Pizzaen Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Hei. Jeg tenker og kjøpe meg en ny PC om et par uker og er litt usikker på en komponent, men det skal jeg ikke ta her. Jeg skal kjøpe komponenten fra en nettbutikk (Amentio). Tror jeg har hørt noe om at det er 14 dagers full returrett på kjøp via nettet. Viss jeg får komponenten og åpner emballasjen og setter den inn i PC-en også bruker den i 2-3 dager også finner jeg ut at denne vil jeg ikke ha. Kan jeg da sende den tilbake til butikken og få alle pengene tilbake? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Full returrett er noe Elkjøp reklamerer med, ikke noe du har lovfestet. For kjøp via nettet så har du angrerett. Kort forklart betyr dette at du skal kunne bestille en vare, motta den, pakke den ut, studere den, kanskje slå den på og dersom du nå ikke vil ha den kan du pakke den ned igjen og sende den tilbake. Grei ordning som skal gi forbrukeren en mulighet til å se på produktet fysisk slik en ville kunne gjort i butikk. Forutsetning for å kunne angre: - du har handlet over nettet, i en butikk som henvender seg til Norske forbrukere - om du angrer så gir du beskjed til butikken om at du vil angre innen 14 dager etter at du mottok varen - varen er i tilsvarende stand og mengde som ved mottak - varen ikke er tatt i bruk som sin egen - kunden betaler frakt tilbake Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 Ok, men vil det og putte den komponenten inni PC-en si det samme som og bruke den som sin egen? Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 ja, du kan ikke bruke den. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 ja, du kan ikke bruke den. Gah, hva er vitsen med å svare på slikt når man åpenbart ikke har peiling? Ja, man kan naturligvis prøve komponenten. Hvordan i huleste skal man få vurdert om man f.eks. ønsker å beholde et lydkort, dersom man ikke kan høre på lyden?? Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 Ok Noen som kan bekrefte dette? Er ikke at jeg ikke stoler på folk, men er litt redd for og kjøpe en komponent til 2k også finne ut at jeg får 0kr tilbake... Lenke til kommentar
gwh Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Du kan bruke den, men hvis varen ikke kan sendes tilbake i vesentlig samme stand, så er du skrudd. (Dog sannsynligheten for det er så liten, at hvis du ikke bruker mye makt slik at ting blir skjevt/får sprekker, så er du sikker.) Viktig å overholde grensene dog på å gi beskjed, samt beholde alle ting i esken (og esken selv) Så går det greit Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Får man serriøst prøvd et skjermkort, plugget det inn å bruke det ei ukes tid. Helt gratis. Det er bare rart, og om kortet er i samme stand får man tilbake pengene. Tank om man skal på et lan over helgen, bare å bestille et kort for så å håpe at det ikke blir ødelagt og sende det tilbake Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Får man serriøst prøvd et skjermkort, plugget det inn å bruke det ei ukes tid. Helt gratis. Det er bare rart, og om kortet er i samme stand får man tilbake pengene. Tank om man skal på et lan over helgen, bare å bestille et kort for så å håpe at det ikke blir ødelagt og sende det tilbake Hvis du må spørre, hvorfor svarte du så bastant i sted? Ja -- man har 14 dager på seg. Dette er "kompensasjonen" man gis for å ikke ha en butikk man kan henvende seg til. Siden risikoen er større når man handler på nettet kompenseres dette for ved at man har utvidede rettigheter. For å unngå å ha et stort regelverk å forvalte, og for å hindre useriøse bedrifter i å utnytte smutthull, har man gjort det så enkelt som mulig. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 da tok jeg grundig feil da Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Får man serriøst prøvd et skjermkort, plugget det inn å bruke det ei ukes tid. Helt gratis. Det er bare rart, og om kortet er i samme stand får man tilbake pengene. Tank om man skal på et lan over helgen, bare å bestille et kort for så å håpe at det ikke blir ødelagt og sende det tilbake Kjøper du ett heftig skjermkort med det formål å bruke det til LAN har du i realiteten brukt kortet som ditt eget og ikke kun for testing, det er dog vanskelig å motbevise. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Er umulig å vite om du har testet det en helg eller ikke. Ettersom posten får inn pakken på mandag og du får skjermkorte på fredagen hvordan i huleste skal du få sendt det da? Er jo post i butikk men er ikke alle som tar og har tid en lørdag for å sende tilbake. Så for butikken er det umulig å vite om du har spilt med korte en dag eller ikke, ettersom et skjermkort kan ta mer enn en dag å teste ettersom det må testes på spill. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Er umulig å vite om du har testet det en helg eller ikke. Ettersom posten får inn pakken på mandag og du får skjermkorte på fredagen hvordan i huleste skal du få sendt det da? Er jo post i butikk men er ikke alle som tar og har tid en lørdag for å sende tilbake. Så for butikken er det umulig å vite om du har spilt med korte en dag eller ikke, ettersom et skjermkort kan ta mer enn en dag å teste ettersom det må testes på spill. du har 14 dager. Så du kan beholde det i 12 dager for så å sende det inn Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Veit men du kan jo helle bygge en gamer datamaskin også bruke angreretten på den vist du trenger noe haevy til helgen eller noe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå