latino99 Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Jeg har vært så uheldig og klart og slette feil partisjon på harddisken og reinstallere Windows XP opp-på denne etterpå med alle oppdateringer. Det var først etter dette var gjort at jeg oppdaget problemet. Trenger forslag til recovery programmer som kan hjelpe meg med å få tilbake disse filene, det gjelder spes. M2TS filer. all hjelp tas imot med stor takk Lenke til kommentar
War Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Skrev du nuller over hele partisjonen eller bare flagget alle som null? Dvs hvordan formaterte du? Før du la inn xp. Jeg har overskrevet 6 ganger og funnet informasjonen så det burde la seg gjøre. Overskrivningsprogram som skal være sikker skriver ofte over 30 ganger. Les igjennom hele denne først. Du må alltid ha backup, du må vurdere hvor viktige disse filene er før du prøver selv, dvs skal du få noen til å gjøre det for seg eller prøve selv. Fra VG, elkjøp sammarbeider med IBAS og kan evt gjøre dette for seg. Lenke til kommentar
latino99 Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 Skrev du nuller over hele partisjonen eller bare flagget alle som null? Dvs hvordan formaterte du? Før du la inn xp. Jeg har overskrevet 6 ganger og funnet informasjonen så det burde la seg gjøre. Overskrivningsprogram som skal være sikker skriver ofte over 30 ganger. Les igjennom hele denne først. Du må alltid ha backup, du må vurdere hvor viktige disse filene er før du prøver selv, dvs skal du få noen til å gjøre det for seg eller prøve selv. Fra VG, elkjøp sammarbeider med IBAS og kan evt gjøre dette for seg. Jeg kjørte en hurtig formatering i windows install bildet. har funnet noen filer som er slettet via et program som hetet easy recovery, men ikke funnet de filene jeg trenger, mulig det er et kraftigere verktøy jeg trenger :S takk for svar iallefall Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Du må ikke regne med at det blir enkelt å finne igjen de filene som har blitt overskrevet av Windows-installasjonen - i hvert fall ikke med de vanlig tilgjengelige programmene av typen "Easy Recovery" som Activ@ File Recovery osv. Det sies at IBAS (og tilsvarende firmaer) kan trekke ut overskrevne filer fra rest-magnetismen på harddisk-platene, men for å gjøre dette må de bruke sitt eget avlesningsutstyr, dvs. de må åpne harddisken, ta ut platene og montere dem i en "rigg" i et renrom. En vanlig formatering går ut på å merke disksektorene som "ubrukte". Selve datainnholdet i disksektorene blir ikke overskrevet, og dermed er det en mulighet for å hente ut dataene og sette sammen innholdet fra mange sektorer til en komplett fil. En "quick" formatering gjør ingenting med disksektorene - den bare avmerker i filtabellen at sektorene er "ubrukt". Men hvis du installerer Windows etter en quick formatering så vil du fortsatt skrive over en del filer ... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 ...Jeg har overskrevet 6 ganger og funnet informasjonen så det burde la seg gjøre. Det har jeg litt vanskelig for å tro. Hvis det skulle være tilfelle så bør du jo korrigere denne artikkelen på Wikipedia: When data have been physically overwritten on a hard disk it is generally assumed that the previous data are no longer possible to recover.... there's no practical evidence that overwritten data can be recovered. http://en.wikipedia.org/wiki/Data_recovery Lenke til kommentar
johome Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Jeg leste om en bruker her på forumet, som klarte å få tilbake dataene på en disk som OS var installert på, ved hjelp av GetDataBack Programmet er gratis å prøve. Endret 18. september 2009 av johome Lenke til kommentar
War Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Edit: typo Alt jeg skrev forsvant>< KVM uten firmware Jeg gjorde dette på 2 året data.ing. i en øvelse disken får et avtrykk man kan remappe fra. Blir som å viske ut blyant men se avtrykket på papiret(teoretisk) Disken blir ødelagt da den må åpnes men da kan man lese den på lavnivå som diskens egen arm ikke klarer. Sletteverktøyene vi brukte fungerte utmerket med 7 overskrivinger men sikkereste valgmulighet var 35 ganger. Endret 18. september 2009 av War Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Jeg leste om en bruker her på forumet, som klarte å få tilbake dataene på en disk som OS var installert på, ved hjelp av GetDataBack Programmet er gratis å prøve. Enkelte kan være så heldige at operativsystemet ikke har skrevet over de clustere filene lå lagret på. Lenke til kommentar
War Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Windows skriver somregel i begynnelsen på disken, litt av grunnen til at win må legges inn først i en dualboot med linux er at win er programert for dominanse. Den skriver over data under install , bryr seg ikke om noen ting. Men nå har du en egen partisjon så spørs det hvor i denne partisjonen dataene dine lå og hvor stor den var VS xp-install. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Jeg gjorde dette på 2 året data.ing. i en øvelse ... Jeg må gjenta min skepsis til påstanden om at det går an å lese data som er overskrevet. Det er riktignok omtalt (Gutmann) som mulig å finne enkelte bit med hjelp av avansert utstyr (STM/MFM finnes vel ikke på noen ingeniørskole?), men ingen tror at det er praktisk mulig å gjenvinne data. Such an effort could only be afforded for a small amount of the most important data for national security. Det er skrevet mange artikler om slik skepsis. F.eks: http://web.archive.org/web/20080202160840/...ta-gutmann.html Da blir det noe puslete å bare si "avtrykk man kan remappe fra". Lenke til kommentar
latino99 Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Windows skriver somregel i begynnelsen på disken, litt av grunnen til at win må legges inn først i en dualboot med linux er at win er programert for dominanse. Den skriver over data under install , bryr seg ikke om noen ting. Men nå har du en egen partisjon så spørs det hvor i denne partisjonen dataene dine lå og hvor stor den var VS xp-install. Jeg hadde 2 partisjoner hvorpå jeg overførte alt til en mappe fra c: til d: Når jeg startet installasjonen, så byttet partisjonene bokstav, så jeg slettet da egentlig D: og ikke C: som var planen. mappen inneholdt ca 40-43gb med musikk film og dokumenter osv... Har fått søkt opp endel, men sett at den begynner søket på sektor 18? ukjent for meg, men kan det være den første sektoren som den ser er tilgjengelig? filene som jeg søker etter er på ca 100 - 500 mb og totalt så ca 5-10 gb med hd-video. Det morsomme er jo da at den har klart å finne hele mappen til WOW men ikke så mye annet. kan det andre ha blitt overskrevet av Windows kanskje ? Endret 18. september 2009 av latino99 Lenke til kommentar
War Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Dette blir OT i tråden, det var kurs fra ibas i og med at vi ikke fikk noen utplassering det året. Det besto av å demontere disken(egentlig i et partikkelfritt rom), sette platene på en roterende akse som scanner platene for analoge signaler som igjen må digitaliseres og knoverteres til lesbare data for å så bestemme logisk struktur for gjenoppbygging. Sansynligvis for å vise oss hvor vi skal ringe om det går skeis i fremtidig jobb. Dette er teknologi som lages nå, selfølgelig vil det finnes artikler om at det er umulig. Selv fra myndigheter i andre land. Det var ikke et forslag til trådstarter, bare et tips om at dataene er der, med tanke på om det er verdt å sende inn disken. Endret 18. september 2009 av War Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 ... Dette er teknologi som lages nå, selfølgelig vil det finnes artikler om at det er umulig. Selv fra myndigheter i andre land. Du mener altså at IBAS bruker helt ny teknologi, som er helt ukjent for andre, i kurs for skoleelever? Det du beskriver er jo bare den helt vanlige teknologien de bruker. Og den har ingen mulighet for å rekonstruere data som er overskrevet. Lenke til kommentar
War Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Vel, nå klarte vi det iallefall. Jepp teknologien er ny pga de lager den selv. Om noe må feile så er det overskrivingsmetoden som ble brukt da. Ikke gjennoprettingen. rotet litt i arkivet, fant diskene Endret 18. september 2009 av War Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå