Gå til innhold

Rykte - Nikon D3s i oktober?..

Anbefalte innlegg

Når det gjelder 1DmkIII vs D3 så hadde jeg selvsagt valgt Nikon. Begge kamera kom samtidig på markedet
1D MkIII er et halvt år eldre, og hadde vel også noe kortere tid fra den ble annonsert til den var tilgjengelig i markedet.

Og selv om de virkelig proffe objektiver kom samtidig som D3, så tror jeg det var alt for nytt og litt for mye på enn gang. Canon hadde godt etablert objektiv utvalg og hus som har vært brukt ei stund.
Duh, men hva har det med saken å gjøre?

Ja, Canon var og er dominerende på pressemarkedet. D3 er Nikons forsøk på å presse seg inn på det markedet, og selv om Canon fremdeles har størstedelen av markedet har Nikon lykkes i å ta betydelige markedsandeler.

Men det faktum at D3 er ett rått kamera, gjør ikke D700 til halvpris noe dårligere eller D3s til betydelig saftigere pris til et konkurranse dyktig hus.

TIl suvende og sist kommer det heile til om man trenger 5 ekstra fps og super ISO. Når prisen tipper over 40000,- blir veien til D700 eller vanlig D3 mye kortere.

D3 blir erstattet av D3s, så det er begrenset hvor lenge det er et aktuelt alternativ.

Og prisen på D3 ligger allerede på rundt 40000, D3s blir antagelig liggende rundt samme nivå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...

Og prisen på D3 ligger allerede på rundt 40000, D3s blir antagelig liggende rundt samme nivå.

Yes, kunne ikke vært mer enig. Nå ser det ut som D700 fikk seg ny pris også.

D700 gikk opp i pris fra ca. 17000 til 21000.

Det kan være for å gjøre D300s mer attraktiv eller for å heve FX serien, slik at D3s ikke skiller seg for mye ut på pris.

PS: Lurer på hvor mye jeg kan få i innbytte for mitt D700 etter denne prisøkningen? :)

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Som tidligere rykter har hintet frem så forventes det at Nikon lanserer Nikon D3s den 15. oktober. I dag dukket det enn PDF som skal angivelig inneholde program for presse møter/presentasjoner under Paris Expo. Les mer i denne PDF filen, som ligger på www.europe-nikon.com (nb! på fransk).

post-7631-1254344180_thumb.jpg

Trenger ikke å være spesielt god i fransk for å kunne tolke “Présentation nouveau reflex” :w00t:

Mer om saken som vanlig på www.nikonrumors.com

Lenke til kommentar

Men det ser ut til at D700 ikke får en etterfølger denne dagen. Veldig trist.

En kjapp kommentar til dette med filter og 14-24mm f2.8. Jeg ser ikke problemet. Polarisasjonsfilter blir vel ikke så lekkert på ekstrem vidvinkel, og hvilke filtereffekter er det ikke mulig å legge til i PS/LR?

Mvh,

Eirik

Lenke til kommentar

Fullt mulig med filter om man bare investerer i 4x5" filtere og festeanordninger, men hvor pratisk det er forblir en annen sak. Du kan ikke fjerne refleksjoner i vann og vinduer uten polariseringsfilter som eksempel.

Cokin X-Pro går ned til 15mm (35mm-format) uten vignettering og filtrene er 130mm i størrelse.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på en ting ut ifra dette som jeg leste i testen av D3x fra akam:

Fem bilder i sekundet klarte D3x jammen meg også, og det så nøyaktig at man kunne stille klokken etter det. Ikke et hundredels sekund avvik på fire-fem sekunder, noe som får oss til å tro at kameraet nok kunne klart litt mer, og at begrensningen på nøyaktig fem bilder i sekundet er kunstig.

Er det mulig at Nikon vil komme med ny firmware til D3x som gir høyere opptakshastighet når de lanserer D3 med 14bps? Da vil de også kunne lansere en D700x, uten å strupe opptakshastigheten helt.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt på en ting ut ifra dette som jeg leste i testen av D3x fra akam:
Fem bilder i sekundet klarte D3x jammen meg også, og det så nøyaktig at man kunne stille klokken etter det. Ikke et hundredels sekund avvik på fire-fem sekunder, noe som får oss til å tro at kameraet nok kunne klart litt mer, og at begrensningen på nøyaktig fem bilder i sekundet er kunstig.

Er det mulig at Nikon vil komme med ny firmware til D3x som gir høyere opptakshastighet når de lanserer D3 med 14bps? Da vil de også kunne lansere en D700x, uten å strupe opptakshastigheten helt.

Nikon D300 klarer 8 fps selv uten MB-D10 (se video under). Men forsatt så blir 8 fps aktivert kun dersom man har MB-D10 tilkoblet. Så jeg tror det er enn del kamera som er kappet i FPS for å enten spare batteri eller med tanken på markedsføring.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Danske Zoom: Nikon viser nye DSLR onsdag

"På onsdag er ventetiden på D3s formentlig forbi. I hvert fald har Nikon netop inviteret til pressemøde."

...

"Skal man tro rygterne på Nettet, lancerer Nikon onsdag Nikon D3s, en ny version af D3. Flere pixels og video i HD er nogle af nyhederne. Enkelte rygter taler endda om 15 billeder i sekundet."

Her nevnes flere pixels, men jeg tror det blir forsatt 12mpx sensor.

Lenke til kommentar
Danske Zoom: Nikon viser nye DSLR onsdag

"På onsdag er ventetiden på D3s formentlig forbi. I hvert fald har Nikon netop inviteret til pressemøde."

...

"Skal man tro rygterne på Nettet, lancerer Nikon onsdag Nikon D3s, en ny version af D3. Flere pixels og video i HD er nogle af nyhederne. Enkelte rygter taler endda om 15 billeder i sekundet."

Her nevnes flere pixels, men jeg tror det blir forsatt 12mpx sensor.

Ja, enig. Skjønner ikke hvor de har det fra. Også rart at de nevner 15fps når det er 14fps som har vært oppe.

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar

Langt mer spennende enn D3s er om de pusher ut noen nye lyssterke vidvinkelobjektiv. Er også nylig godkjent pantent for AF-S 85mm f/1.4 for Nikon; så lever i håpet :)

Forventer samme oppløsning og ett trinn bedre ISO innen "base-området", om kvaliteten på IS12800@D3s er tilsvarende ISO6400@D3 så er oppgradering noe jeg seriøst vil vurdere.

Lenke til kommentar

^quote name='TGB' post='14491559' date='11/10-2009 : 08:29']Langt mer spennende enn D3s er om de pusher ut noen nye lyssterke vidvinkelobjektiv. Er også nylig godkjent pantent for AF-S 85mm f/1.4 for Nikon; så lever i håpet :)

Forventer samme oppløsning og ett trinn bedre ISO innen "base-området", om kvaliteten på IS12800@D3s er tilsvarende ISO6400@D3 så er oppgradering noe jeg seriøst vil vurdere.

Edit: Tror den AF-S 85mm f/1.4 var et DX objektiv. Så rart som det høres ut... Men veit aldri når det gjelder ryktene.

Dersom prisen vil være rundt 40-45.000,- NOK så vil jeg vurdere å heller gå for D3X som ligger på 45000,- hos Adorama nå. Og selv med tur retur NY blir det en god deal.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Nikon Rumors - What to expect from Nikon next week

Med planlaget Nikon presse konferanser 14. og 15. oktober i Sverge, Danmark, Nederland og USA er det ingen tvil om at noe er på gang. Nikon Rumors har skrevet liste over mulig release kandidater i tillegg til D3s:

1. Nikon AF-S 24mm f/1.4 (i følge Thom Hogan)
  2. Nikon AF-S 85mm f/1.4 (mest sansynlig)
  3. Nikon AF-S 100-500mm f/4-5.6 IF-ED VR lens
  4. Nikon AF-S Nikkor 16-35mm f/4G ED VR
  5. Nikon mirrorless camera with a DX sensor

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Siste fra NikonRumors:

The latest rumors on the Nikon D3s specs:

* Better ISO-performance (ISO 200-12800 probably)

* New 1.2 crop mode

* Bigger buffer

* Motion-Jpeg 720p (no 1080p!)

* Improved AF-ON button

* Improved multi-dial

* No 14 fps, I repeat no 14 fps

There is also a chance that only the Nikon D3s will be released – no new lenses. This one is still very hard for me to believe, but those are the latest rumors folks.

Lenke til kommentar
Selv har jeg tro på 14 FPS, om ikke på fult FX, så i alle fall på den omtalte 1.2 eller 1.3 crop-mode.

Det ser ut til å bli 9 fps i FX og 11 fps i DX. Så da blir vel cropmode et sted i mellom antar jeg. Blir interessant å se video filmet med ISO 102.400.... :)

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar
Selv har jeg tro på 14 FPS, om ikke på fult FX, så i alle fall på den omtalte 1.2 eller 1.3 crop-mode.

Det ser ut til å bli 9 fps i FX og 11 fps i DX. Så da blir vel cropmode et sted i mellom antar jeg. Blir interessant å se video filmet med ISO 102.400.... :)

Mvh

Eirik

Japp, ser ut til at det er 1.2x crop mode, men står ingenting om at den vil gi bedre FPS... Litt redd for at 11 FPS er låst til 1.5 DX.

Edit: sjekk bilder tatt med D3S i ISO 12800 hos Nikon

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...