Condis Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Hei, Bilen lekker servo olje. Jeg har problemer med at den lekker ved tannstaget? eller hva det heter. Dette slipper ikke bilen gjennom eu kontrollen. Så dette må repareres, hvordan går jeg frem? Edit: Det renner ikke olje ut men den bruker opp en god liter på 2 månder. er da biltema servotettning et alternativ? Eller selger dem andre lurum midler på bilextra som kan hjelpe gjennom eu? Endret 18. september 2009 av Condis Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Lekker den mye? Lekker det ved tannstanga eller fra tannstanga? Grunnen til at jeg spør er at det finnes ulike løsninger alt etter hvor lekkasjen befinner seg og hvor mye det lekker. Endret 18. september 2009 av LiamH Lenke til kommentar
Condis Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 Lekker den mye? Lekker det ved tannstanga eller fra tannstanga? Grunnen til at jeg spør er at det finnes ulike løsninger alt etter hvor lekkasjen befinner seg og hvor mye det lekker. Vil egentlig "Påstå" at det er ved tannstanga. Er inngrepene/fremgangsmetodene helt forsjellige? Er en audi 100 2.3e 1989 mod med denne lekasjen verdt 4000,-? eneste på mangellappen jeg er usikker på. Sett bort ifra lekkasjen så er den hel og pen med komplett defa og lang km men går pent. Jeg har god innsikt i ting, demontering og montering. og jeg tør å prøve selv. Så jeg kan da ikke se for meg at det kan bli alt for vanskelig heller. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 (endret) Hele greia er at hvis det lekker VED tannstanga, så er det slangene som lekker. Slangene på retursiden "lekker", mens slangene på trykksiden "spruter". Dermed er det, i følge din beskrivelse, slangene på returen som lekker. Dette er ikke en kostbar affære å fikse. Skru av slangen(e) og skift dem (er festet med vanlige slangeklemmer). Her kreves det ikke noen dyre spesialslanger, men slanger av samme kaliber og kvalitet som de du bytter ut. Disse selges på de fleste auto-foretninger. I beste fall er det nok å stramme slangeklemmene eller å kappe av tuppen på returslangene der slitasjen er størst og feste på nytt. Hvis det er selve tannstanga som lekker, så er det tettningene som er blitt harde. Hvis lekkasjen er liten (slik du beskriver), så kan dette "fikses" ved å fylle Omega 917 i servooljen (kjør med dette i ca. en uke og se om det er blitt bedre). Dette er et "pakningsfornyingsstoff" som ofte har god virkning og myker opp gamle pakninger. Hvis lekkasjen er stor, så er pakingene helt defekte og da må tannstanga skiftes (det er ikke lov å ordne denne selv og reparasjonssett finnes neppe). Ved utskifting har du en større reparasjon i vente, samt at bilen må 4-hjulsjusteres etterpå siden styreleddene står på tannstanga og sannsyneligvis må flyttes over fra den gamle til den nye/brukte. Du burde (hvis de er gamle og slakke) bytte ut styreleddene når du først har ute tannstanga og likevel må justere. Derfor må du finne ut nøyaktig hvor det lekker, slik at riktig fremgangsmåte blir benyttet og du dermed kan spare deg mye arbeid. Endret 19. september 2009 av LiamH Lenke til kommentar
Condis Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 Takk skal du ha for et utfyllende svar:) dette hjalp meg veldig langt! Nå må jeg bare få tatt meg en titt under panseret på den audien igjen så får jeg se hva det blir til! Den servo fornye pakning olje tilsetninga dem selger på biltema, er den helt på tryne? vil den gi effekt? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 (endret) Har aldri prøvd noe fra Biltema og har ikke hørt noe positivt om Biltema heller. Tilsetningen fra Omega vet jeg funker, så sats heller på den. Hvis den ikke ordner problemet, så må tannstangen skiftes hvis det er fra den det lekker. Det holder med å fylle korken og helle oppi, så du vil ha mye til overs, men dette stoffet kan brukes på både girkasse og motor ved behov. Endret 19. september 2009 av LiamH Lenke til kommentar
Condis Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 Har aldri prøvd noe fra Biltema og har ikke hørt noe positivt om Biltema heller. Tilsetningen fra Omega vet jeg funker, så sats heller på den. Hvis den ikke ordner problemet, så må tannstangen skiftes hvis det er fra den det lekker. Det holder med å fylle korken og helle oppi, så du vil ha mye til overs, men dette stoffet kan brukes på både girkasse og motor ved behov. Jeg regner med at noen forhåpentligvis har noe Omega å selge meg på forumet så jeg kan vel lage en tråd om det:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå