Gå til innhold

Stiv og støl! Og masse treningssutring!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har begynt å jogge, aldri drevet ordntlig med det. Men har bestemt meg for at jeg skal begynne med det til jeg føler meg i super form.

Dag 1: Jeg visste formen min var ræva... men så illle... orka ikke løpe... sikkert mer enn 700 meter før jeg hev HARDT etter pusten. Jeg puste og peste og følte meg helt jævli! Jeg kjente meg stiv i bena og måtte stoppe.. :( Jeg gikk videre, og gikk nedover bakken... prøvde å jogge litt, men var virkelig ferdig! Jeg begynnte etterpå å føle meg kvalm... akkurat som om jeg nesten måtte kaste opp. Var helt grusomt. Men etter 2 min. så følte jeg meg ok igjen. Jeg jogga litt til, det jeg klarte før pusten stoppa meg. Og finalen tok jeg i alt jeg hadde. Du tenker riktig, det var ikke langt. Men det var langt nok til at jeg pusta og pesa som en okse :(. Hjemme trodde jeg skulle dø... satte meg i sofaen, kjente det lyna ut i armer og ben. Akkurat som strøm, ikke strøm i hele kroppen.

Dag 2: grusomt støl i ben... og faktisk skuldre og armer! Haha :p. Men er fast bestemt på å jogge i dag også. Starter på akkurat samme posisjon til jogginga. Ja, det var jævli i de første få meterne, men kjente jeg holder ut det. Jeg kommer lengre enn i går!! På 1 dag!!! 1 DAG!!! Jeg kjente at, nå kan jeg løpe lenger. Pusten er ikke problemet akkurat nå kjente jeg, jeg hev ikke så grusomt etter pusten i denne runden som i går! Nå var det bena som var ferdig... eller holdt på å bli. Kjente jeg hadde blitt bedre på 1 dag. Helt utrolig! Jeg tar ut det jeg har.. noe som fortsatt ikke er mye! Men jeg blir fortsatt imponert over... den endringen bare på 1 dag! Tenk på det! 1 dag!!! Helt sykt!

Dag 3: helt forjævli stiv og støl... noe av det værste... men er fast bestemt på å jogge. Litt værre i starten! Jeg fikk jogga mere i dag, men ikke noe utrolig mye. Kjenner det brenner i lår og legger. Hjemme igjen så begynner stiv og stølheten og ta helt av en periode. Følte jeg nesten ikke kunne gå. Dag 4 er i morgen! Det jeg lurer på... akkurat nå.. så er det ganske ok! faktisk, kjenner det når jeg går ned trapper og sånnt, men sånn var det på dag 2 også. Men når jeg sto opp til dag 3 ble det ille igjen.

Egentlig lurer jeg på om det er lurt å løpe hvis jeg blir super støl i morgen igjen! Jeg har lyst til det.... virkelig! Jeg er gira på dette. Og skal ikke gi det opp.

Jeg kan nevne at jeg har sitti på ræva store deler av livet... så jeg har nok gikk kroppen min alvorlige sjokktilstander. Skal vi se... jo, jeg røyker heller ikke. Drikker ikke. Og er 26 år. Og jeg sier dere det... jeg NEKTER å tøye ut!

Takker for skribling rundt det jeg har skrevet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å kjøre på, men når eg var i same situasjon gjekk eg lei veldig fort, gjerne ein ide å fordele det litt.

Når du er i dårleg form er det eit godt alternativ å kjøre roligare tempo i stigning, heller enn å jogge på flatmark.

Har du gode sko?

Synd at du nektar å tøye, betydeleg større sjanse for belastningsskadar da.

Lenke til kommentar

Tilsvarer dag 1, 2 og 3 f.eks. mandag, tirsdag og onsdag? Isåfall foreslår jeg at du deler opp til mandag, onsdag og fredag, siden kroppen da vil få hvile på tirsdag og torsdag. Det er EKSTREMT viktig med hvile, alle som driver styrke vet dette. Men også når man jogger, sliter man ut musklene og de trenger hvile. Sov godt og slapp av en dag mellom treningsøktene.

Siden du nettopp har begynt foreslår jeg også at du ikke satser så hardt med en gang. 3 økter i uken f.eks. er mye hardere enn det høres ut som. Hva med å begynne med å jogge rolig fast 2 ganger i uken? Skaff deg skikkelige fulldempede sko og jogg i rolig tempo, helst i terreng og oppoverbakke. Asfalt, nedoverbakke og også flatt gir større belastningsskader på rygg, knær, legger osv. Og for all del, jeg anbefaler deg å tøye ut. Det er som HValder sier.

Det du også kan tenke på er å gå turer på fjellet ;) Her er det mye stigninger, og du har gjerne en sekk på ryggen. Da får du slitt deg skikkelig ut selv om du kanskje bare går hele veien. Skaffe en slags grunnstyrke. Kan også være en idé å begynne med styrke som Pijus sier, slik at det ikke er musklene som svikter men heller kondisjonen. Husk da igjen på å ikke satse for hardt, det er den beste form for demotivasjon.

Lenke til kommentar

De to neste dagene nå anbefaler jeg at du heller går i friskt tempo. På den måten får du restituert deg raskere og kan løpe igjen om få dager.

Du kan og trene litt core, pushups og kanskje omvendt roing under et bord / trapp e.l. for å få litt styrke på overkroppen. Treningsmotivasjonen stagnerer ikke av litt ekstra muskler på overkroppen ;)

Det du driver med nå er ikke kroppen din klar for, så la den venne seg til din nye livsstil.

Lenke til kommentar

Dag 4 gikk ganske bra! Overraskende! Jeg kjenner pusten, og hjertet jobber ikke så hard som det brukte... men det er bena.. bena verker skikkelig. Overalt! I dag følte jeg meg bra! Jogga... og med engang.. så å si begynnte det bare å brenne. Jeg bare stoppa og gikk hjem heller. Jeg tar fri i morgen og starter igjen på tirsdag. Det er rart, pga. jeg trodde faktisk jeg følte meg sååå bra i morgest.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil anbefale deg å ikke springe/jogge hver dag i starten. Annenhver dag er mye bedre, da får kroppen hentet seg litt inn igjen. Du kan heller gå deg en tur i høyt tempo de dagene du ikke springer.

Du sier ogsa at du blir veldig stiv og støl og det er naturlig hvis du er i dårlig form, men du bør tøye godt ut etter hver trening. Tøyinga gjør at du blir mindre støl men forebygger også skader + at du ved å tøye hver gang etter trening også forbedrer musklenes evne til å yte mere.

Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å ikke springe/jogge hver dag i starten. Annenhver dag er mye bedre, da får kroppen hentet seg litt inn igjen. Du kan heller gå deg en tur i høyt tempo de dagene du ikke springer.

Høres ut som en god ide

Du sier ogsa at du blir veldig stiv og støl og det er naturlig hvis du er i dårlig form, men du bør tøye godt ut etter hver trening. Tøyinga gjør at du blir mindre støl men forebygger også skader + at du ved å tøye hver gang etter trening også forbedrer musklenes evne til å yte mere.

Jeg har ikke sett noen forskningsrapporter som sier at tøying gjør at du blir mindre støl, eller noen av de andre tingene du sier...

Lenke til kommentar

Jepp, sjekket artikkelen din og den sier bl.a.:

Results of the study found both stretching experiments to reduce effectiveness of muscle strength endurance by up to thirty percent. They suggest that pre-exercise stretching induces a fatigue-like state in muscles which would clearly inhibit performance if the muscle is not at full potential.

Smaller amounts of research included state that stretching may cause ischemia in muscles, which reduces oxygen levels and the ability to remove metabolic waste. Higher levels of metabolic waste create a catalyst that contracts muscles. This may cause muscle injury in individual performance. Other theories included claim active static stretching increases inflow of Ca2+ from extra cellular spaces into the muscles being stretched. The increase of Ca2+ reduced the muscle twitch tension by up to sixty percent. Reasoning behind this claims that increased levels of Ca2+ in resting muscles predisposes individuals to fatigue quicker than individuals who did not stretch.[5]

In addition to genetics, some studies found that stretching does not increase range of motion. Instead it increases individual stretch tolerance and may become detrimental to athletic performance.

Det er selvfølgelig diverse kilder som sier det er BEDRE å strekke ut enn ikke, personlig tror jeg å strekke ut øker belastningen på allerede slitne muskler.

Eneste gangen jeg strekker ut er hvis jeg har for lite beveglighet til å faktisk få gjort det jeg skal (f.eks knebøy, strake markløft). De gangene jeg strekker ut merker jeg godt at det er knallhardt for kroppen når det kommer på toppen av styrketreningen. Strake markløft f.eks strekker ut musklene på baksiden av lårene/rumpa rimelig godt i seg selv. Å tøye ut i tillegg blir som å gjøre flere ekstra sett med øvelsen - i mitt tilfelle ville det blitt å overtrene.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Reasoning behind this claims that increased levels of Ca2+ in resting muscles predisposes individuals to fatigue quicker than individuals who did not stretch.[5]

Enkelt oversatt: "Dem som ikke tøyer ut restituerer raskere enn dem som tøyer ut."

