Gå til innhold

Er det mulig med 6GB minne i LGA1156 sokkelen?

Pizzaen

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal kjøpe meg ny PC snart og de delen jeg har tenkt og kjøpe er Asus P7P55D og Intel Core i5 750

Jeg har hørt at det ikke går an og ha 6GB minne, men at du må ha enten 4GB eller 8GB i LGA1156 sokkelen, er dette sant? Leste også en plass at det går an og ha 6GB minne, men at hastigheten ble lavere? Også leste jeg enda en plass at den hastigheten kommer en vanlig bruker aldri til og maxe uansett.

Noen som kan si hva som er rett? Hva jeg burde kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-channel_architecture

Der ser du hva Dual Channel er.

Dette krever 2x sticks eller minnebrikker om du vil ha det på norsk.

LGA 1156 har 2x minnekanaler og mulighet for 4 brikker totalt, Core i7 eller LGA 1366 har 3x minnekanaler og mulighet for 6 brikker totalt.

Ergo selges kits for Core i7 i 3x pakkninger, mens i5 is 2x pakkninger for å utnytte maks kanaler.

Setter du dog inn 3x brikker så vil du IKKE få fordelene med Dual channel, da går den til single channel for å addressere og kunne snakke med den 3 brikken du satte inn.

Setter du inn en fjerde så får du Dual channel igjen.

Lenke til kommentar

Ok, men er det mye og hente på dual channel da?

Edit: Sto lenger ned på siden at Toms hardware har testet dual channel og de fant ut at det var max 5% mere ytelse og hente og det var når siden kjørte minnekrevende oppgaver. Viss det er så lite og hendte så går jeg for 6GB tror jeg, bedre med mye en raske ;)

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...