howieD Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Hei, Jeg har lagt ut et nettsted nå for en venn, og jeg irriterer meg litt over hvordan websiden oppfører seg. Websiden har en meny på topp, og innholdet utvider seg vertikalt (nedover). Når man velger en del av menyen som gir deg såpass mye informasjon at websiden lager scrollbar, så flytter websiden seg selvsagt litt til venstre fordi scrollbaren dukker opp. Hvordan kan dette løses? CSS kanskje? Dere kan se hva jeg mener når dere klikker på "about" helt til høyre. Websiden Håper på hjelp fra dere:) Mvh, Håvard Lenke til kommentar
Kris Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Mener du at hele siden beveger seg litt mot venstre? Hvorfor fikse det, legger jo ikke merke til det uansett? Edit: Leif Endret 18. september 2009 av Kris Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Dersom du har ein div som inneheld denne sentrerte siden, så kan du setje position:absolute på den, samt height:100%. Dette vil gjere at denne diven ikkje blir lengre enn ei heil side - så vidt eg forstår. Dersom du da har så mykje skrift at det skaper problem, kan du prøve ein overflow:auto. Dette vil skape ein scrollbar inni diven som er overfylt med tekst. Er absolutt ingen ekspert på området, men prøver å hjelpe uansett. Lenke til kommentar
janingar Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Jeg har irritert meg over samme problem. Lurte lenge på om det var noe feil i koden før jeg fant ut at det var scrollbaren på noen sider som fikk den til å oppføre seg slik. Fint om det kommer inn noen flere tips. Selv syns jeg ikke det er noe praktisk med små scrollbars inne i div'ene. Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 (endret) Trur eg ser problemet nå. Sett inn dette i toppen av CSS-dokumentet: body { margin-bottom: none; } Dette forutsetter at bodyen rommer heile sida. body har nemleg ein automatisk margin rundt heile sida. Endret 19. september 2009 av JarlG Lenke til kommentar
howieD Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 Jeg fant løsningen: Legg til følgende kode øverst i CSS stilarket: html { overflow-y: scroll; } Lenke til kommentar
janingar Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Takk for svar, endelig er det et stort irritasjonsmoment mindre Lenke til kommentar
howieD Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Takk for svar, endelig er det et stort irritasjonsmoment mindre :D:D:D Ja ikkesant. Er helt enig. Slike små irritasjonsmomenter er utrolig fint å nøste opp i. Nå dukker det vel snart opp et annet irritasjonsmoment som må løses Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Grunnen til at dette skjer er fordi det som er i "midten" fortsatt ønsker å være i midten. Og når det dukker opp en scrollbar blir feltet litt mindre, altså har "midten" forskjøvet seg et par piksler til venstre. Ved å bruke overflow-y: scroll; så forteller du vel at scrollbaren skal vises hele tiden. Og dermed får du ikke dette problemet lengre. Har du forresten sjekket at dette oppfører seg likt i alle browsere? -C- Lenke til kommentar
howieD Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Grunnen til at dette skjer er fordi det som er i "midten" fortsatt ønsker å være i midten. Og når det dukker opp en scrollbar blir feltet litt mindre, altså har "midten" forskjøvet seg et par piksler til venstre.Ved å bruke overflow-y: scroll; så forteller du vel at scrollbaren skal vises hele tiden. Og dermed får du ikke dette problemet lengre. Har du forresten sjekket at dette oppfører seg likt i alle browsere? -C- Ja, det er akkurat derfor siden beveger seg. Jeg har samme resultat i alle browsere, så dette ser ut som en solid løsning foreløpig. jeg har testet i både chrome, IE og firefox. Lenke til kommentar
janingar Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Grunnen til at dette skjer er fordi det som er i "midten" fortsatt ønsker å være i midten. Og når det dukker opp en scrollbar blir feltet litt mindre, altså har "midten" forskjøvet seg et par piksler til venstre.Ved å bruke overflow-y: scroll; så forteller du vel at scrollbaren skal vises hele tiden. Og dermed får du ikke dette problemet lengre. Har du forresten sjekket at dette oppfører seg likt i alle browsere? -C- Regnet med at var sånn det hang sammen ja Har selv bare testet med IE og Firefox, fungerte utmerket i begge de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå