Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Viktig å starte tidlig på dagen når man driver med skolearbeid?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har aldri hatt spesielt gode rutiner på å gjøre skolearbeid og etter å ha begynt på høyere utdanning skjønner jeg at det nå må til. Jeg begynte på nytt denne høsten etter å ha valgt feil året før så jeg har avlagt noen eksamener. I forberedelsestiden så jeg og hørte at mange sto opp grytidlig for å begynne å lese. Ettersom jeg har litt problemer med å legge meg når jeg vet at jeg ikke har noe jeg må rekke dagen etter (annet enn å åpne bøkene) har jeg alltid valgt å starte dagen noe senere enn mange av medstudentene. Nå er det jo selvfølgelig lettest å legge merke til de som du føler er flinkere enn deg selv så det kan godt hende at mange er like sløve eller sløvere enn meg, men hva mener dere er mest fornuftig?

- Stå opp tidlig og komme i gang med arbeidet?

eller

- Stå opp "sent" (rundt halv ti-ti) og heller holde på litt lenger utpå dagen? Argumentet her er da at man er litt mer uthvilt (Hvertfall i mitt tilfelle ettersom jeg som sagt kan komme litt sent i seng).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kun har selvstudie, så er det jo bare å velge selv når du vil lese. Velg den tiden hvor du føler selv at du yter best!

Vanlig arbeidstid / skoletid er jo ca 8-16, så derfor vil jo flesteparten være aktive i den perioden. Hvis man har f.eks 2 dager selvstudium og 3 dager skole (forelesninger) i uken, så kan det jo hende at det lønner seg å ha samme døgnrytme hele uken, dvs: stå opp tidlig og lese selv om du ikke har skole. Dette passer for mange, men sikkert ikke alle. Det er helt opp til deg hvordan du løser det.

Undersøkelser og erfaring tilsier at man yter best hvis man har en fast døgnrytme å holde seg til. Både med tanke på å klare å sove og å klare å gjøre jobben best mulig.

Lenke til kommentar

Jepp, veldig individuelt. Jeg er selv blant dem som liker å sitte oppe til litt utpå kvelden, og ikke stå opp så forferdelig tidlig hele tiden (selv om jeg står opp tidlig et par dager i uken for å gå i forelesninger). Hvis jeg står opp klokken 7 og setter meg til å selvstudere, så kan det fungere greit i et par timer, før jeg blir stuptrøtt igjen på formiddagen. Derimot er jeg ofte veldig opplagt om kveldene, og kan få mye gjort da. Det beste er jo å finne ut hva som fungerer best for deg, som andre har sagt før.

Lenke til kommentar

Mener og på et punkt ha lest at generelt så er resultater fra eksamener som er tidlig på dagen bedre enn dem som er gjort seinere på dagen. Så skal det sies at "tidlig" er litt avhengig av når man står opp da. Jeg skiller mellom god tid for å lese og god tid for å gjøre oppgaver. "Koseoppgaver" sparer jeg ofte til jeg er trøttere fordi jeg får dem gjort uansett. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...