Theo343 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) 24fps blir uansett ugunstig om TVen ikke kan vise 48Hz. 25fps derimot blir helt jevnt på en 50Hz kompatible TV. 24fps stammer jo fra et annet marked enn vårt og er laget for andre apparater enn våre, NTSC og er uansett ikke ment å se slik ut som det gjør hos oss. Det er en stor forskjell i bildefrekvens mellom NTSC og film. Sistnevnte har 24 bilder per sekund mens NTSC har ca. 29,97 bilder per sekund http://no.wikipedia.org/wiki/NTSC#Modulasj...for_transmisjon Endret 20. september 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 24fps blir uansett ugunstig om TVen ikke kan vise 48Hz. 25fps derimot blir helt jevnt på en 50Hz kompatible TV. 24fps stammer jo fra et annet marked enn vårt og er laget for andre apparater enn våre, NTSC og er uansett ikke ment å se slik ut som det gjør hos oss. Det er en stor forskjell i bildefrekvens mellom NTSC og film. Sistnevnte har 24 bilder per sekund mens NTSC har ca. 29,97 bilder per sekund http://no.wikipedia.org/wiki/NTSC#Modulasj...for_transmisjon 24 fps stammer fra film, 25 fps burde blitt kastet ut av døra forlengst. Det er ikke noe teknsik problem å ha en LCD som støtter feks 48 hz om du allerede støtter 50 hz. Men det er vel sikkert ikke alle sett det det gjøres. NTSC og PAL er også etterlevninger fra gamle dager som bør kastes i dass, i likehet med interlaced bilde. AtW Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Det er sikkert ikke noe teknisk problem ift. 48 vs 50G Hz, men min LCD TV støtter ikke 48 Hz, derimot støtter den bla. 30, 50 og 60 Hz i 720p oppløsning og dette medfører at jeg først må resynche materialet realtime til 25fps og deretter fordobles det til 50 Hz og ser bra ut i scener som beveger seg sidelengs. Lenke til kommentar
chma Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Blir ikke 24fps fordoblet på LCD TVen uansett? Hvordan ett 24fps bilde vises kommer ann på tvn. Apropo oppløsninger: Dette ser jo helt rått ut og det fikk meg til å lure på hva slags oppløsning Ringen Kino har på sine digitale visninger. Filmene der ser mer enn bra nok ut på de store salene. Jeg vil tro de kjører 4096x2160. Men dette er jo 16:9 formater, hvofor har de ikke 21:9 formater for kino? Ingen kinoer i Oslo er 4K, Ringen bruker Barco 2K projektorer. Henholdsvis SP2000og DP3000, oppløsning er ikke alt. Selv Oslo's storstue, Coloseum, har 2K. Kun 8 kinosaler i Norge som er 4K pr Mars 2009. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hvilke er de 8? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hvilke er de 8? Tror de har det på nova her i trondheim. Når det er sagt kan jeg ikke si jeg merker så enorm forskjell av å se filmer der at det gjør noe, kanskje har de ikke 4k-prosjekter allikevel, ellers så er det vanskelig å se forskjell uten å se det side ved side, eller så er ikke dagens kildemateriale godt nok, hva vet jeg. AtW Lenke til kommentar
Richie Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Den TV'en fikk jeg lyst på. Kommer nok til å kjøpe den så lenge den koster under 50.000,- hvertfall. Men det jeg lurer på, er om den støtter HDMI 1.4 eller bare 1.3a? 1.3a støtter kun 2560x1600, mens 1.4 har støtte for 4096x2160. Og om den støtter max 1080p inn, og oppskalerer bildet, eller om det er mulig å koble til en kilde med høyere oppløsning, og få utnyttet native oppløsning. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hvilke er de 8? To av salene i Magnus Barfot i Bergen er 4K. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) jorgis: Stilig, jeg skal snart en tur til Bergen og har vært på MB og KP kinoen tidligere i år, vet du hvilke saler det er på MB? Ellers fant jeg ut at sal-2 på Ski kino har 4K + skikkelig 3D. Endret 21. september 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
