Gå til innhold

Mer SSD-snadder fra OCZ

Anbefalte innlegg

Det vet jeg ærlig talt ikke, men det er en del ting som tyder på at forsinkelsen er høyere på SATA enn på PCIe. Teoretisk sett skal det være store forskjeller. I praksis virker det som forsinkelse på SATA kan være en årsak til at IOPS begrenses til rundt 15 000, mens vi har sett PCIe SSD med 150 000 IOPS (FusionIO). Men jeg er langt i fra sikker så ta det med en klype salt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med SATA er vell HBA. I første omgang er det ofte billige kontrollere som ikke er optimalisert for å klare høye båndbredder, accesstime under 1ms, og IOPS på harddisknivå.

De to siste blir kanskje bedre for SATA 6 Gbps siden SSDer var på markedet når standarden ble laget.

Men det vil fortsatt være et problem med linken til SB som fort vil bli en flaskehals for SSD RAID. 4 SSDer i RAID-0 vil lett makse hva SB-linken klarer.

Hovedproblemet med dagens PCIe SSDer er at de bokstavlig talt bare er en RAID kontroller med nakne 2,5" SSDer i et stort skall. Det er fortsatt unødvendig latency ved konvertering om SATA/SAS.

Jeg ønsker meg en native PCIe SSD med oppsett som CLUSTER, alså èn kontroller som behandler mange NAND brikker parallellt som databanker på hver sin flash kanal for å hente maks båndbredde og IOPS mulig og fortsatt holde latency lav. (dette er samme ideologi som Fusion-IO). På en slik enhet ønsker jeg meg batteri backup og en stor ~1GB DDR RAM til bruk som både read cache (for hotfiles og intelligent read-ahead) og write buffer for bursts, og attenuation.

Lenke til kommentar
I praksis virker det som forsinkelse på SATA kan være en årsak til at IOPS begrenses til rundt 15 000, mens vi har sett PCIe SSD med 150 000 IOPS (FusionIO). Men jeg er langt i fra sikker så ta det med en klype salt.

X25-M klarer 35k++ random read IOPS når man tar QD til 64.

Zeus IOPS (SAS) klarer 40.000+++

Andre enterprise SAS SSDer hevder også IOPS ytelse i dette området, så IOPS begrensningen er hovedsaklig ved lav QD hvor man ikke kan benytte intern parallellitet.

For SSDer som ikke er designet til å benytte seg av QD for parallell behandling av forespørsler vil IOPS bli begrenset av forsinkelsen i SATA/SAS (både kontrollere og wrapping).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...