Gå til innhold

Rundkjøring med brostein

mtvw

Anbefalte innlegg

Akkurat det som er det store problemet. Er av det intrykket at alle tror det er to felt, evt driter i om det er to eller ikke.

Problemet er vel egentlig rundkjøringer der det er flere felt inn der venstre felt leder rett inn i brosteinen. Så hvis brosteinen ikke skal brukes i de tilfellene er jo det meget ulogisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så en rundkjøring på værnes nå som er med brostein.

Den var ikke "2 filer"

Jeg mener å se likhetstrekk ved dem, de som ikke skal brukes som 2 filer selv av de som vil dette, heller mye mer en de som det går an å bruke som 2 filer, lov eller ikke.

-----------------------------------

1209366181972_883.jpg

Her synnes jeg det sier seg selv at man ikke skal kjøre på.

VeiRkj-Gru2.jpg

Dette er også bare for lastebiler.

roundabout-01f3.jpg

Her er det også en skrå kant opp som sier - ikke kjør på meg

Endret av War
Lenke til kommentar

For å ta rundkjøringen ved IKEA konkret: Innerfeltet er for vogntog og semitrailere som ikke har mulighet til å ta svingen uten å kutte over øyen.

At noen legger seg innerst er ikke ditt problem, så du får stå på fløyten og gestikulere vilt om du havner i konflikt med en av disse som oppretter egne felt fordi det er mulig å kjøre innersving..

Lenke til kommentar
For å ta rundkjøringen ved IKEA konkret: Innerfeltet er for vogntog og semitrailere som ikke har mulighet til å ta svingen uten å kutte over øyen.

At noen legger seg innerst er ikke ditt problem, så du får stå på fløyten og gestikulere vilt om du havner i konflikt med en av disse som oppretter egne felt fordi det er mulig å kjøre innersving..

Da er det utrolig rart at det skal være 2 felt inn i rundkjøringen hvis det kun er ett felt i rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Da er det utrolig rart at det skal være 2 felt inn i rundkjøringen hvis det kun er ett felt i rundkjøringen.

Er det trearmet eller firearmet?

Lenke til kommentar

Er det trearmet eller firearmet?

Det er ikke 2 felt inn i den rundkjøringen ved IKEA.

Den er firearmet.

Den ser forøvrig slik ut, så vi slipper mer spekulering på det. Den kan se noe romslig ut, med det er pga. et stort felt med brostein rundt øya.

post-94551-1253524998_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det er ikke 2 felt inn i den rundkjøringen ved IKEA.

Den er firearmet.

post-94551-1253524998_thumb.jpg

Nå misforstår du meg litt....

Når du kommer fra retning Oslo og skal til Ikea og kommeer inn i rundkjøringen er veien inn i rundkjøringen laget for at man skal kunne velge om man skal legge sg til høyre eller venstre inn i rundkjøringen.

Når den er laget på den måten går jeg da også ut i fra at det må være 2 felt i selve rundkjøringen og at brosteinene er ment å brukes.

Lenke til kommentar

Ok, men da kan jeg avkrefte at de er ment å brukes for personbiler. Grunnen til at folk tror det er 2 felt, er nok at det er satt av rundt 5 meter i innkjøringsarmen for at større kjøretøy skal klare å komme inn og gjennom uten å kjøre utenfor asfalten.

forsøk på link

edit:

link fungerer fint her.

Som du ser av bildet er det ikke markert 2 felt inn i rundkjøring.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Det er helt klart merket av ett felt der. Hvite heltrukkede linjer på begge sider, og ingen ellers markering. Å kjøre rett frem inn på brosteinbiten der blir som å forvente at man skal kjøre rett i grøfta i et T-kryss når man kommer nedenfra fordi det blir "rett frem".

Lenke til kommentar

Det er standard på nye rundkjøringer at det skal være ett felt dersom den ikke terminerer en firefeltsvei. Grunenn er at dagens rundkjøringer er bygd 100% for trafikksikkerhet, og det viser seg vel at trafikksikkerhetsmessig er ett felt bedre enn to felt.

Lenke til kommentar
Det er standard på nye rundkjøringer at det skal være ett felt dersom den ikke terminerer en firefeltsvei. Grunenn er at dagens rundkjøringer er bygd 100% for trafikksikkerhet, og det viser seg vel at trafikksikkerhetsmessig er ett felt bedre enn to felt.

Vel... når har vel aldri rundkjøringer vært kilde for alvorlige ulykker, litt småbulking må man tåle :p

Lenke til kommentar

.. derfor de bygges. Det blir flere småbulker, men mindre større skader. Skader beregnes etter samfunnskostnad hvor f.eks en småbulkkollisjon koster ~30k, mens en dødsulykke koster ~30mill. Om man får 10 ~30k-ulykker koster det mer enn f.eks 5 ~30k. Ett felt gir nok færre småbulkinger enn to felt gir.

Lenke til kommentar
Synnes staten skal komme med klare regler, male en hvit /gul heldekkende stripe rundt brosteinen.

Helt enig men man har som oftest ikke dårlig tid i de sakene som kun går ut over forsikringsselskapene og ikke staten selv.

For ett par dager siden studerte jeg rundkjøringen ved Ikea, til tross for at meste parten tolker det rett, altså som en ettfelts rundkjøring er det INGEN tvil om at maaaange biler tolker det feil (som jeg frem til nå) og kjører på brosteinen.

Lenke til kommentar

Når jeg kjørte i IKEA-rundkjøringen med kjørelærer sa han at jeg ikke skulle kjøre på broleggingen, det var for større kjøretøy.

Ellers er nok denne rundkjøringen antagelig en tabbe fra veivesenets side, det er så mange som er usikker på hvordan man kjører i akkurat denne rundkjøringen.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...