Zapticon Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Lurer på kor mykje søvn eg treng for å vere heilt utkvilt når eg har vore vakjen i 72 timar. Treng eg eigentleg å ta igjen mykje av søvnen, eller kan eg berre legga meg litt ekstra tidleg og få 11-12 timar med søvn? Takk for svar Lenke til kommentar
Osecia Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Du sover til du våkner. . . Det er en helt personelig sak. Det er forskjellig fra person til person hvor mye søvn en trenger. Endret 18. september 2009 av Osecia Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Hvis jeg skal snakke etter egen erfaring, kan du bare glemme det med 11-12. Jeg hadde fort vekk sovet bort et helt døgn (ja, 24 timer), men jeg trenger en del søvn. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 Hmm, ja vurderar det veldig. Reiser på klassetur i 7-8 tida på mandag, og har døgna i 3 døgn kl 07:15 på søndag . Så kan jo berre gå og legge meg rett etter frukost liksom, men føler det vert drygt lenge med 24 timar. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Det går an å sove for mye også. Jeg er mer trøtt når jeg våkner om jeg sover 17 framfor 10 timer. For å få aller best resultat burde du få inn en rutine med 7-9 timer søvn hver natt. I starten blir det tungt, men om du klarer det i lengden blir det store resultat. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 Jo, det er vel det beste å kome inn i ein slik rutine, men no er poenget at eg er gått ut av den rytmen noko drastisk, og vil vite kor mange timar søvn som er optimalt å få sove etter 3 døgn utan søvn. Lenke til kommentar
.V. Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Det optimale er å sove til du våkner. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Til info: Det du nå gjør kan gi varige alvorlige psykiske ettervirkninger. Ole Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 3 døgn er faktisk veeeldig lenge, og for å være helt ærling tviler jeg på at du/dere klarer å holde dere våkne så lenge. Har selv døgnet ved ett par anledninger, men tror aldri jeg hadde klart mer enn ett. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Til info: Det du nå gjør kan gi varige alvorlige psykiske ettervirkninger. Ole Pfft. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 3 døgn er faktisk veeeldig lenge, og for å være helt ærling tviler jeg på at du/dere klarer å holde dere våkne så lenge. Har selv døgnet ved ett par anledninger, men tror aldri jeg hadde klart mer enn ett. Har no vore vakjen i 67 timar, og går for 72 timar (+ litt lengre moglegvis for å kome meg opp i skapeleg tid på mandagen). Det er faktisk ikkje så vanskeleg som du kanskje trur, etter mi meining. Det var periodar der eg ikkje ville gjera anna enn å sova, og der det kjendest ut som eg hadde 2 i promille (dritfett!). Til info: Det du nå gjør kan gi varige alvorlige psykiske ettervirkninger. Ole Pfft. Agreed Kjem nok til å vera både psykisk og fysisk sliten nokre dagar i etterkant, men det må ein tola. Skal faktisk på ein firedagars skuletur som startar mandag . Spent på korleis det kjem til å gå. Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Sov til du våkner. Døgn mens du kan, når du blir eldre blir det mye verre å holde seg våken Etter et dataparty for endel år siden sov jeg faktisk 28 timer kontinuerlig, våknet ikke for å gå på do engang. Skal si jeg ble satt ut når jeg våknet da...hoho Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) 3 døgn er faktisk veeeldig lenge, og for å være helt ærling tviler jeg på at du/dere klarer å holde dere våkne så lenge. Har selv døgnet ved ett par anledninger, men tror aldri jeg hadde klart mer enn ett. Skal vi sloss? Har gjort det 2-3 ganger.. tungt fysisk arbeid den ene gangen gjorde meg både kvalm og svimmel.. I tillegg går hukommelsen fyken etter 2 døyn.. Har jeg spist i dag? Hva gjorde vi i går? Når gikk vi fra en dag til en annen? blir så tullette at det er skummelt.. men det er meg Edit: sov til du våkner, ja.. Men ikke bli sint om noen vekker deg kl. 8 om kvelden.. trenger ikke være tidlig bare fordi det er mørkt utenfor Edit: bedre å våkne tidlig enn å våkne midt på dagen eller om kvelden.. mtp. døgnrytmen.. Endret 20. september 2009 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Då er planen å leggja seg i 2-tida i dag, og stå opp i 7-tida i morgon. Vert 16 timar, men tenkte det er betre om eg vaknar av meg sjølv litt tidleg istadenfor litt seint. Har vore vakjen i 76,5 timar no, det kjennest på kroppen, både psykisk og fysisk. I natt var eg truleg i ein form for gåande søvnfase, hugsar særs lite, og det irriterar litt Lenke til kommentar
Slush1 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 http://www.google.no/#hl=no&source=hp&...49c9731a6df7d2e Just don't. Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Sov til du våkner. Døgn mens du kan, når du blir eldre blir det mye verre å holde seg våken Etter et dataparty for endel år siden sov jeg faktisk 28 timer kontinuerlig, våknet ikke for å gå på do engang. Skal si jeg ble satt ut når jeg våknet da...hoho Trur knapt eg hadde øvelevd det:P Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Legg deg på et middels behagelig sofa, da sover du akkuratt så mye som kroppen du trenger Det jeg pleide å gjøre hvis jeg skulle være våken. Men 3-4 timer per døgn vil jeg anbefale! Over lengre tid må du ha rundt 6 (selv om det føles som om du trenger enda mer..) Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Det finnes en del forsking på området, mye er ikke verfiserbart fordi metodene har vært tvilsomme. Ikke overraskende snakker vi regelrett tortur. En tør vel å påstå at en statlig finansiert "vitenskaplig" studie neppe ville ha blitt godkjent i europa. Uansett er tersklene for hvor mye en person klarer å holde seg våken, varierer naturlig nok. Variablene er mange. Rekorden skal visstnok være 18 døgn. Imidlertid har jeg lest epikriser fra sykehus der den har sett prepsykotiske symptomer etter 48 timer uten søvn 3 døgn... lykke til! Lenke til kommentar
Osecia Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Jeg skjønner i grunn ikke hvordan man klarer å være våken i 72 timer. Jeg klarte såvidt 24. Lenke til kommentar
Slush1 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Jeg, derimot, sliter med å se poenget. Lytt til kroppen, du trenger ikke å overdrive åkke som. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå