Gå til innhold

[Løst]Kjøpe laptop i Norge til bruk i USA

shug

Anbefalte innlegg

Hei,

Hørte noen rykter om at, selvom jeg bruker adapter, fra vanlig strømledning til den amerikanske, så vil PCen bli dårligere og dårligere i lengden?

Mer strøm ut av uttakene i USA enn Europa f.eks(eller omvendt)., vil etterhvert overbelaste PCen?

Stemmer dette, eller kan jeg trygt kjøpe laptopen i Norge og bruke den et år i USA?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bortsett fra tastaturet som slenges på for landet maskinen sendes til får du akkurat samme pcn i norge som usa, eneste som må byttes er siste "halvdel" av strømledningen fra adapter til veggen til en med riktig plugg.

Det ligger muligens i det du sier, men for sikkerhets skyld vil jeg understreke at man forsikrer seg om at selve "adapter-boksen" er i samsvar med de norske 220-230 V og ikke bare de 110 V som jeg mener å vite at amerikanerne har. Gjør man ikke det, tror jeg det begynner å ryke og i hvert fall laderen ødelegges, og kanskje PC-en også. (Men de fleste AC-adaptere er vel laget for hele spennet mellom 110 og 230 V, men det er viktig å undersøke dette.)

Lenke til kommentar

Hei igjen! Jeg leste nok også din post for fort, for jeg trodde du skulle bruke en PC kjøpt i USA her i Norge og ikke omvendt. Men problemstillingen kan likevel være aktuell, kanskje? Er enig i at de fleste adaptere nå tar hele spennet fra 110 til 230. Men jeg hadde en dårlig erfaring med en Palm TX (fra 2005) kjøpt fra USA, som bare hadde en 110 V adapter, men likevel med vedlagt plugg til norsk stikk-kontakt. Og det gikk ikke bra med den adapteren, men Palmen tok ikke skade.

Lenke til kommentar

Er ikke trafoen i PSU-en laget for å omforme 230V til 12V? Da blir det jo feil antall viklinger på trafoen kontra den spenningen man får ut? eller?

Edit: Prøvde å si at jeg hadde den oppfatning at man måtte bytte ut hele strømforsyningen(På enkelte stasjonære har man en rød bryter for å bytte om).

Det som skjer når man kobler i med feil tilførselsspennig gir ikke gode resultater. Det er derfor man har ulike støpsler. slik at det skal være fysisk umulig å ikke tenke seg om..

Edit2: Du skal vell kunne finne ut om den må byttes ved å lese på strømforsyningen. Om ikke kan du google "serie nr." som er på den.

Edit, igjen: Tok meg 2 sek å finne ut at min PSU funker her og der. det står følgende på min:

Input: 100-240V~ 2,0A-1,2A 50/60Hz

Jeg vet ikke selv hvilken strøm og frekvens de kjører på der borte, men alt må stemme.(siden PSU-en utfører flere oppgaver)

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

er eksempel av en hp lader under, du må bytte ut kabelen som går fra selve adapteren til veggen.

ganske standard vare de fleste større datasjapper nok har til en 5-6$.

du kan selvfølgelig også bruke en adapter fra norsk til usa plugg, men det blir litt mer upraktisk.

HP-ZD7000.jpg

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...