Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

røyker du eller kjenner noen som gjør

-=CH=-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tror helt ærlig det ikke er mer en et ekstremt lite fåtall som slukker pga slike videoer. du ser jo akkurat samme type filmene allerede på barneskolen, og har prosjekter og lignende gjennom hele skolesystemet om rus, tobakk og alkohol. er jo som folk sier, det hjelper i første friminutt, så er det likt som før igjenn.

de fleste prøver jo tobakksprodukter og alkohol i yngre alder, men når du runder 18 og har tatt et valg trenger en virkelig ikke pekefingre hver uke om at dette må du slutte med. morsomt nok er det jo alltid de som ikke røyker, og gjerne aldri har røyket, som er mest frammpå med at heller ingen andre skal få lov.

Lenke til kommentar
Jeg røyker ikke av den simple grunnen av at muttern og fattern betaler for bil lappen min hvis jeg holder meg unna tobakk.

Seriøst, er det det som holder deg fra å begynne?

Uansett hvor englebarn jeg hadde vært så ville jeg ikke fått ting slengt etter meg. Moren min var alene med å oppdra oss og ikke mye penger i pungen heller. Å røyke har aldri vært et alternativ engang.

Eneste av de yngre i familien min som røyker er søsteren min, hun begynnte på ungdomskulen pga det var "tøft".

Edit: Kom på et søskenbarn som røyker, mye pga kulhetsfaktoren i miljøet der han bor kan jeg se for meg (lite sted med mye råning etc.).

Jeg har egentlig ingenting imot røykere sålenge de ikke røyker meg rett i ansiktet.

Hvem er egentlig så teite at de begynner å røyke i dag?

Kult å røyke burde for lenge siden vært skiftet ut med teit som røyker. Kulhetsfaktoren overvinner sikkert sunn fornuft hos enkelte.

Det er ingenting bra med røyking.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Kult å røyke burde for lenge siden vært skiftet ut med teit som røyker. Kulhetsfaktoren overvinner sikkert sunn fornuft hos enkelte.

Dette viser hvor lite du vet om temaet.

Jeg røyker ikke, men jeg klarer likevel å forstå hvorfor mange gjør det. Nikotin har positive egenskaper og hvis du synes de positive overgår de negative så røyker du, enkelt og greit (dette gjelder folk som har gjort et valg, ikke folk som røyker fordi det er "kult").

Å tro at alle som røyker gjør det fordi det er "kult" blir for dumt.

Lenke til kommentar
Jeg røyker ikke av den simple grunnen av at muttern og fattern betaler for bil lappen min hvis jeg holder meg unna tobakk.

Seriøst, er det det som holder deg fra å begynne?

Uansett hvor englebarn jeg hadde vært så ville jeg ikke fått ting slengt etter meg. Moren min var alene med å oppdra oss og ikke mye penger i pungen heller. Å røyke har aldri vært et alternativ engang.

Nei, det er ikk det som er grunnen til at jeg ikke begynner, det er bare et ganske stort pluss for at jeg ikke gjør det. Grunnen til at jeg ikke røyker er egentlig det at jeg ikke ser noe grunn i å gjøre det.

Lenke til kommentar

Jeg røyker. Fordi det er kult. Fordi det er godt. Fordi jeg elsker følelsen jeg får i kroppen når jeg hopper ut av sengen klokken seks om morgenen, vasker det forpulte rommet før innspeksjonen, spiser den bedritne frokosten på Madla, og så suger i meg den herlige niktonfylte røyken med et hint av blåsyre.

Men aller helst elsker jeg å sette meg ned. Ute. Med fint vær rundt meg, og pipen stappet med herlig tobakk. Når jeg tar de dragene, da er jeg ustoppelig, og livet får faktisk en mening i det jeg blåser ut tykke skyer med pipetobakk rundt meg.

Mmmm.

Lenke til kommentar

Dette viser hvor lite du vet om temaet.

Jeg røyker ikke, men jeg klarer likevel å forstå hvorfor mange gjør det. Nikotin har positive egenskaper og hvis du synes de positive overgår de negative så røyker du, enkelt og greit (dette gjelder folk som har gjort et valg, ikke folk som røyker fordi det er "kult").

Å tro at alle som røyker gjør det fordi det er "kult" blir for dumt.

Jeg sier ikke alle som røyker gjør det fordi det er kult, jeg sier at alle (sikkert noen få unntak) som begynner å røyke gjør det fordi det er kult og alle de kule kompisene gjør det.

Tviler på det er noen som prøver røyk uten noensomhelst innflytelse eller uskyldig press fra noen rundt seg.

Om de fleste rundt deg røyker og sier "åh så godt" ville ikke du begynne å lure og kanskje ville teste det ut selv?

Jeg skjønner det er godt for den som er avhengig men er spent på å høre disse positive egenskapene.

For f.eks 50 år siden var tobakk mer sosialt akseptert enn det er i dag.

Onkelen min har vært røykfri i et år og har ikke merket noe særlig positiv effekt på lommeboken enda. Han har også lagt på seg 20 kg, mye pga han fyller tomrommet fra tobakken med godterier og slikt.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Har hverken røyket, snust, drukket (alkohol..) eller forsøkt tyngre stoffer i mitt liv. Ikke har jeg planer om det, heller.

var vel netopp en artikkel på dinside.no om akuratt det hvis jeg ikke husker helt feil,

en større %andel av de som ikke driver med slike farlige greier som alkohol og røyk er mer inneluttede og folkesky enn de som gjøre slike "farlige" greier :p

la røyken leve, de kan heller prøve å finne på noen produkter som ikke er så farlige , må da være noe en kan røyke uten å få i seg 2500 forskjellige farlige stoffer..

Lenke til kommentar
Har hverken røyket, snust, drukket (alkohol..) eller forsøkt tyngre stoffer i mitt liv. Ikke har jeg planer om det, heller.

var vel netopp en artikkel på dinside.no om akuratt det hvis jeg ikke husker helt feil,

en større %andel av de som ikke driver med slike farlige greier som alkohol og røyk er mer inneluttede og folkesky enn de som gjøre slike "farlige" greier :p

la røyken leve, de kan heller prøve å finne på noen produkter som ikke er så farlige , må da være noe en kan røyke uten å få i seg 2500 forskjellige farlige stoffer..

Meget mulig. Men dét har nok med at skadelige stoffer er svært forenelige med vestlig festkultur i status quo.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner det er godt for den som er avhengig men er spent på å høre disse positive egenskapene.

Det er en stimulant som gir et dopaminoverskudd i hjernen, to positive egenskaper.

Tobakk inneholder også såkalte MAOIs (monoamine oxidase inhibitors) som er enda en positiv egenskap.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Du overbeviste meg! Nå er jeg bare nødt til å kjøpe en pakke sigs etterpå.

Jeg sa at tobakk har positive egenskaper, noe det har. Jeg sa derimot ikke at tobakk er fritt for negative egenskaper. Du må veie de to opp mot hverandre for å gjøre et skikkelig valg.

Å si at det ikke har positive egenskaper i det hele tatt er ren ignoranse.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...