aarbogh Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Hei Jeg lurte på om noen kunen hjelpe meg. Etter å ha innstallert Win7 fungerer ikke XP-64bit lenger! Jeg har i lengre tid hatt dual boot med XP-32bit og XP-64bit med disken delt i to like store deler. 32-biten som "hovedpartisjon" C: på primary (active osv.). Denne ble innstalert først så boot.ini ligger på 32-bits partisjonen. Men så skulle jeg teste Win7, repartisjonerte disken med EASEUS PM: -resize c: (XP-32) til 1/3 av disken. -move d:(XP-64) til ny slutt på c: -resize d: (XP-64) til 1/3 av disken. =1/3 ubrukt plass på slutten av disken. Innstalerte Win7 på den ubrukte plassen, og alt så fint ut. Under boot så får jeg først valget: -Earlier Version of Windows -Windows 7 Windows 7 fungerer utmerket. Ved valget "Earlier Version of Windows" får jeg opp den gamle bootloaderen der jeg kan velge mellom 32-bit og 64-bit XP. Og 32-biten fungerer. Men hvis jeg velger 64-bit XP så blir skjermen svart og pcen restarter. Jeg regner med at det er bootloaderen som ikke fungerer helt som den skal, eller det at jeg har flyttet 64-bit partisjonen på disken. Også er jeg usikker på om partisjons navn har noen innvirkning. I Win7 er Win7 partisjonen c:, mens i XP-32 er XP-32 partisjonen c: Jeg har endret slik at XP-64 partisjonen er d: i både Win7 og XP-32. Har vedlagt info fra EASYBCD, Computer Management og boot.ini (fra Xp-32) siden det sannsynligvis er litt forvirrende forklart. ; ;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems. ;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options. ; [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT /USEPMTIMER multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT /USEPMTIMER Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT /USEPMTIMER Det er feil referanse i den her. riktig verdi er slik: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT /USEPMTIMER Siden repartitionering er ikke kontrollert av XP, vil ikke forandringer komme i boot.ini Partition 2 var riktig når XP64 var i en primær partition. Så snart XP er i en utvidet, og du må manuelt forandre på det, så teller du alle primære partitioner først, før du starter å telle på logiske stasjoner i en extended. XP64 er nå i en extended, og du har 2 primære i tillegg. Derfor blir XP64 nr 3. Det er det første feil. Om du ikke klarer å boote etter forandringen, så har sikkert noe med repartitionering å gjøre. Kjør chkdsk på den. Lenke til kommentar
aarbogh Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 TUSEN TUSEN TAKK! Det enkleste er ofte det beste.... hm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå