Gå til innhold

Sette øl/vin...Trenger råd her!

KarmaZ

Anbefalte innlegg

Heeey!

Jeg har planer om å sette både hjemmebrygg og vin...Men har ufattelig ingen peiling/erfaring på dette. Og vil ha litt råd. Ettersom sesongen for bær er over, må jeg gå til innkjøp av ferdige saker. Uansett om det ikke er så godt..... Men alt for å ha noe å kose seg med utover høstkveldene..

Er det igrunn bare å dra til en butikk som selger dette, også følge bruksanvisningen så er det drikkende? Eller er det noe lure triks i lufta for å få det bra? Da snakker jeg nå om vin.

Men når det kommer til hjemmebrygg, trenger jeg mer råd.. Finnes det ferdige produkter som er klar til setting?

Og planen er å sette det i en "potet" kjeller, men er redd for at det kan få skade på drikka om vinteren når det begynner å bli skikkelig kaldt? Er jo romtemperatur der, men det vil vel fryse på der og. Spesiell temperatur for å få det holdende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange gode alternativer til begge spørsmålene:)

Jeg tar hellst bare for meg spm 2!

Hjemmebrygg:

Du får sånne fine bokser med maltekstrakt og gjær.

Alt du trenger å gjøre er å koke opp 5-10L vann og innholdet i boksen, rør godt om i 5 min elns, bare sånn at det er godt blandet!

Så heller du dette opp i dunken det skal gjære i. Denne dunken er somregel 25L, vanligste i butikken iallefall.

Fyll opp med så mye vann du mangler i dunken din nå til at du når antall liter du skal brygge.

Nå er sannsynligvis brygget ditt godt varmt, så ikke tilsett den lille gjær posen enda. den drysser du fint over brygget ditt når det har gådd ned til ca23-25 grader. Nå lar du brygget stå i 19-21 grader i 5-8 dager.

Husk å smekke på en gjærlås. Den vil begynne å frese som et maskingevær i gjærlåsen da den slipper ut co2 som er et av biproduktene av gjæret da det spiser malt/sukker osv.

MEN: grunnen til at jeg ikke nevner sukker, som i de fleste sånne ferdig bokser så sier dem at du skal tilsette 50/50 med sukker. Ikke hør på dette, det er bare tull. Sukker har ingenting i øl å gjøre. Det vil få opp alkoholprosenten selvsagt og antall liter med ferdig øl, men igjen da så går smaken over til et helt annet plan enn det burde.

Bruk heller kun maltekstraktet og halvparten så mye vann som du skulle gjort med sukker innblannet er mitt tips.

Øl skal også "flaskes", dette tar tid. det skal tappes i flasker etter gjæringen og der skal det stå til gjæret har sunket til bunns og bygd seg opp litt co2 i flaska.

Putter du sukker oppi så vil det fortsatt smake øl men det blir en strammere smak. Kommer ann på om det virkelig skal nytes eller om det bare skal være masse billig alkohol som fortsatt er godt nok å hive innpå:)

Håper dette hjalp deg langt på veg.

Lenke til kommentar

Dersom du skal brygge øl, er det å anbefale å gå rett på «skikkelig» maltbrygging i stedet for å gå veien om maltekstrakt. Maltekstraktbrygg blir aldri like godt som ved maltbrygging. Utstyret til sistnevnte er noe dyrere og prosessen noe mer komplisert, men da får du til gjengjeld muligheten til å lage øl som går øl fra Vinmonopolet til 70 kr flasken en høy gang. Et enkelt oppsett med 30-liters kjeler, gjæringskar og noen småting som termometer og liknende, trenger ikke koste mer enn rundt 2000 kr. Malt, gjær og humle bestiller du for eksempel fra Maltbua (for øvrig samme leverandør som Ægir bruker). For et 20-litersbrygg kommer det på rundt 150-200 kr pluss frakt.

Når det gjelder temperatur under gjæring, avhenger det av øltypen du vil brygge. Undergjærede øltyper (for eksempel pils) skal gjære på lave temperaturer, mens overgjærede øltyper (de fleste andre typer, deriblant ale, stout, etc.) skal gjæres i romtemperatur (rundt 20 grader). Sistnevnte er det enkleste å brygge, også fordi du slipper unna filtreringsprosessen.

Lenke til kommentar

Og jeg mente at denne karen gjorde det komplisert første gangen:)

Man får hva man legger opp til selv, billige og lette løsninger smaker kansje ikke like bra som de malt greiene, som jeg bare kan inrømme med en gang at jeg ikke har prøvd å brygge selv enda:) Men så mener jeg at de ekstrakt boksene smaker godt også da. Jeg mener at en ny person bør prøve seg på en ekstrakt boks i førsteomgang for å få interessen og sjønne hva som sjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...