Hele poenget med styrketrening i alle fall er jo å bryte ned musklene slik at de kan bygge seg større etterpå. Det er restitusjonen som er nøkkelordet, det er pga den man trenger søvn, næring, osv osv. Treningen er jo bare en pitteliten del som er nødvendig for å kunne bryte ned muskler slik at de får bygd seg opp igjen.

Man kan jo også si det slik "De som løftet 10kg knebøy restituerte raskere enn de som løftet 100kg i knebøy." Når jeg tøyer etter jeg har tatt f.eks. knebøy er det FORDI jeg vil ødelegge muskelen mer enn den allerede er.

Lenke til kommentar

Jeg syntes du skal stå på med joggingen, det er en super måte å bli i bedre form på. Du også merke god fremgang relativt fort.

Jeg syntes du skal lytte til de som foreslår å løpe mandag, onsdag og fredag, og heller gå deg en tur tirsdag og torsdag og evt lørdag.

Det gjør heller ikke noe at du tar helt fri på noen av "gå-dagene".

Hvor lang er løypen du jogger? Hvor lang tid bruker du på hver tur?

Du skriver ikke hvor lang tid du bruker på hver økt nå. Men det er viktig å holde på en stund hver gang du trener, minst 30 min. (og øke etter hvert). Dersom det føles lenge med 30. min så kan du heller ha litt lavere intensitet (puls). Jogg så langt du orker, også går du til du får pusten igjen. Så løper du litt igjen osv.... egentlig slik som du allerede gjør. Det vil ikke ta så lang tid før du klarer å jogge hele runden i strekk. Da vil det være på tide å legge opp til en lenger runde :new_woot:

Jeg vil også gi råd om at du må kjøpe deg gode sko. Gå gjerne på løpslabbet eller tilsvarende, hvor de kan finne ut om du har normal- eller overpronasjon.

Etterhvert som du kommer i form, begynner du kanskje også å få behov for godt treningstøy. Det er deilig å ha skikkelig pustende løpetøy, slik at du ikke blir våt av svetten. Personlig bruker jeg nesten utelukkende løpetøy fra Nike, som har gode pustene egenskaper, god kvalitet og har et greit prisnivå. Men jeg skal ikke prakke på deg noe tøy allerede nå, du vil merke selv når du har behov for noe annet enn vanlig treningsdrakt.

Her kan du måle hvor lang ruta di er: http://aktivtrening.com/ruteplanlegger

Det kan også være greit å føre en treningslogg, så ser du hvor flink du har vært og hvordan forman stiger. Det er skikkelig deilig å fylle ut loggen når du vært ute på en deilig (og noen ganger tung) treningstur.

Loggen på Runners World fungerer kjempefin. Den har også mulighet for å legge inn treningsrutene.

http://www.runnersworld.com/personaltrainer/

(Velg gratis - "Basic Account")

Fortsatt lykke til med joggingen :thumbup:

Edit: Jeg syntes du skal fokusere på joggingen. Du trenger ikke kjøre styrke i tillegg foreløpig. Jogging har god effekt, og belaster allerede mange av de store muskelgruppene.

Endret av poen
Lenke til kommentar

Jeg kan vel dele litt av min erfaring med jogging. Det er ikke noe jeg driver noe mye med nå lengre, men jeg hadde en periode for 1-2 år siden..

I Stavanger har vi et vann som heter Mosvannet, det er 3,2km (hvis jeg ikke bommer) og ligger en liten km fra meg. Så hele turen ble ca 5km.

Dette er den første uken jeg jogget;

Dag 1; Jogget 2 lykte stopler, gikk 3-4

Dag 2; Jogget 4 lykte stopler, gikk 2-4

Dag 3; Jogget 6 lykte stopler, gikk 2

Dag 4; To pauser på 2 lykte stopler i løpet av en runde

Dag 5; helt rundt uten stopp.

Jeg vil si at det er 25m mellom hver lykte stolpe (bare rett meg her hvis jeg tar feil)

Ut i fra dette, vil tar jeg den konklusjonene at det er ikke kondisen min som ble bedre, men det mentale. Jogging (som det meste annet) er 60% mentalitet, tror ikke du klarer det. Gjør du det heller ikke! Lur deg selv, tenk; Pause etter neste sving. Når du kommer forbi svingen kjenner du at du klarer en stykke til.. Du kan holde på leenge slik!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...