Gå til innhold

TEST: AMD Athlon XP 3200+

Anbefalte innlegg

Glemmer ikke folk her at ratingen IKKE er en sammenlikning med Intel sine prosessorer, men en sammenlikning av Thunderbird-prosessorene? Altså at en 3200+ skal yte ca det samme som en Thunderbird på 3200MHz hadde gjort. Litt rart at personen som skrev denne artikkelen ikke er klar over dette...

Og alle er vel enige om at 3200+ yter bedre enn en 3000+? Det er jo den samme prosessoren, bortsett fra at både kjernefrekvensen og FSB er høyere...

At den generelt ikke yter så bra som en P4 3GHz med 800 er vel kanskje heller ikke så overraskende, siden denne prosessoren kjører jo på ca samme frekvens som P4 3,06GHz, men med betraktelig høyere FSB. Men dette har igjen ikke noe med Tp-ratingen til AMD-prosessoren

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Definisjonen på AMD sin betegnelse er vel at den tilsvarer et P4-system

Nei, at den tilsvarer en T-bird på gitt hastighet.

ta en titt på denne :

http://www.extremetech.com/article2/0,3973,1081507,00.asp

Mulig det er den offisielle til AMD, men jeg tror vi alle vet hva som egentlig ligger bak PR ratingen. Selv hadde jeg en Tbird 1400, ingen sjanse i havet at de noen gang ville kunne kjøre denne på 3Ghz for å lage PR rating, det er tross alt ikke så enkelt som å ekstrapolere resultatene fra 1400 MHz opp til 3000 MHz(eller 3200 MHz).

Lenke til kommentar

syntes denne minusen var litt rar: - Krever hovedkort med støtte for 400 FSB <<-- er er ikke det en selvfølge da?!?! det blir det samme som å si: "fan den nye p4 prosessoren min passer ikke på mitt gamle 486 hk" eller ddr-rammen min passer ikke på det gammle sd-ram kortet eller omvendt.

Lenke til kommentar
syntes denne minusen var litt rar: - Krever hovedkort med støtte for 400 FSB <<-- er er ikke det en selvfølge da?!?! det blir det samme som å si: "fan den nye p4 prosessoren min passer ikke på mitt gamle 486 hk" eller ddr-rammen min passer ikke på det gammle sd-ram kortet eller omvendt.

:lol::lol::lol:

Syns Hw.no sine tester SUGER nå....

Lenke til kommentar

Helt enig,d blir som å gi - til p4 cpu med 800fsb fordi den krever hk som støtter dette...snodig konklusjon.....

Og hvis dere først skal klokke,hvorfor ikke prøve et Abit NF7 v2.0?

Jeg vil ikke si Asus er d første valget for overklokking av AMD.

2 cent

Lenke til kommentar
Definisjonen på AMD sin betegnelse er vel at den tilsvarer et P4-system

Nei, at den tilsvarer en T-bird på gitt hastighet.

ta en titt på denne :

http://www.extremetech.com/article2/0,3973,1081507,00.asp

Mulig det er den offisielle til AMD, men jeg tror vi alle vet hva som egentlig ligger bak PR ratingen. Selv hadde jeg en Tbird 1400, ingen sjanse i havet at de noen gang ville kunne kjøre denne på 3Ghz for å lage PR rating, det er tross alt ikke så enkelt som å ekstrapolere resultatene fra 1400 MHz opp til 3000 MHz(eller 3200 MHz).

Jeg også har en TBird 1400 ... Og den tilsvarer omtrent en P4 1800 ... Og en XP1800+ tilsvarer også omtrent en P4 1800 ... Hadde TBird kunnet kjøre på 1800, så ville den knust både P4 1800 og XP 1800+ ganske så brutalt. Jeg tror ikke AMD er så dumme at de ville sammenlignet med en Thunderbird. Det var jo nettopp pga ytelses-skillet pr Hz mellom P4 og t-bird at AMD innførte den nye ratingen. Men, må presisere en ting: Jeg har aldri lest noe om dette noe sted, så innlegget mitt er 100% synsing! 8)

Lenke til kommentar

For det første: Artikkelforfatter er klar over at TPI-rating er i forhold til T-bird rent formelt, men på en annen side har AMD sagt at den alltid skal kunne sammenlignes med Intel-prosessorer på den hastigheten, og yte _litt_ bedre.

Ellers er det en grunn til at vi ikke har brukt Abit NF7 2.0: Testsystemet kom ferdig montert (noe dere hadde visst om dere hadde lest testen), vi hadde systemet i et par dager og måtte sende det fra oss igjen. Altså ingen mulighet til å teste ut ytelse på flere systemer.

Og den siste saken: At man må ha et nytt hovedkort for en ny prosessor er forsåvidt greit nok, men siden dette egentlig er den siste prosessoren i rekken er det litt dumt at man krever et nytt HK som egentlig bare har hensikt med denne prosessoren. Kjøper man et Intel i875-kort nå så vet man at man kan oppgradere med nye prosessorer senere, noe man ikke kan med fremtidige AMD-prosessorer. Skal man oppgradere til XP3200+ må man altså kjøpe nytt hovedkort og ny prosessor, og ved en senere anledning så må man igjen kjøpe nytt hovedkort hvis man skal oppgradere prosessor. Sammenligne dette med 486 og P4 synes jeg viser at man ikke har forstått problemstillingen.

Lenke til kommentar
Og den siste saken: At man må ha et nytt hovedkort for en ny prosessor er forsåvidt greit nok, men siden dette egentlig er den siste prosessoren i rekken er det litt dumt at man krever et nytt HK som egentlig bare har hensikt med denne prosessoren. Kjøper man et Intel i875-kort nå så vet man at man kan oppgradere med nye prosessorer senere, noe man ikke kan med fremtidige AMD-prosessorer. Skal man oppgradere til XP3200+ må man altså kjøpe nytt hovedkort og ny prosessor, og ved en senere anledning så må man igjen kjøpe nytt hovedkort hvis man skal oppgradere prosessor. Sammenligne dette med 486 og P4 synes jeg viser at man ikke har forstått problemstillingen.

si at jeg ikke har forstått problemstillingen viser bare til at du ikke har forstått ironien

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...