evilleader360 Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Hei, har nettopp kjøpt en splitter ny PC (bygd den selv). Delene er som følger: Har satt sammen delene og harddiskene er gamle (SATA HDD'er). Har prøvd å formatere med: Windows XP, Windows Vista og Linux Mint. I Windows XP så henger den seg på "Setup is starting windows" og ved Windows Vista (etter den har lastet filene) så blir det bare en sort skjerm og null respons. Det samme skjer med Linux Mint . Jeg har stor mistanke på defekte deler, men kunne noen hjulpet meg ved å luke ut de/den defekte delen? Har stor mistanke på grafikkortet, men hva tror dere? Vil være sikker før jeg returnerer den defekte varen og vil da ikke få vite av deres support at varen var helt frisk . Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 Kan det være at jeg må formatere HDD før jeg kan installere Windows på den? Prøver Windows 7 nå, etter lastet filer ser det ut til at den har hengt seg på "Starting Windows"...:S Har ultimate boot cd, kan noen gi meg tips på hvor jeg skal navigere for å formatere harddiskene? Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Disken blir formattert under installasjon. Du skal ikke formattere selv på noen måte. Om ting henger etter installasjon så er det ikke formattering som er problemet. Hvorfor du mistenker skjermkortet har jeg litt problemer med å forstå - det er mer sannsynlig at problemet ligger i kombinasjonen hovedkort/minne/disk. Jeg ville ha nappet ut alt jeg ikke trengte, og bare hatt igjen hovedkort (om det har onboard grafikk?), minne og én disk. Endret 18. september 2009 av josh909 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Ville ha undersøkt minnet som josh909 sier, memtest kan lastet ned her http://www.memtest.org/download/2.11/memtest86+-2.11.iso.zip Brenn som image og start opp maskinen med platen i og la den stå en god stund, gjerne over natten. Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 Kjøpte ny HDD (1TB), samme problem :S..... Kan det være minne? Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Prøver 1 ram brikke om gangen, og senere med memtest, se om det oppstår noen problemer Kan det være at ram brikkene ikke er satt ved riktig sted? Satt dem i de gule fargene, 2 av slotsene er gule og 3 grå/sort. Har plassert begge 2GBx2 på de gule slotsa... EDIT: Da var grafikkortet luka ut, får se om det er cpuen, prosessoren eller minnebrikken. Tips er ønskelig, trenger sårt hjelp edit: Prøvd å bare sette inn 1 rambrikke om gangen uten hell, kjører memtest over natta for å være sikker på at feilen ikke ligger i rambrikkene og konsentrerer meg nå om prosessor og hovedkortet? Endret 18. september 2009 av evilleader360 Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 Okey, har kjørt memtest på begge rambrikkene og ingen feil funnet :S. Kjørt i 9 og 11 timer, så regner med at rambrikkene er friske. Det som gjenstår er prosessor og hovedkort, hvordan sjekker jeg om disse delene er defekte? Skal jeg bare ta angrefristen, få pengene tilbake og bestille nye på nytt, eller? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 1. Sjekk bios, ser du disken?, er den satt som boot disk? 2. Last ned disk diagnoseprogrammet fra disk leverandøren, kjør dette! 3. Kobler du disken til rett sata kontroller? 4. Sikker på at sata kontrolleren ikke står i RAID mode? 5. Oppdater BIOS på hovedkortet. Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 1. Sjekk bios, ser du disken?, er den satt som boot disk?2. Last ned disk diagnoseprogrammet fra disk leverandøren, kjør dette! 3. Kobler du disken til rett sata kontroller? 4. Sikker på at sata kontrolleren ikke står i RAID mode? 5. Oppdater BIOS på hovedkortet. 1. Ja, ser disken i biosen . Satt som boot disk? Nei, har jo såklart DVD-rom som første boot, slik at jeg kan boote fra cd'en? 2. Har ingen OS på PC'en, bare BIOS : /? 3. Kobler disken rett til SATA kontrolleren, altså HDD <-> Ledning <-> Input i hovedkortet (er totalt 6 slike) 4. Hvordan bytter jeg det? Noen instrukser? Kan jo være at det er det som er feilen? 5. Har allerede oppdatert til nyeste BIOS. PS: Hadde vært veldig fint om du kunne ha fortalt meg hvordan jeg ikke setter sata kontrolleren på RAID modus? Med SATA kontroller, mener du sånn kort som man kan sette inn, f.eks hvis hovedkortet ditt bare støtter IDE og du trenger SATA så kan man kjøpe sånn sata kontroller slik at man kan kjøre SATA harddiskene. Har som sagt bare koblet harddisken med en SATA ledning og en annen strømledning til, SATA ledningen er koblet til en SATA port ved hovedkortet. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Det froggyler tenker på er, se bilde! Er en stund siden jeg inst. os. Er problemet ditt at du ikke får formatert en partisjon på hd, ved hjelp av os disken, før du begynner instalasjon av os? Eller går instalasjon greit, men du får ikke bootet fra hd etter inst. av os? Er sata hd tilkoblet sata1 slott,og du ser hd i ( Boot Device Priority ) ? Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 (endret) Nei, det med HDD er det nok ikke, kjøpte ny 1 TB HDD, men samme problem. Får ikke formatert på en helt ny PC (satt den sammen selv), i XP så stopper den på "Setup is starting windows", i Vista etter "Loading files" er det bare et sort skjerm og det samme i Windows 7, med unntak av at den viser "Windows" og copyright, men ikke logoen. Harddisken er koblet til SATA 1 og det er den eneste harddisken som er koblet til pcen for øyeblikket, splitter ny HDD også . Ser alt i BIOS, HDD, grafikkort osv.. Har også prøvd Linux Mint, men får sort skjerm etter at den begynner å loade ting fra cden, stopper ved "Ready." : OnChip SATA Channel: ENABLED SATA Port1 - Port4: IDE SATA Port5 - Port6: IDE Skal jeg sette på noe annet? Kanskje noe med at jeg har en 23.6" skjerm og bruker dvi kobling? Skal jeg ta frem min gamle 19 tommer skjerm, bruke vga og prøve med det interne grafikkortet? - Prøvde nettopp, samme problem : /. Kan jo også prøve å koble av alle delene og, koble dem på nytt, kan være at jeg kanskje har glemt noe eller at noe ikke sitter godt nok? Kan noen sjekke om rambrikkene virkelig passer for hovedkortet, de vises i BIOS, men bare for sikkershetsskyld? Endret 19. september 2009 av evilleader360 Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Prøv tips 2, da sjekker du kun hk/disk. Du trenger ikke os på pc'en da analyseprogrammet booter fra eget os. Last ned the Ultimate Boot CD, der finner du disk analyseprogrammene til alle leverandørene. http://www.ubcd4win.com/ Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 (endret) Har allerede UBCD, brukte den til å teste rammen, skal jeg sjekke HD og HK? Hvordan sjekker jeg HK? Hvilket program? Er en Samsung HDD. PS: Når jeg noen noen spesifikke programmer, kommer jeg til "Memory Management (UMBPCI: faster; EMM386: more compatible) Også står det mye rart: 0 Boot Clean 1 Boot UMBPCI (optimal osv osv Endret 19. september 2009 av evilleader360 Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 (endret) Det er noe tull med sata kontrolleren, men kan ikke se du har noe feil i bios. Prøv å sett OnChip SATA til AHCI, og prøv boot fra xp cd-rom, se om du blir spurt etter ahci-driver, men etter hva jeg skjønte, så skulle denne instaleres i os etter instalasjon! Windows XP Does Not Respond at "Setup Is Starting Windows XP" Message Når du går inn på sata1, er alt i auto? Edit: Du sa siste bios ver. er det BIOS 1307 du oppdaterte til? Endret 19. september 2009 av ask99 Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 (endret) Skal sette sammen PCen på nytt, så be right back . Med SATA kontroller, mener du kabelen eller SATA inngangen i hovedkortet? Endret 19. september 2009 av evilleader360 Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Jeg mener den innebygde sata kontroller på hovedkortet, sett SATA Port1 - Port4: fra IDE til AHCI, og prøv å boot fra xp cd-rom, se om det enda henger på "Setup Is Starting Windows XP" vinduet! Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 (endret) Will do EDIT: Henger seg fortsatt på setup is starting windows : /. Ja, 1307. Er inne på SATA 1, alt er på AUTO. Prøvde igjen og denne gangen trakk jeg på F6. Også får jeg sånn beskjed "Setup could not determine the type of one or more mass storage devices installed in your system" osv... EDIT2: Skal jeg satse på å sende hovedkortet og få en ny? Endret 19. september 2009 av evilleader360 Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Så du prøvde : To select a third-party controller during Setup: During the first phase of Setup, at the "Setup is inspecting your computer's hardware configuration" screen, press the F6 key. Press S to specify an additional driver. You are prompted for the manufacturer-supplied disk. After all additional drivers have been specified(AHCI-Driver), press ENTER to continue with Setup. Om du trenger en floppy disk til AMD AHCI Compatible RAID Controller Driver V3.1.1540.86, er jeg ikke sikker på, jeg har floppy disk, så jeg har ikke prøvd noe annet! Du kan jo vente litt med å sende det inn, det kan være noen på forumet som har en løsning! Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 Vent vent, kan jeg ta ut XP cd'en og sette inn driver cden? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Trur ikke det går, men du kan Slipstream sp3 på en cd, og legge inn driveren ved hjelp av "Driver integrering" i nLite ! How to Slipstream Service Pack 3 into Windows XP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå