Gå til innhold

Er EL-biler for tunge?

Anbefalte innlegg

Hadde de lithium baserte batterier for 100 år siden?

For ikke å nevne nanorørteknologien du selv beskrev tidligere i tråden.

Uten å ha mere kjøtt på det beinet så har jeg blitt fortalt at det går busser i Taiwan som drives av nanorørbatterier for eksperimentets skyld.

Uansett så ville lithiumpakker hjelpe på dagens situasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bedre teknologi ligger rett rundt hjørnet

Det hadde selvsagt vært hyggelig om det virkelig fantes bedre løsninger "rett tundt hjørnet", men i og med at dagens batteriteknologi i prinsippet ble oppfunnet for omtrent to hundre år siden, så har dette "hjørnet" mer lignet på en meget svak og langstrukket kurve. Vi som har levd en stund har opplevd stadige rett-rundt-hjørnet-lovnader, men ingen av de har innfridd i den grad det ble lovt på forhånd. I hvert fall ikke foreløpig.

Vi husker AIDS lovnadene fra midten av 80-tallet. Vi vil ha en kur innen 15 år...................

..Yeah......

Lenke til kommentar
bedre teknologi ligger rett rundt hjørnet

Det hadde selvsagt vært hyggelig om det virkelig fantes bedre løsninger "rett tundt hjørnet", men i og med at dagens batteriteknologi i prinsippet ble oppfunnet for omtrent to hundre år siden, så har dette "hjørnet" mer lignet på en meget svak og langstrukket kurve. Vi som har levd en stund har opplevd stadige rett-rundt-hjørnet-lovnader, men ingen av de har innfridd i den grad det ble lovt på forhånd. I hvert fall ikke foreløpig.

Det som har endret seg i de senere årene er at etterspørslen etter og behovet for bedre batterier har økt/endret seg. Mye p.g.a. bærbare pc'er, mobil telefoner osv. Som har medført at forskning og utvikling av bedre batterier har kommet mer i fokus. Noe som bør komme bl.a el-biler til gode, men når er vel mer ett åpent spørsmål ;)

Lenke til kommentar
....og det lønte seg pga. bomstasjonene.

Nåja. Tror ikke du bør bruke det som et økonomisk argument for å kjøpe en el-bil; får vi nok elbiler på veiene så må bompenger og kollektivfelt ordningene vurderes på bakgrunn av den økte bruken og at de ikke trengs som gullerot lenger.

Lenke til kommentar
Selvsagt, men du rekker nok å slite ut et par el-biler før den tid.

Personen jeg snakker om bor på Vestlandet. Å kjøre gjennom en tunnell der kan koste 80 kroner.

JeppJepp, jeg nyter motorsykkel i samme område :)

Så vidt jeg husker er det lagt inn et forslag om at nye bensinbiler skal bli forbudt fra 2015?

Det er jo usikkert om dette forslaget går gjennom, men det viser kansje litt om at fremtiden kommer raskere enn vi tror.

Lenke til kommentar
JeppJepp, jeg nyter motorsykkel i samme område :)

Så vidt jeg husker er det lagt inn et forslag om at nye bensinbiler skal bli forbudt fra 2015?

Det er jo usikkert om dette forslaget går gjennom, men det viser kansje litt om at fremtiden kommer raskere enn vi tror.

Dette forslaget til SV sier bare noe om hvor urealistiske de er.

Lenke til kommentar

Håper det bare er et PR-stunt for å vise hvor gode SV er på miljøvern.

Men de tar ikke hensyn til at dieselbiler er verre for lokalmiljøet pga. støv.

Det som kommer ut av en bensinbil er stort sett CO2. Dieselbiler slipper ut litt mindre CO2, og blir derfor applaudert opp i skyene.

Men med dette ensidige CO2-fokuset, glemmer vi det som betyr mest: Helsa til folk som bor i byen. Dieseleksosen er mye verre for helsa.

Skal man forby enten bensin eller diesel, sier jeg: Forby diesel.

Lenke til kommentar

Også venstre vedtok at de ikke ønsket bensinbiler, med samme begrunnelse som SV. Ikke rart venstre gikk rett i dass...

Skal man forby enten bensin eller diesel, sier jeg: Forby diesel.

Den ideelle situasjonen er bensinbiler i byene og diesel andre steder.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...