Gå til innhold

Skifte kjølepasta på Acer

k_flaathe

Anbefalte innlegg

Hei, etter å ha merket at pc'n begynner å gå treigere, så tenkte jeg å bytte kjølepasta. Problemet er at jeg ikke kommer til CPU. Legger ved et bilde av innmaten.

490359.jpeg

Hvordan skal jeg klare å komme til CPUen med alt det kopperet(?) rundt omkring? Snedige skruer er det også.

Any ideas?

Edit: Dette er en Acer Aspire 5930G

Endret av k_flaathe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke fornuftig å bytte kjølepasta etter 1,5 år?

Det er slett ikke vanlig å bytte pasta på en bærbar og det har heller ikke noe med treghet å gjøre.. Varme evt ja men kanskje du heller skal fokusere på en recoveryprosess for å få bort tregheten...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Hei, etter å ha merket at pc'n begynner å gå treigere, så tenkte jeg å bytte kjølepasta. Problemet er at jeg ikke kommer til CPU. Legger ved et bilde av innmaten.

Hvordan skal jeg klare å komme til CPUen med alt det kopperet(?) rundt omkring? Snedige skruer er det også.

Any ideas?

Edit: Dette er en Acer Aspire 5930G

Tror jeg først og fremst ville satset på en ren installasjon av operativsystemet, evt. recovery.

Ellers vil nok renblåsning av kjøleribbene til prosessoren hjelpe, hvis den blir så varm at systemet setter ned prosessor-hastigheten.

Edit: Skrivefeil.

Endret av General Failure
Lenke til kommentar

Som de andre sier, jeg ville heller først prøvd å blåse den ren for støv, noe som bør gjøres ett par ganger i året. Dette har igrunnen ikke noe med treghet å gjøre, men blir laptopen for varm og klokker seg ned, er det godt mulig dette er problemet.

Formatering gjør alltid laptopen så god som ny =) Bare husk å ha alle driverne før du gjør det.

Har du ennå lyst til å skifte kjølepasta, ta bilde av hele innmaten så vi kan se. Ser ut som at den svarte platen (som du har tegnet pilen oppå) må vekk da den ligger litt oppå heatsinken. Husk at skruene skal skrus av i den rekkefølgen som står. 1-2-3-4-5 og så 5-4-3-2-1. Vask vekk gamle kjølepasta med isopropanol og smør på ett tynt lag med pasta, eller bare legg på en liten dæsj med pasta på midten å la heatsinken spre det ut selv når du skrur det på igjen.

Lenke til kommentar

Takk for god tilbakemelding.

Viser til tidligere tråd om problemet mitt.

Har altså en Acer Aspire 5930g og lurer på om dette problemet er på en måte universalt for bærbare?

Det som skjer er at uansett hvilket spill jeg spiller, så kommer det fps-drop helt uten mening. Har ingenting som helst å gjøre om det er krevende sekvenser i spillet heller. Jeg kan vente i et par minutter og da kan det gli helt fint. Spiller jeg et par minutter med dette så kommer det tilbake igjen.

Så kan det også nevnes at denne laptopen blir meget varm under spilling (80-90 grader), men jeg kan ikke helt skjønne at dette skulle være selve problemet da det plutselig glir helt bra igjen?

Jeg har prøvd å formatere, også kjørt både Vista og W7. Kan det være ekstremt mye støv i vifta så den svikter? Hører ikke forskjell i selve viftehastigheten, faktisk så har jeg aldri hørt forskjell på hastigheten.

Har spurt i samletråden for 5930g, og liten respons der.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1107590&hl=

Har nå rensket vifta for all støv, og merker at den glir bedre - men problemet mitt er der fremdeles.

Endret av k_flaathe
Lenke til kommentar

Ofte på Acer (og andre bærbare)er det ikke brukt kjølepasta men en folie/tape som ikke overfører varme så godt fra CPU til kjøleribber/system.

Det er lurt å skifte dette ut med kjølepasta, jeg mistenker denne folien for å bli dårlig etter en stund.

Skrap av forsiktig alt av folien, ikke bruk metall, avfett med rødsprit, og smør på en TYNT lag med kjølepasta.

Er mange CPU er som har gått heden pga amatørvirksomhet.

Lenke til kommentar
Det er lurt å skifte dette ut med kjølepasta, jeg mistenker denne folien for å bli dårlig etter en stund.

Hvorfor mener du denne folien blir dårligere med tiden?

Ole

Pga det etter noe tid blir kjøleproblemer når dette er brukt.

Etter kjølepasta er montert, går maskinene som før, noen går endog kjøligere og viften (e) har aldri gått så lite ifølge eiere.

Dette er noe jeg antar etter å ha gjort dette noen ganger. Og jeg nekter å tro at noe som bygger så mye i tykkelse kan overføre varmen likegodt som kjølepasta kan.

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du denne folien blir dårligere med tiden?

Ole

Pga det etter noe tid blir kjøleproblemer når dette er brukt.

Etter kjølepasta er montert, går maskinene som før, noen går endog kjøligere og viften (e) har aldri gått så lite ifølge eiere.

Dette er noe jeg antar etter å ha gjort dette noen ganger. Og jeg nekter å tro at noe som bygger så mye i tykkelse kan overføre varmen likegodt som kjølepasta kan.

Takk for svar!

Kan det være slik at i forbindelse med demontering av kjøleribben så renser du ventilasjonen slik at denne blir som den opprinnelig var?

Ole

Lenke til kommentar

Når man først har demontert alt der så pleier jeg å blåse rent med trykkluft, og børste vekk evt støv eller seig nikotinmasse som ikke lar seg fjerne på andre måter.

Selve kjøleenheten er massiv metall/kobber, den er ikke problemet, problemet er kjølekanalene som tetter seg til så det ikke kommer luft til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...