Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan slutte å være så sjenert, gutt 14

Anbefalte innlegg

*vet ikke om jeg la tråden riktig sted, men da får heller moderator flytte den.*

Hello

er en gutt på 14 år som er veldig sjenert, noe som er litt kjipt da det blir vanskelig å få nye venner og når jeg føler meg "trygg" på folk ender med at jeg skravler noe jævlig noe jeg heller ikke liker da jeg kommer med mange dumme ting.

de eneste jeg egentlig kan snakke normalt med uten å være sjenert er foreldrene mine, steforeldre, venner og søsken andre i familen som kusiner og fettere er jeg litt sjenert på og det er ikke så lett å "usjenert" for å si det sånn da jeg nesten aldri er med venner i fritid og når jeg er med både brodern(18 år) og søster(22 å) så er de ganske flinke til å stenge meg ute og ditche/være litt drittsekker mot meg. (mest når vi er på ferie).

har prøvd å være mer sosial men det er ikke så lett da man er sjenert, så hvordan kan jeg slutte å være så sjenert ?

takk for svar :)

Endret av dekoras
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med deadstar, man må ha selvironi og ikke være redd for å dumme seg ut. Så lenge du er klar over det selv. Blir oppgitt av folk som sier/gjør dumme ting UTEN å være klar over det.. Også kan det være lett å få venner som har samme interesse som deg, f.eks fotball, skateboard osv?

Lenke til kommentar

For min egen del så hadde jeg noe av de samme problemene når jeg var 12-13 år gammel. Dette var vel mest fordi at jeg, pent sagt, ikke var så veldig populær blant de fleste andre jeg kjente. Jeg var liksom en av nerdene. Mitt problem var at jeg dermed fokuserte på "å være nerd". Dermed stengte jeg en del dører selv.

For min del hjalp det å reflektere litt over hvorfor jeg var som jeg var (noe du selv har gjort), begynne på en ny skole, og rett og slett bare ta det med årene. Nå for tiden (17-18 år senere) har jeg det motsatte "problemet". Jeg finnes ikke sjenert. Så prøv deg frem, ha selvironi (som de andre sier), drit i om du dummer deg ut. Alle dummer seg ut. Det er bare ikke alle som velger å bite seg merke i det.

Ta tiden til hjelp og ikke isoler deg. Det dummeste du gjør er å overfokusere på "hvor teit og dum jeg er", eller gå for den motsatte varianten "Jaja, om jeg er så sær som jeg virker som, så skal jeg virkelig være sær".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var også veldig sjenert før, snakket bare med bestevennene mine og nærmeste familie. På skolen min var det jo mange jeg ikke kjente, som jeg bare snakket med på msn og facebook. Men jeg ble utrolig lei av dette, og fant ut at jeg måtte gjøre noe med det. Jeg hoppet ut i å snakke med de jeg kjente minst på skolen, snakket om alt og ingenting. Nå kan jeg faktisk gå bort å snakke til de når som helst. Jeg har blitt en veldig utadvent person, noe jeg egentlig er glad for. Noe som også har blitt sagt tidligere; selvironi. Passer inn når som helst! Gjør du noe dumt, sir noen dumme ting, tenk på det fra andre sin side, le av deg selv! Ikke føl deg dum og gjem deg.

Så to tips;

- Hopp i ting du ellers ikke ville gjort

- Ha selvironi

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Det er seriøst bare piss. Det hjelper muligens på selvtilliten, men man kan da lett slutte å være sjenert uten å løfte. Man må tørre å snakke med folk. Øve seg på small-talk. Snakke med hvem som helst. Ha humor og selv-ironi.

Når du har problemer med å snakke med folk trenger du et bedre selvbilde!

Det er sant at det fungerer uten trening, men det er utrolig mye lettere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...