Gå til innhold

Fjerde år på VGS, ikke primærvitnemål?

Noes

Anbefalte innlegg

Går nå mitt fjerde år på VGS. Bestemte meg at jeg ville gå om igjen pga jeg ikke visste hva jeg skulle gå videre med + at jeg kunne forbedre karakterene litt også. Jeg ble fortalt av rådgiver at karakterene mine fra det tredje året ble slettet og det fjerde året ville telle istedenfor. Men nå har en lærer sagt til meg at jeg ikke får primærvitnemål siden jeg går om igjen. Er det sant? Rådgiveren nevnte ingenting om dette til meg. Trodde at det ikke hadde noe å si om jeg gikk om igjen siden at alle har rett til 4 år på VGS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har fått høre av rådgiver at det er antall år etter å ha gått ut av VGS som bestemmer primær/ordinær vitnemål. Du kan ha primærvitnemål et år etter å ha fullført vgs, pga militæret.

0-1 etter å ha fullført år vgs - Primæropptak med bare realfagspoeng som ekstrapoeng

2 år + - Ordinæropptak med realfagspoeng, poeng for militæret/FHS, alderspoeng

Lenke til kommentar

Er usikker på å gå 3. året opp igjen, men vet at du får primærvitnemål om du tar omvalg 1. eller 2. året (altså de årene du søker på linjer), forutsatt at du ikke bruker mer enn 4 år til sammen på VGS.

Jeg vil dog anta at siden rådgiver ved skolen din sa at karakterene fra i år erstatter de gamle vil du få primærvitnemål, da du ville ha beholdt det gamle vitnemålet ditt til søknader i primærkvoten selv om du forbedret fag på det ordinære vitnemålet.

Lenke til kommentar
Du må fullføre på normert tid. Har du brukt fire år på allmennfag, og ikke har noen grunn til det (graviditet, utveksling og lignende), så får du ikke primærvitnemål.

Omvalg av VG1/VG2 kvalifiserer som gyldig grunn. Spørsmålet her er vel om å ta VG3 opp igjen også gjør det.

Lenke til kommentar
Du må fullføre på normert tid. Har du brukt fire år på allmennfag, og ikke har noen grunn til det (graviditet, utveksling og lignende), så får du ikke primærvitnemål.

Omvalg av VG1/VG2 kvalifiserer som gyldig grunn. Spørsmålet her er vel om å ta VG3 opp igjen også gjør det.

Å ta opp igjen VG1/VG2 er ikke det samme som omvalg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...