Gå til innhold

Bærbar maskin til student; MAC eller PC?

Anbefalte innlegg

Hei,

tiden har kommet for å oppdatere seg på den bærbare fronten. Har hatt en gammel laptop som nå begynner å synge på sine siste vers. Nå har jeg begynt å titte og lurer virkelig på hva jeg skal gå for.

Har kommet over flere PC'er som frister, blant annet Acer 5810T, Multicom Compal KHLB2, der jeg tror sistnevnte gir virkelig mye for pengene. Men design spiller også en rolle for meg, og her synes jeg Multicom er litt svak. Så jeg har jeg også tittet litt på noen macbooks. Jeg vet det er en del forskjell på PC og MAC, men denne maskinen skal kun bli brukt til vanlig student/kontorbruk; (Office/Open office), film, surfing, musikk, mp3-spillere osv. Tunge programmer/spill skal det ikke bli noe av, derfor tenker jeg også at Multicommen ikke er noe poeng. Her mener jeg kanskje heller at Macbook hadde vært tingen, men det kan jeg svært litt om. Tror dere det kan være noe for meg?

Jeg kan strekke meg så langt at jeg kan gå for Macbook Pro 13" til 10500,- synes den ser veldig stilig ut og tror den tilfredsstiller kravene mine veldig godt. Hva sier dere? Kan nyeste Open Office åpne docx. filer? Kommer jeg til å ha noe problem med kompatibilitet i forhold til filer fra skolen hvor alt går i Microsoft?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min helt personlige mening:

Hvorfor betale i dyre dommer for en maskin med dårligere maskinvare og en eple logo når du kan få så utrolig mye mer for pengene ved å kjøpe en vanlig bærbar PC.

Med mindre du vil kjøre Mac OS X som i og for seg er en meget gyldig grunn eller på død og liv skal ha mac fordi det er kult så ville jeg ha brukt pengene på vanlig PC.

Når du i tillegg skal ha en maskin som ikke skal brukes tungt framstår det for meg som galskap å bruke 10k+ når du klarer deg fint med en maskin til godt under halvparten i pris.

Lenke til kommentar

ville snakket med ITfolka på skolen du går på hva de sier i forhold til kompitabilitet.

Jobber selv med IT på videregående hvor jeg har måtte skuffet mange mac brukere med det at mac tillates ikke i nettverket.

forøvrig så er hvorfor mac brukerne villig betaler så mye ekstra for eplet på maskinen et mysterie folk har lurt på i ganske lang tid.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

En MacBook har langt bedre batteri enn en bærbar til mye lavere pris. I tillegg er kvaliteten og oppbygningen bedre. Det koster penger. Jeg mener at folk ser feil på hva man får igjen for pengene hvis man kjøper en Mac. Sammenlikn heller med en Lenovo enn en billig HP. Men kan ikke si at jeg er imponert over designet på Lenovo-maskinene.

Men man får helt sikkert litt mer for en Windowsmaskin.

Edit: Hva snakker du om?! Mac ikke tillatt i nettverket? Gi meg en god grunn. (Javel, du jobber med IT på en videregående skole og har verre grammatikk enn en barneskole-elev?)

Endret av program
Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at jeg kjører Mac er OS X. Greit nok at designet er OK på bærbare Macs, men det spiller ingen rolle for meg.

Som nevnt over så er nok ikke alskens billigmaskiner et realistisk sammenligningsgrunnlag. Lenovo sin T-serie er derimot noe det samme innen byggekvalitet og gode løsninger.

For min del så betød overgangen til Mac at jeg bruker mere tid på selve jobben i forhold til PC der det støtt og stadig ble krøll med OS og applikasjoner.

Det eneste jeg har gjort på mine to Macs på jobb er å oppgradere minne og å installere OS X 10.6. Bortsett fra dette så har jeg utelukkende produktiv tid foran skjermen.

