Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Døgne i 3 døgn, kor mykje søvn treng eg?

Zapticon

Anbefalte innlegg

som han over, hvorfor?

er ingen som helst grunn til å holde seg oppe i 3 døgn, det er verken imponerende eller "tøft".

du får heller ikke mer ut av dagene, ved å være oppe så lenge vandrer du rundt som en zombie, uten at du egentlig får noe ut av noe som helst.

forresten, 16-24 timer funker stort sett uansett hvis du virkelig er trøtt, har selv gått 5 dager med alt for lite søvn(ca 10t sammenlagt) og alt for mye fysisk aktivitet(var veldig aktiv når jeg var våken), sov da ca 16 timer etterpå. alt dette var delvis ufrivelig, var ikke noe jeg gjorde for morro.

det er ren idioti å drive på slikt, ca like smart som å skyte seg selv i foten.

ser at du er 19 år, skjerp deg, greit nok når man er ung og dum, du er ikke ung lengre.

du bør tenke lengre enn dette.

edit:

litt om de psykologiske effektene dette kan ha.

- tenker veldig uklart, hjernen "stopper" opp i perioder.

- å fungere til noe som helst som krever psykisk aktivitet blir veldig vanskelig.

- å sove er stort sett det man tenker på.

- du tar deg selv i å se på tv, for så merke at du ikke har fått med deg den siste timen.

- du blir likeglad.

- du slapper av veldig mye, gjør minst mulig.

- du mister tids-aspektet

dette er saker jeg har erfart, med både lite søvn og mye aktivitet. det er ikke vitenskapelig bevist eller noe slikt, kun erfaring.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan gikk det? Du sover vel nå, tenker jeg.. :roll: Jeg har faktisk veldig lyst til å prøve å være våken i rundt tre døgn selv en gang, men da må jeg nok ha en ukes ferie eller noe sånt å gjøre det på, så jeg ikke blir helt vrak på skolen. Gjerne noen kamerater å gjøre det med også..

Lenke til kommentar

Sitter og se på film i 20 timer hadde blitt for mye for meg! Forran TV sliter jeg med å ha en god stilling, sitter og vrir og vender på meg hele tiden.. Jeg hadde trolig klart maraton med 3-4 filmer (hvis man hadde starta TIDLIG og med en gå tur ute i mellomtiden.

"beste" jeg har klart er vel 5-7 timers søvn på en helg (LAN), hadde ellers en uke i militæret der det ikke ble mer enn 1-2 timers søvn i 2-3 dager. Var ikke noe problem det, vi holdt oss i bevegelse.

Lenke til kommentar
Hvordan gikk det? Du sover vel nå, tenker jeg.. :roll: Jeg har faktisk veldig lyst til å prøve å være våken i rundt tre døgn selv en gang, men da må jeg nok ha en ukes ferie eller noe sånt å gjøre det på, så jeg ikke blir helt vrak på skolen. Gjerne noen kamerater å gjøre det med også..

Jo, det gjekk bra! Me duppa nok av 10-20 minutt den siste natta, men kom oss gjennom det greitt til tross for det. Var våken fram til kl 2 den dagen (79 timar utan svevn :S), så sov eg frå 2 til 7 neste morgon. Eigentleg alt for mykje søvn vil eg påstå.

Mange undrar seg over grunnen til at eg gjorde dette, og det er eigentleg eit godt spørsmål. Det var berre noko eg og ei venninne snakka om å gjere, og begge var veldig gira, og då vart det slik. Me hadde sett oss eit mål, og då skal ein nå det målet, slik er det. Eit par-tre andre slengte seg på, og det var skikkeleg fun :p. Han eine måtte kaste inn handklede 2. natta, og steike til moro det var å sjå kor lost og fjern han var! :p

36 timar med TV-sjåing? Ok, det er faktisk ein prestasjon. Har hatt Ringenes Herre-maraton ein gong, og då var eg rimeleg kjørt i slutten.

Lenke til kommentar

Veldig så mye snakk det er om at dette er farlig. Nå er jeg ikke ekspert, men en stor andel av norsk ungdom som er inne til førstegangstjeneste har vel en mestringsøvelse hvor man går i et par døgn+ uten både mat og søvn, og med stor fysisk belastning i tillegg. Når de fleste klarer det helt greit så burde vel chilling fremfor PC/TV med stødig pizzasupply være ren luksus i forhold :p.

Mestringsøvelsen min var bare på litt over 2 døgn. Etterpå var det 3 pølser, ~5 timer søvn, også var det dimmefest :).

Lenke til kommentar

Kjenner eg ikkje bryr meg så veldig om at det er så farleg osv., kva er det som ikkje er farleg her i verda? Kan nok vere farleg, men er jo forskjelleg frå person til person, og eg kjenner meg veldig tipp topp no, det gjorde eg også dagen etter trippeldøgninga. At det er ein rar og smådum ting å gjere er ein annan ting :p Men ein får meir ut av livet då :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...