Gå til innhold

Lektor i kultur- og samfunnsfag

fantenberg

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tenker på lektorutdanning i kultur- og samfunnsfag. Synes det høres interessant ut og kunne tenkt meg å bli lærer og ta denne utdanningen. Greia mi er bare det at jeg også har et ønske om å kunne undervise i musikkfag. Både teoretiske og praktiske. Av den grunn studerer jeg nå på Norges Musikkhøgskole, hvor jeg er inne i mitt andre år. Og bacheloren jeg går på er firedelt, så etter dette året er jeg ferdig med 1. avd.

Jeg kunne tenkt meg å begynt på lektor-utdanningen til høsten, men vil selvfølgelig beholde den kompetanse jeg har fra Musikkhøgskolen nå. Jeg kunne som sagt tenke meg å undervise både i musikkfag og de fagene jeg kvalifiserer meg til gjennom lektorprogrammet. Er dette mulig? Med 1. avdeling fra NMH, og et fullført lektorprogram fra UiO vil jeg kunne undervise i musikkfag og kultur- og samfunnsfag på videregående skoler?

Er redd for at om jeg begynner på lektorprogrammet til høsten har jeg ikke nok musikkfaglig kompetanse til å kunne undervise på VGS. Frykter da å bli sittende igjen med et fullført lektorprogram, som selvsagt er gull verdt for meg, men også to "bortkastede" år fra NMH. Selv om jeg tviler på det, da det er mangel på lærere og jeg har allerede fagkunnskaper som gjør at jeg kunne undervist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å kunne undervise i musikk i norsk videregående skole må man ha 60 studiepoeng innen musikk/musikkvitenskap. For å undervise allmennfag må man i tillegg ha minst 240 studiepoeng til sammen (4 års heltids utdannelse), hvorav 60 av dem må være PPU. Det vil si, du trenger en bachelorgrad og PPU.

NMH tilbyr for øvrig en musikkpedagogisk linje.

Lektorprogrammet ved UiO har et inntakskrav på cirka 45 konkurransepoeng i ordinær kvote og 44 i førstegangskvote. Følgende minstekrav kreves for å komme inn: Karakteren 3 i matematikk (må ha minst 224 timer), karakteren 3 i norsk (393 timer, regnet som snitt av hovedmål/sidemål/muntlig), og minst 35 skolepoeng (karaktersnittet ditt fra VGS x10 må være minst 35 , inkludert realfagspoeng).

Lenke til kommentar

Har et spørsmål til ang. dette.

Jeg ser at poenggrensen fra i fjor ligger hele ti poeng over årets opptaksgrense.

2008:

UIO 185844 Lektor- og adjunktprogr., kultur og samfunnsfag 55.4 72 50.4 41 55.4 165 50.4 98

2009:

UIO 185844 Lektorprogrammet, kultur og samfunnsfag 44.9 16 44.1 12 44.9 27 44.1 19

Hva er grunnen til dette? Jeg skjønner det har noe med antall søkere å gjøre,

og jeg ser jo at antallet søkere er mange ganger så stort ved opptaket fra 2008,

men hvor er det forventet at grensen vil ligge ved neste opptak?

Har jeg grunn til å frykte at grensen blir så høy til neste år også?

Lenke til kommentar

Det ble iverksatt en hel del regelendringer i 2009 som medførte at alle poenggrensene sank, som en følge av at man fjernet en del tilleggspoeng.

Hvis du ser på søkertallene ser du at søkertallet til lærerlinjene har holdt seg ganske stabilt de siste årene (med et lite hopp opp i 2009 pga finanskrisen), så snittet vil antageligvis holde seg på det nivået det gjør. Hvis man ser på hvor mange som har studiet som førstevalg ser man at det er cirka 900 søkere til studiet, men bare 164 som har det som førstevalg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...