-KJ

Lenke til kommentar

er grunnet kompitabilitet :)

har tidligere tilatt mac som gidde problemer i forhold til hardware brukt i undervisningen til f.eks fremvisning av prosjekter.

var også problemer med filformat på innleveringer samt ikke alt av nisjeprogrammer vi bruker som støtter mac.

så ble da helt enkelt besluttet at kun pc godtatt.

Lenke til kommentar

at du får koblet til selve hardwaren så ikke installert programvaren siden den bare er for windows kommer ikke du særlig langt.

at du kan installere office men ikke pluginsene for ordbøker etc blir det også litt halveis.

ja en mac kan brukes med windows som da eleven selv må kjøpe gyldig lisens til, men problemet kommer med de ørten timene krangling/problemer med de som ikke vil bruke annet enn mac os på den.

da blir desverre de få som godtok skifte til windows også rammet når det helt enkelt blir sagt nei til mac siden størsteparten ikke vil gå over på windows.

er ikke for og være mac fiendlig men etter erfaringene/problemene det gir i undervisningen med de som tviholder på mac os og da blir sittende f.eks i mattetimen uten kunne bruke programvaren for grafisk kalkulator det blir undervist i.

om alle selskap som laget programvare laget støtte for alle istedenfor bare majoriteten ville det vært noe helt annet, men slik er ikke verden i praksis.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Min helt personlige mening:

Hvorfor betale i dyre dommer for en maskin med dårligere maskinvare og en eple logo når du kan få så utrolig mye mer for pengene ved å kjøpe en vanlig bærbar PC.

Med mindre du vil kjøre Mac OS X som i og for seg er en meget gyldig grunn eller på død og liv skal ha mac fordi det er kult så ville jeg ha brukt pengene på vanlig PC.

Når du i tillegg skal ha en maskin som ikke skal brukes tungt framstår det for meg som galskap å bruke 10k+ når du klarer deg fint med en maskin til godt under halvparten i pris.

Prøver å få frem litt mer her, for jeg vil veldig gjerne at dette kjøpet skal bli vellykket.

For å gi kort beskrivelse av hva jeg vil ha;

Tilfredsstillende ytelse til studentbruk

Ser bra ut (ikke glossy svart pianolakk bakpå) gjerne slank slik som Acer Timeline

Jeg har spurt om Acer Timeline i butikk, for jeg synes den ser knallbra ut og skulle tro at den har spesifikasjoner nok til det jeg trenger. Men på blant annet elkjøp så anbefaler de meg ikke den maskinen, fordi den bare har 1.5GHz CPU o.s.v. Jeg er litt i tvil på hvor mye jeg kan stole på de fra elkjøp, noen meninger? Den kraftigste Timelinen er vel ikke så verst? http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=128916

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg synes du skal kjøpe deg en MacBook. Den er god på dine bruksområder, er pen og holder seg svært godt i verdi. Du kan jo selge denne etter et par år, om du ønsker en ny PC/Mac.

Min oppfatning av Mac/PC-diskusjonen er at folk aldri vil bli enige. Men det er ingen tvil om at Mac-brukere jevnt over er meget fornøyd med sine maskiner; brukervennlighet, design, osv. Det er heller ingen tvil om at PC-kjøp gir mer "bang for the buck".

Jeg er selv PC-bruker og min bror er Mac-frelst. Som multimediamaskin er Macene bedre, men det er lettere å fikse PCen selv, dersom det skulle være et problem. Med PC må du tenke (kanskje unødvendig mye), mens på Macen slipper du det (kanskje litt for ofte).

Lykke til... Har vært gjennom samme vurderingen og vet det ikke er lett. Og jeg gjorde sikkert ikke noe lettere :)

EDIT: Ville forøvrig styrt unna Acer-laptopene. De gir vel den stikk motsatte følelsen av kvalitet ift. MacBookene (ihvertfall de nye). Mange venner (og jeg) har hatt problemer med Acer-maskiner. Virker billige og "plastic fantastic".

Endret av E-asy1985
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...