Gå til innhold

[Løst]Kjøpe laptop i Norge til bruk i USA


shug

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hørte noen rykter om at, selvom jeg bruker adapter, fra vanlig strømledning til den amerikanske, så vil PCen bli dårligere og dårligere i lengden?

 

Mer strøm ut av uttakene i USA enn Europa f.eks(eller omvendt)., vil etterhvert overbelaste PCen?

 

Stemmer dette, eller kan jeg trygt kjøpe laptopen i Norge og bruke den et år i USA?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bortsett fra tastaturet som slenges på for landet maskinen sendes til får du akkurat samme pcn i norge som usa, eneste som må byttes er siste "halvdel" av strømledningen fra adapter til veggen til en med riktig plugg.

Det ligger muligens i det du sier, men for sikkerhets skyld vil jeg understreke at man forsikrer seg om at selve "adapter-boksen" er i samsvar med de norske 220-230 V og ikke bare de 110 V som jeg mener å vite at amerikanerne har. Gjør man ikke det, tror jeg det begynner å ryke og i hvert fall laderen ødelegges, og kanskje PC-en også. (Men de fleste AC-adaptere er vel laget for hele spennet mellom 110 og 230 V, men det er viktig å undersøke dette.)

Lenke til kommentar

Hei igjen! Jeg leste nok også din post for fort, for jeg trodde du skulle bruke en PC kjøpt i USA her i Norge og ikke omvendt. Men problemstillingen kan likevel være aktuell, kanskje? Er enig i at de fleste adaptere nå tar hele spennet fra 110 til 230. Men jeg hadde en dårlig erfaring med en Palm TX (fra 2005) kjøpt fra USA, som bare hadde en 110 V adapter, men likevel med vedlagt plugg til norsk stikk-kontakt. Og det gikk ikke bra med den adapteren, men Palmen tok ikke skade.

Lenke til kommentar

Er ikke trafoen i PSU-en laget for å omforme 230V til 12V? Da blir det jo feil antall viklinger på trafoen kontra den spenningen man får ut? eller?

 

Edit: Prøvde å si at jeg hadde den oppfatning at man måtte bytte ut hele strømforsyningen(På enkelte stasjonære har man en rød bryter for å bytte om).

 

Det som skjer når man kobler i med feil tilførselsspennig gir ikke gode resultater. Det er derfor man har ulike støpsler. slik at det skal være fysisk umulig å ikke tenke seg om..

 

Edit2: Du skal vell kunne finne ut om den må byttes ved å lese på strømforsyningen. Om ikke kan du google "serie nr." som er på den.

 

Edit, igjen: Tok meg 2 sek å finne ut at min PSU funker her og der. det står følgende på min:

Input: 100-240V~ 2,0A-1,2A 50/60Hz

 

Jeg vet ikke selv hvilken strøm og frekvens de kjører på der borte, men alt må stemme.(siden PSU-en utfører flere oppgaver)

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...