Hjemmesnekkeren Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Hei. Er ny på forumet og trenger tips. Har handlet deler og oppgradert maskinmed: CPU: Intel Core 2 duo E8400 3,0 Ghz HK: MSI P45 NEO-F RAM: OCZ Gold XTC 4 GB DDR2 PC6400 Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4670 512MB samt Vista. Installerte og alt funket fint til jeg skulle justere oppløsning på skjermen. Skjermbildet lignet plutselig på en fillerye i alle regnbuens farger. Forsøkte reboot men den stoppet å laste etter ett pip. Kom heller ikke inn i BIOS. Skjermen viste "no signal" Fant etter div feilsøking ut at HK måtte byttes og kjøpte ASUS P5Q-E, P45. Etter å ha startet maskinen igjen ville jeg installere Vista på nytt. Maskinen er nå blitt kjempetreg og jeg får ofte blåskjerm. Det lengste jeg har kommet er til 78% før skjermen blir blå. Har også problemer med at maskinen er blitt ustabil og innimellom ikke finner DVD-drevet. Eneste jeg har gjort i BIOS er å justere dato og klokkeslett samt prioritet til dvd-drevet. Har minneblikkene fått seg en knekk i samme momanget som HK? Har også lurt på om kansje PSU'en (Tagan 430W) står for fall. Kjempeglad for noen tips og hjelp. Lenke til kommentar
War Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 210W load burde den pcen bruke, har den PSU min 26A på 12v linjen? Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Velkommen til forumet Hjemmesnekkeren Test minnet med denne http://www.memtest.org/download/2.11/memtest86+-2.11.iso.zip Brenn filen som image og start opp maskinen med den. Du kan også prøve å ta ut en minnebrikke, og teste de hver for seg for å se om maskinen funker da. EDIT Du kan også sjekke at minnet får rett spenning, disse skal ha 2,1V Endret 18. september 2009 av minibig Lenke til kommentar
Hjemmesnekkeren Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 Takk for tipsene så langt. Skal forsøke mem-testen og sjekke amperen. Skal også prøve en annen PSU når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
Hjemmesnekkeren Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 Har sjekket PSO og den har 28 Ampere på 12 volt linjen. Kjørte deretter memtest og det står følgende, har aldri gjort dette før, så jeg skjønner ikke bæret. Takknemlig for forklaring Wall time: 0:01:25 Cached: 4095M RsvdMem: 644K MemMap: e820-Std Cache: on ECC: off Test: Std Pass: 0 Errors: 102400 ECC Errs: 0 Øverst i bildet står det: Pass: 2% Test 33% ######### Test #3: (Moving inversion, 8 bit pattern) Testing: 132K - 2048M 4095M Pattern: dfdfdfdf Noen som kan tolke? Synes det var masse errors her, så det tyder vel på RAM'en har gått fløyten. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Synes det var masse errors her, så det tyder vel på RAM'en har gått fløyten. Ja, det er defekt minne, du kan teste en og en brikke for å se om det er feil på begge, eller bare den ene. Lenke til kommentar
Hjemmesnekkeren Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Hurra, maskinen er friskmeldt. Skiftet RAM-brikkene og det løste hele saken. Tusen takk til minibig for linken til "memtest". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå