8ruk3rn4vn Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 (endret) Hei Jeg har lenge sett etter et stativ. I begynnelsen tenkte jeg at det umulig kunne være logisk å bruke mer enn noen hundrelapper på det pga at det er et så simpelt produkt, med så basale kriterier for sukksess: stabilitet, riktig vekt osv. Hvor vanskelig kan det være å lage noe som fyller disse kriteriene til en billig penge. Underveis i jakten har jeg imidlertid skjønt at det kan være verdt å legge litt mer i investeringen, slik at det dekker behovene en stund fremover. Manfrotto 055xprob er det nærmeste jeg har kommet så langt. Men det er et par ting med det som ikke passer meg: midtsøyle, at midtsøylen kan flippes horisontalt, og at det virker litt stort og klumpete. Det blir rett og slett litt fancy. Prisen er imidlertid overkommelig. Netshop selger 055XPROB + 486RC2 kit til kr 1735. Velbon Sherpa 600R har jeg også sett på, men det er ute av vurderingen ettersom det ikke kommer med kulehode, og fordi det er rosa. Forøvrig virker det helt knall. Stativet jeg er ute etter ser greit ut (sort farve), er enkelt konstruert, veier passelig mye / lite, er stabilt og er så rimelig som mulig (< 2000 kr). Det jeg ikke trenger er noe som kommer nært bakkenivå, det trenger ikke midtsøyle, det trenger ikke være et spesielt merke, og det betyr ingenting om det er laget av metall eller karbonfiber. Og jeg kommer ikke til å bruke det mye til makrofotografering. I tillegg til stativ trenger jeg et kulehode. Jeg har ingen krav til hodet utenom at det skal kunne låses skikkelig i ønsket posisjon, samt at det kan tiltes 90 grader. Hurtigkobling er et pluss. Utstyret mitt veier lite, noe som burde være en fordel når jeg leter etter stativ. Jeg har et Oly E-620 med kit-linse og et lite 70-300 mm - objektiv. Jeg holder til i Bergen, og jeg har ingenting i mot å bestille fra utlandet. Når det gjelder maks arbeidshøyde er jeg usikker på hva jeg trenger. Kanskje klarer jeg meg med et lavt stativ. Alle innspill mottas med takk. Endret 19. september 2009 av 8ruk3rn4vn Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 For det første,midtsøylen gjør at stativet ikke skal bli for langt sammenfoldet og/eller at du får kameraet i øyenhøyde. Hva med Velbon Sherpa CF535 med 61Q kulehode.Har den selv og er kjempefornøyd hånterer canon 70-200 f2/8 uten problemer,men er nok litt lett for de lengste lukkertider noe som kan kompenseres mot ved og bruke ballast. Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 (endret) Hei Nautica. Forslaget ditt er midt i blinken egentlig. Om det ikke tikker inn bedre og rimeligere forslag her går jeg dette stativet. Med en maks høyde på 158cm + 9 cm hode + kamera burde jeg med mine 180 cm kunne stå nesten helt oppreist og se rett inn i søkeren. Litt heroinknekk i knærne så er man i mål. Tusen takk for bidraget Edit: Er det rimelig å anta at kvaliteten på dette stativet tilsvarende eller bedre enn på manfrotto 055? Er du fornøyd med hodet? Endret 19. september 2009 av 8ruk3rn4vn Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Får du ikke varianter av Manfrotto 055 uten den fancy midtsøyla da (det er vel den som gjør at modellen kalles XPROB)? Ellers vil jeg anbefale å kjøpe et stativ som er høyt nok, dvs. at du kan stå uten "heroinknekk" og uten å bruke sentersøyle. Du blir ganske fort lei av knekk i knærne. Gitzo-klonen Benro er en annen mulighet i det rimeligere segmentet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Det gjør jobben,men det er et par småting sånn som at utfresningen til kamerafestet kunne vært litt anderledes utformet så man fikk med kamera litt mer justeringsmuligheter på to aksler samtidlig også er det som sagt litt lett.Liker veldig godt strammeskruen og at beina er greie og justere i den vinkelen man trenger. Fordelene er ispigger,vater og at man kan ha flere hurtigfesteplater så man ikke behøver og bytte over hvis man bruker et forholdsvis tungt objektiv. alt i alt er jeg fornøyd men jeg har heller ikke prøvd dyrere/bedre stativ så jeg kan ikke gi noen sammenligning. Lagde en liten post den gangen jeg var på jakt etter et nytt stativ. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Velbon stativet er helt greit det men Manfrotto 055xprob er nok et noe stødigere og mere solid stativ. Ta deg en tur i en fotobutikk og se og ta på stativene så skjønner du fort hva jeg mener. Men det er nok også noe større og tyngre enn Velbon stativet. Men en fordel med Manfrotto 055xprob er at du nok for god nok arbeidshøyde uten å slå opp midtsøylen og uten "heroinknekk" i knærne. Sistnevnte blir faktisk ganske slitsomt i lengden dersom du skal ta mye bilder med stativ. Og midtsøylen som kan tiltes 90 grader er faktisk veldig funksjonell også. Du kan ta "portrait" bilder uten å ha hode som kan tiltes 90 grader samt at du får kameraet litt ut fra senter på stativet, i noen tilfeller så kan det være nyttig. Og det kan brukes til å ta bilder av ting rett ovenfra og ned, veldig greit for macro fortografering selv om du sier du ikke driver særlig med det. Og du kan til og med la være å bruke midtsøylen selv om den er der Om du gjetter på at jeg har en 055xprob selv så er det helt korrekt. Men jeg har et 488rc4 kulehode som er noe kraftigere enn 486rc2. Den kombinasjonen er "stødig som fjell". Bruker stativet mye med et EOS 50D påmontert Sigma 120-400mm, av og til med en teleconverter - og dette er fortsatt "stødig som fjell". Jeg foretrekker faktisk stativer med litt tyngde fremfor de helt lette alternativene i karbonfiber. Jeg har et velbon "lettvektsstativ" også som jeg gjerne tar med meg når jeg er ute og reiser. Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 Ok jeg får ta en tur innom japan photo og prøve ut de to hovedkandidatene på mandag. Fant også frem til en butikk som visstnok fører benro og som ligger vegg i vegg med førstnevnte butikk. Skal gå innom der også. Har vært altfor mange ganger innom japan foto uten å kjøpe noe. Det er nok ikke dumt å ta og føle litt på de forkjellige kandidatene før man tar en avgjørelse. Det gjelder for så mangt Samtidig er det praktisk å snevre inn alternativene med å gjøre research på forhånd, og på så måte er forumet gull verdt! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Velbon 600R i rosa? Den er da normalt sort. Er du sikker på at du MÅ ha kulehode? Et godt kulehode er mye dyrere enn et tilsvarende treveis. Tom Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 (endret) Velbon 600R i rosa? Den er da normalt sort. Er du sikker på at du MÅ ha kulehode? Et godt kulehode er mye dyrere enn et tilsvarende treveis. Tom Hei Tom Ja jeg var rimelig sikker på at det bare kom i rosa eller 'champagne'. Sikkert mange her inne som eier stativet som kan bekrefte eller avkrefte. Jeg håper jeg tar feil. Kommer dette stativet i sort så stiller det høyt på listen min. Når det gjelder hode så må det ikke være kulehode. Jeg visste ikke at man gjerne får mer for pengene hvis man kjøper treveis. Treveis hode virker som en vanskeligere og dyrere ting å produsere, så jeg antok at det motsatte var tilfellet. Når jeg tenker meg litt om så er det egentlig ikke så fryktelig nøye, så lenge det duger i bruk og gir mest mulig ytelse for pengene. EDIT: sjekk ut 600R hos JP: klikk Endret 19. september 2009 av 8ruk3rn4vn Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Det endte med 600R i dag, og det virker som et fornuftig valg med bakgrunn i hvor fornøyd folk her er med det. Mulighet for korrekt arbeidshøyde, passelig tyngde (litt lett kanskje?), fine justeringsmuligheter, medfølgende bæreveske, solid konstruksjon, svært studentvennlig pris, og ikke rosa. I det hele tatt virker det mer enn godt nok for mange års bruk. Setter pris på alle innspillene, og merker tradisjonen tro tråden som [løst]. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Gratulerer med nytt (rosa?) stativ! Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (...) og ikke rosa (...) Det er nok ikke et rosa stativ han har kjøpt. :!: Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Stativet er ikke rosa. Det bare fremstår slik på japan photo sine nettsider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå