Getingar Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Om man på sin färd uti skogen stöter samman med ett skogsrå, så skall man skratta åt henne, vända tröjan ut och in och lämna skogen därhän. Men vad gör man om man stöter på exempelvis en vätte eller kanskesmåfolket? Jag skönjer att jag inte har levt efter de vedertagna regler angående respekt för småfolket som folktron berättar om, därav skogsfolkets förmodade ilska gentemot mig och min person. Eftersom att jag ofta är ute i skogen för att samla vedvirke å brasan, vill jag ha en lista på just hur man bör bete sig vid möten med diverse skogsväsenden - allt efter hur eder folktro förtäljer. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Om man på sin färd uti skogen stöter samman med ett skogsrå, så skall man skratta åt henne, vända tröjan ut och in och lämna skogen därhän. Men vad gör man om man stöter på exempelvis en vätte eller kanskesmåfolket? Jag skönjer att jag inte har levt efter de vedertagna regler angående respekt för småfolket som folktron berättar om, därav skogsfolkets förmodade ilska gentemot mig och min person. Eftersom att jag ofta är ute i skogen för att samla vedvirke å brasan, vill jag ha en lista på just hur man bör bete sig vid möten med diverse skogsväsenden - allt efter hur eder folktro förtäljer. Hvis man er i skogen og ser noen vetter eller, underjordiske, småfolk, huldre eller lignende så bør man legge fra seg fleinsoppen og dra hjem. Hvis du mot formodning ikke har spist fleinsopp eller andre psykoaktive substanser så anbefaler jeg en tur til legen. Det kan være symptomer på hjernesvulst, schitzofreni eller lignende. Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 Om man på sin färd uti skogen stöter samman med ett skogsrå, så skall man skratta åt henne, vända tröjan ut och in och lämna skogen därhän. Men vad gör man om man stöter på exempelvis en vätte eller kanskesmåfolket? Jag skönjer att jag inte har levt efter de vedertagna regler angående respekt för småfolket som folktron berättar om, därav skogsfolkets förmodade ilska gentemot mig och min person. Eftersom att jag ofta är ute i skogen för att samla vedvirke å brasan, vill jag ha en lista på just hur man bör bete sig vid möten med diverse skogsväsenden - allt efter hur eder folktro förtäljer. Hvis man er i skogen og ser noen vetter eller, underjordiske, småfolk, huldre eller lignende så bør man legge fra seg fleinsoppen og dra hjem. Hvis du mot formodning ikke har spist fleinsopp eller andre psykoaktive substanser så anbefaler jeg en tur til legen. Det kan være symptomer på hjernesvulst, schitzofreni eller lignende. Naturligtvis, käre Lars. Nu påstår jag inte att jag har sett dessa väsen, jag är enbart intresserad av vad folktron säger om vad en bör göra vid möte med dessa. Det har inget att göra med huruvida jag äter Toppslätsskivling (fleinsopp) eller ej. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå