Gå til innhold

Mahmoud Ahmadinejad fornekter holocaust på ny. Hva mener du?

Hva mener du om holocaustfornektelse?  

351 stemmer

1. 1. Bør det være tillatt å fornekte holocaust?

• Ja
      246
    • Nei
      95
    • Ingen formening/Vet ikke
      11
  2. 2. Bør det være tillatt å kritisere Staten Israel for å missbruke betydningen av holocaust?

• Ja
      298
    • Nei
      32
      22
  3. 3. Bør Ahmadinejads uttalelser få reaksjoner fra verdenssamfunnet?

• Ja
      215
    • Nei
      90
      47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er et viktig tema og interessangt og når det blir så enorme saker utav å betvile holocaust. Selv mener jeg det burde være fult lov eller så må alle andre folkemord gjennom historien også være ulovlige å fornekte.

Ja, men det er som med en bekjent du kan ha. Lyver han en gang, kan man se gjennom fingrene på det, men lyver han flere ganer så blir det vanskelig å stole på han. Slik er det blitt et stort problem i hele verden når man ikke engang kan stole på makten, at de vil ens beste vel. Egentlig lurer jeg på hvor mye historie som har blitt skjult opp gjennom årtusnene. Eller hvor mye av historien som er manipulert. Men, jaja.

Lenke til kommentar

Hva mener du med "må tro på det"?

I dag er det en umulighet at det vil oppstå noe nasjonalsosialistisk retning i Norge ettersom dette direkte blir koblet med nazisme og drap på jøder. Men mine tanker går ikke bare til jøder, men generelt alle som ble drept/døde? i leirene og ellers i krigen. Det er bare tull å tro at noe slikt ville kunne skje om Norge var nasjonalsosialistisk. Vi ville vært tjent enormt godt med det, med tanke på motivasjonen for å betale langt over halvparten av lønningene i skatt og avgifter. Det er ikke snakk om å utrydde raser eller sette en rase på pidestall, men å kunne være stolt over sin egen nasjon nettopp for ens kultur og tradisjon, moral og verdier, noe som er totalt nedbrutt i Norge i dag. Det er ingen mening lengre, de fleste opplever at landet er i forfall, på vei ned. Sosialisme uten nasjonalisme er håpløst.

Fedrene våre kjempet for vår frihet under 2. verdenskrig. Igjen, de kjempet ikke mot nazistene, men en fremmed makts okkupasjon, på lik linje som vi gjorde mot Svenskene når de kom. Kongen flyktet til England, og det var bøndene som var igjen å skøyt tyskere i skogen. Jeg vet ikke jeg, men etter hva jeg har hørt fra egen slekt og mange andre var tyskerne respektfulle mot nordmenn. Nå bodde de jeg snakker om nå "på landet", men de fortalte at de hjalp de med mat, alkohol og tobakk. Min egen bestemor fortalte hun alltid fikk sjokolade når ho møtte på tyske soldater. Men så har jeg også hørt om ens kamerat som løp da tyskerne kjørte forbi kameratgjengen i motorsykkler med sidevogn og maskingevær, han ble redd, og dermed rettet en tysker løpet mot han og pepret han ned bakfra.

Hvertfall, man kan bare ikke kreve at nordmenn skal ofre liv og lem, leve fra hånd til munn, når man ikke har noe fundament å stå på. Man ser kun arrogante politikere som gjør akkuratt hva de vil, og det meste gjør at en kan betegne de som landssvikere. Det er viktigere å sende 25 tusen millioner kroner ut av landet hvert år i u-hjelp enn å få skikk på eldreomsorgen, kutte sykehuskøene og bedre veistandarden. Helt grunnleggende ting. De gir blaffen i om de stjeler enorme summer av mennesker som i utgangspunktet knapt har råd til husleie, for en leilighet eller hus må man jo være to om å få lån til, med mindre man har million-lønn. Og i dag med vår kultur er det jo veldig lett å stifte en familie da den så og si er helt brutt ned. De samme pengene bruker de hensynsløst på ting like rasjonelle som å bruke de på luft, hvertfall om vi skal se resultatene. Spesielt mye av "miljø" arbeidet som hvertfall ikke skjer i så stor grad her til lands, selv om jeg vet at internasjonale forhold er mye verdt.

Endret av NicolasDarvas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva har dette med trådens tema å gjøre?

Det har igjen å gjøre med at vi må legge dette på hylla og ta det som en historisk erfaring, men innse at nasjonalisme ikke er ondskapen selv, men noe nødvendig for å styrke og opprettholde vår nasjon som kalles Norge. Ta vare på hva som brakte oss hit. Så snart vi fikk vårt land og ble frie, er vi straks i gang med å bygge ned og ødelegge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Holocaust er da ikke ensbetydene med nasjonalisme uansett.

«Den virkelige hensikten med holocaust revisjonisme, er å gjenopprette nasjonal-sosialismen som et akseptabelt politisk alternativ»

Når det gjelder Irans president- Vesten er stasjonert i Yemen, Somalia, Irak, Afghanistan, (Israel), alle landene rundt Iran. Det er ikke noe å lure på om de er neste ut. Så har man sammenhengen med Pakistan - Iran - Nord-Korea, det er her atomvåpnene ligger, men da ypper man straks med Russland og Kina også og det er da festen begynner tydeligvis. Så blir det kommunisme, det neste skritt i vår "evolusjon", eller maktens evolusjon.

«Den 14. desember 2005 ga Ahmadinejad flere kontroversielle uttalelser om Holocaust hvor han gjentatte ganger refererte til den som en «myte». I et intervju med Der Spiegel den 30. mai 2006 insisterte Ahmadinejad at det var «to meninger» om Holocaust. Da han ble spurt om Holocaust var en myte svarte han at «Jeg vil kun akseptere noe som sannhet om jeg er faktisk overbevist om det.» I et intervju med nyhetsmagasinet 60 minutes utdypte han imidlertid dette; han benektet ikke at Holocaust fant sted, men, ikke ulikt Norman Finkelstein og andre vestlige kritikere, mener han at Israel i kjølvannet av denne skjebnen har skapt en myte rundt dette som har legitimert okkupasjon av Palestina og fordrivelse av millioner av palestinere.»

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

«Den virkelige hensikten med holocaust revisjonisme, er å gjenopprette nasjonal-sosialismen som et akseptabelt politisk alternativ»

Har du kilder til dette?

Når det gjelder Irans president eller muslimer så kan de seile sin egen sjø. De er en utdøende art uansett. Vesten er stasjonert i Yemen, Somalia, Irak, Afghanistan, (Israel), alle landene rundt Iran. Det er ikke noe å lure på om de er neste ut. Så har man sammenhengen med Pakistan - Iran - Nord-Korea, det er her atomvåpnene ligger, men da ypper man straks med Russland og Kina også og det er da festen begynner tydeligvis. Så blir det kommunisme, det neste skritt i vår "evolusjon", eller maktens evolusjon.

Skulle gjerne hatt arumenter for dette, men det er avsporinger uansett.

«Den 14. desember 2005 ga Ahmadinejad flere kontroversielle uttalelser om Holocaust hvor han gjentatte ganger refererte til den som en «myte». I et intervju med Der Spiegel den 30. mai 2006 insisterte Ahmadinejad at det var «to meninger» om Holocaust. Da han ble spurt om Holocaust var en myte svarte han at «Jeg vil kun akseptere noe som sannhet om jeg er faktisk overbevist om det.» I et intervju med nyhetsmagasinet 60 minutes utdypte han imidlertid dette; han benektet ikke at Holocaust fant sted, men, ikke ulikt Norman Finkelstein og andre vestlige kritikere, mener han at Israel i kjølvannet av denne skjebnen har skapt en myte rundt dette som har legitimert okkupasjon av Palestina og fordrivelse av millioner av palestinere.»

jeg er enig i at Israel utnytter holocaust såvel som uttrykket "antisemittisme" for å unnskylde sin egen, brutale framferd!

Lenke til kommentar

Er inntrykket ditt at enhver som benekter holocaust hater jøder?

Om de hater jøder er ikke sikkert. Men de ønsker å bruke utsagnet for å oppnå en posisjon blant en gruppe mennesker som synes det er viktig å benekte dette av en eller annen grunn.

Det blir litt på samme måten som staten Israel forsøker å oppnå fordeler ved å snakke om jødehat ved enhver anledning.

Er man en noenlunde oppegående person blir det vanskelig å seriøst mene at holocaust ikke fant sted.

Lenke til kommentar

Er inntrykket ditt at enhver som benekter holocaust hater jøder?

Og da trenger du ikke å ta med Ahmadinejad ettersom jeg skriver "enhver som benekter holocaust".

Nei, jeg skrev tross alt "for eksempel". Jeg kan utdype:

- Folk som deltok aktivt i jødeutryddelsen (SS, Wehrmacht, osv).

- Folk som har kommet i konflikt med jødene - mange arabere føler kanskje at jødene ble litt vel godt behandlet av vesten etter krigen.

- "Konspirasjonsteoretikere"

- Folk som søker oppmerksomhet (nesten det samme som punkter over)

- Nynazister

- Det er garantert flere ting også - folk har masse sære agendaer!

"For eksempel" - Når jeg tenker meg om så er det ikke overraskende at en Diskusjon.no-gjenganger ikke reagerte på de to enkle ordene, for det ligger i deres natur å misbruke disse ordene. Mange liker å legge til "for eksempel" eller "osv" i setningen sin for å skape en illusjon om at de KUNNE ha laget en stor liste med punkter for å underbygge sine påstander (mens i realiteten er det ene punktet alt de har).

Lenke til kommentar

Det er ikke uten grunn det blir kalt Holohoax eller Holocash.

Ja, det er flere som har gode grunner til å benekte Holocaust.. For eksempel jødehatere. Det bildet du har lagt ved der, det ser rimelig datalaget ut!

http://www.youtube.c...h?v=bzSMmh_2ppE

Hahahahahahh! For noe latterlig kvasiintelligent sjøsprøyt! Dette er jo mest sannsynlig en eller annen jødehater som er ute etter å høste støtte til sin sak.

Han gjør et stort poeng ut av å sammenligne jøder med britene. Vi er, i følge han, programmert til å tenke at det er er akseptabelt å krige mot britene, mens jødene kan gjøre hva de vil. Det er lang fra sannheten. Vi (den vestlige verden) har riktignok sagt etter krigen at "hei, jødene er ikke skyld i all faenskapen - så ikke plag dem mer", men det er ingen som sier at jøder har fullmakt til å gjøre hva de vil. Dersom de invaderer USA, slik han prater om, så håper jeg inderlig verdenssamfunnet slår tilbake - slik som det bør gjøre mot enhver nasjon eller folkegruppe som opptrer voldelig. For øvrig så blir det litt komisk å sammenlikne jøder med nasjoner - de er en folkegruppe.

Det denne personen i bunn og grunn forsøker å si er:

"Britene forsøkte å invadere oss i 1812, men vi slo tilbake. Nå er vi i krig med jødene - dere må bli med meg og slå tilbake nå også."

Kvalmende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...