Gå til innhold

Valg av landeveissykkel, 2 alternativer!

mafortune

Anbefalte innlegg

Heisann,

j da jeg for tiden befinner meg i Sveits, trenger jeg en ny landeveissykkel for å utfordre de sveitsiske alper. Jeg har derfor brukt et par uker til å kikke litt rundt, og er nå nede i to sykler som jeg ikke helt klarer å velge mellom.. Lurer derfor på om noen kunne veiledet meg litt? (har egentlig planer om å kjøpe i morgen, og lider under valgets kval)

De to gjenstående syklene er Focus Cayo Ultegra 2009 og Scott CR1 Pro.

Focusen koster i overkant av 13000 krher nede, for info:

http://www.focus-bikes.de/bike_detail.asp?...0120&do=det

Mens scott koster rundt 18000, info:

http://scottusa.com/gb_en/product/380/750/cr1_pro

Bruksområede er vanlig trening, og mosjonisløp som bergen-voss.. Noe dere vil anbefale/ikke anbefale utifra ytelse og bang for bucks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal erobre alper anbefaler jeg en sykkel som har gir i den lettere enden av skalaen. Focusen ser ut til å være det beste alternativet med 30 gir, som gir litt å velge mellom. Har du ikke lette nok gir blir det et helvete å tråkke etter noen kilometer med motbakke. Begge syklene er veldig gode sykler, og Ultegra er et bra gruppesett å begynne med. Jeg ville tatt Focusen om formålet er trening i fjellene. Du kan selvfølgelig bytte krans og kranksett, men det blir bare ekstra utgifter.

Jeg har en sykkel med 20 gir, relativt stort kranksett og liten krans, som gjør den ganske tungtrådd. Den passer perfekt her på Østlandet, men jeg merker det godt i beina med en gang det blir bratt, og jeg ville aldri tatt den til alpene for å sykle uten å bytte komponenter.

Lykke til med kjøpet!

Lenke til kommentar

Takker for gode svar, nå har jeg imidlertid funnet ut at jeg også kan få Scott'en med 30 gir, så da er jeg forsåvidt like langt. Problemet mitt er vel kanskje at jeg ikke har noe som helst forhold til Focus, er det noen som har noen som helst erfaring med merket? Scott har jeg kjørt litt å¨fra før og er ganske trygg på syklene deres, men det holder jo ikke for å velge mellom to sykler, spesielt siden focusen ser ut til å ha omtrent samme komponenter, men er litt billigere.. Har forresten fått litt avlsag på Scott også nå, 17.000 kroner, men er fortsatt svææært usikker..

Lenke til kommentar

Noen får vel ta ansvar og gå imot strømmen. Jeg ser ikke vitsen med trippel krankdrev. De få gangene jeg har kjørt med det har jeg _aldri_ brukt det minste drevet fordi det blir for lett. Alle de jeg kjenner som er i alpene en eller to ganger i året sier at kompaktkrank er et must, men trippel er bortkastet. Det skal ikke mange ganger på sykkelen før kompaktkrank er passe tungt. I begynnelsen kan man jo sette på en 12-27 eller 12-28 kasett istedenfor 11-23 som er mest vanlig på nye sykkler.

Jeg har ingen erfaring med focus sykkler, men jeg vet at de generelt sett får veldig gode resultater i tester.

Lenke til kommentar
Jeg lurer fortsatt på det jeg spurte om to poster opp, men hvor vanskelig er det egnetlig å bytte tannhjul? Dvs den utvekslingen man har ulighet til å kjøre med..

Det å bytte tannhjul bak(kassett som det kalles) er enkelt.

Man trenger en kjedepisk(60 kr på biltema) og en krans avdrager. Den siste tingen du trenger kan det være forskjeller på etter merket på kassetten du har ..

Jeg bruker vel litt under 5 minutter på å bytte.

Er heller ikke vanskelig å bytte fremme,da trenger man kun umbrako nøkler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...