chma Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hvilke er de 8? Bergen Magnus Barfot 2 Bergen USF/Dig Cinemateque Kristiansand Aladdin Roed Tromsø Verdensteatret Trondheim Nova 1 Trondheim Nova 3 Oslo Norsk Filminstitutt Oslo Tancred(filmes hus) Alle bruker SRX-R220Sony. Mulig det bare blir 7 ettersom Tancred strengt tatt ligger i filmens hus, hvor Norsk filminstitutt holder til...men pdf fila jeg sitter med(artikkeln om digitalisering av kinoer i Norge sier 8 totalt). Tallene er pr. Mars 2009. http://www.mediasalles.it/training/dgt09/p...lvGjestland.pdf Spørsmålet om man ser forskjell eller ei blir litt subjektivt. Skiller og en del på lysstyrke, SRX-R220 fra Sony har iflg. spec 18000 lumen mens Barco DP3000 har 30000. Altså litt mer lys...enn de 1000-2000 man pleier å ha hjemme i stua. Oppløsning og tall til side, jeg tviler sterkt på at man blir skuffet over Ringen eller Coloseum selv om disse "bare" er 2K. Det er da ikke ille med en av verdens første heldigitale kinoer eller verdens største THX kino i alt annet enn verdens navle. Ringen er noe av det ypperste man får av kino opplevelse, uansett land på denne kloden selv om det ligger midti sentrum og i kjellern på ett leilighet/kjøpe senter kompleks. Med fare for at jeg nå sporet veldig av... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 NTSC og PAL er også etterlevninger fra gamle dager som bør kastes i dass, i likehet med interlaced bilde. Personlig synes jeg hele TV/skjerm smørja burde kastes i dass og redesignes og harmoniseres fullstendig slik at vi kan få skikkelige formater som er kompatible over hele linja. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) chma: Ok, takker MB skal jeg på i høstferien så det blir topp å sjekke ut. Men Ski Sal-2 sies å være 4k? Mener også ha lest at de bruker Sony utstyr? Skal se på en film i 3D og 4K oppløsning denne uken hvertfall. Endret 21. september 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Angående film på Nova (Liv Ullmann-salen) i Trondheim så virker det som lufta mellom prosjektør og lerret forringer bildet. Luft med ulike temperaturer har ulik tetthet og dermed ulik brytningsindeks. Ventilasjonsanlegg, varme fra folk, med mer skaper temperaturforskjeller i salen. Varm og kald luft er i bevegelse der lyset passerer gjennom salen. Det er riktignok ikke stor forskjell i brytningsindeks men det virker som det gjør at pixlene flyter merkbart mye over i hverandre og at hele bildet er ørlite flytende. Overdriver vi ca 100 ganger så vil jeg sammenligne med å se sitt eget speilbilde i en vannpytt når det er litt vind i lufta. Er det flere enn meg som har lagt merke til dette? Men tilbake til temaet: Jeg tror lufta i kinosaler forringer lyskjeglen så mye at det ikke er noe vits med 4k. Hadde de brukt bakprojeksjon eller utenkelig store LCD/Plasma-skjermer så hadde de i hvert fall unngått denne forringelsen av lyset mellom prosjektør og lerret. Lenke til kommentar
chma Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 NTSC og PAL er også etterlevninger fra gamle dager som bør kastes i dass, i likehet med interlaced bilde. Personlig synes jeg hele TV/skjerm smørja burde kastes i dass og redesignes og harmoniseres fullstendig slik at vi kan få skikkelige formater som er kompatible over hele linja. Hvem skal ta regninga? Ville vi lisensbetalere akseptert å ta hele regninga for NRK, for det ville nok vært realiteten...trolig da over skatteseddelen Kringkasting slik vi kjenner det idag er sentrert rundt standarder og mye bakover kompabilitet, derfor kan man ikke bare hive ut hele smørja. Det er billigere å konvertere formater i hytt og gevær enn å hva som i selv i lille Norge ville betydd milliarder, ja milliarder,i kostnader om man skulle kasta ut hele smørja. Eller for å gjøre det litt mer fysisk, NRK sitt flaggskip for produksjon HD1 har en verdi på godt over 50millioner. Det meste av innholdet ville måtte byttes om man plutselig gikk for en ny standard. Beijing OL var en milipæl for kringkasting som første OL hvor all produksjon på vegne av BOB var i HD. Neste steg er å gå fra 1080i50...til 1080p50 en gang når utstyret takler det gjennom hele kjeden, fra kameraet på stadion, ob bussen,encodere, satelitt kapasitet, sende kapasitet hos tilbydere av cabel/satelitt tv og dekodere hos slutt kunde. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Simen1: Eller hva om selve projeksjonen ikke måtte gå hele veien gjennom salen og at den heller ble senket ned fra taket foran publikum. Eller ville man ikke da kunnet oppnå lerretstørrelser på rundt 20-30m i de største salene? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Theo343: Støy er en viktig faktor også. En stor filmprojektor lager utrolig mye lyd. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Theo343: Støy er en viktig faktor også. En stor filmprojektor lager utrolig mye lyd. Ja, i de større salene i trondheim hører du prosjektoren, selv om de er i et eget rom. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Det er også et annet problem med den løsningen. Prosjektøren måtte hatt et kraftig vidvinkelobjektiv. Det går hardt ut over bildekvaliteten, spesielt i ytterkantene av bildet. Og hvis man skulle unngått å ha den sentrert midt foran lerretet så må man også ha ikke-sentrisk optikk. Noe som går ennå mer ut over bildekvaliteten og som ville blitt svært dyrt. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Hvem skal ta regninga? Ville vi lisensbetalere akseptert å ta hele regninga for NRK, for det ville nok vært realiteten...trolig da over skatteseddelen Kringkasting slik vi kjenner det idag er sentrert rundt standarder og mye bakover kompabilitet, derfor kan man ikke bare hive ut hele smørja. Det er billigere å konvertere formater i hytt og gevær enn å hva som i selv i lille Norge ville betydd milliarder, ja milliarder,i kostnader om man skulle kasta ut hele smørja. Eller for å gjøre det litt mer fysisk, NRK sitt flaggskip for produksjon HD1 har en verdi på godt over 50millioner. Det meste av innholdet ville måtte byttes om man plutselig gikk for en ny standard. Beijing OL var en milipæl for kringkasting som første OL hvor all produksjon på vegne av BOB var i HD. Neste steg er å gå fra 1080i50...til 1080p50 en gang når utstyret takler det gjennom hele kjeden, fra kameraet på stadion, ob bussen,encodere, satelitt kapasitet, sende kapasitet hos tilbydere av cabel/satelitt tv og dekodere hos slutt kunde. Jeg vet et at regningen blir for stor til å gjøre noe med det, er bare litt surmulende og bitter fordi at når man først lager nye formater og har sjansen til å lage noe nytt så kommer man opp med merkelige ting som 720,1080 & 16:9. Og som nevnt, film er fortsatt stuck på 24fps. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Støy er helt opplagt ja, selv om de er digitale vil det nok være en del viftestøy anntar jeg. Men vil ikke bakprojeksjon ha samme problemet Simen1 med avstand? Du måtte i praksis hatt en hel tom kinosal bak lerrettet? Det jeg tenker på er om det er mulig å overføre bildet gjennom kinosalen via fiberoptikk el. Men utfordringen blir jo uansett å få det opp på lerrettet. Vice: og hvilke formater ville du hatt over hele linja, 21:9? Endret 22. september 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg