hean Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Akkurat det som er det store problemet. Er av det intrykket at alle tror det er to felt, evt driter i om det er to eller ikke. Problemet er vel egentlig rundkjøringer der det er flere felt inn der venstre felt leder rett inn i brosteinen. Så hvis brosteinen ikke skal brukes i de tilfellene er jo det meget ulogisk. Lenke til kommentar
War Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Så en rundkjøring på værnes nå som er med brostein. Den var ikke "2 filer" Jeg mener å se likhetstrekk ved dem, de som ikke skal brukes som 2 filer selv av de som vil dette, heller mye mer en de som det går an å bruke som 2 filer, lov eller ikke. ----------------------------------- Her synnes jeg det sier seg selv at man ikke skal kjøre på. Dette er også bare for lastebiler. Her er det også en skrå kant opp som sier - ikke kjør på meg Endret 20. september 2009 av War Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 For å ta rundkjøringen ved IKEA konkret: Innerfeltet er for vogntog og semitrailere som ikke har mulighet til å ta svingen uten å kutte over øyen. At noen legger seg innerst er ikke ditt problem, så du får stå på fløyten og gestikulere vilt om du havner i konflikt med en av disse som oppretter egne felt fordi det er mulig å kjøre innersving.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 For å ta rundkjøringen ved IKEA konkret: Innerfeltet er for vogntog og semitrailere som ikke har mulighet til å ta svingen uten å kutte over øyen. At noen legger seg innerst er ikke ditt problem, så du får stå på fløyten og gestikulere vilt om du havner i konflikt med en av disse som oppretter egne felt fordi det er mulig å kjøre innersving.. Da er det utrolig rart at det skal være 2 felt inn i rundkjøringen hvis det kun er ett felt i rundkjøringen. Lenke til kommentar
War Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Jeg kjører etter dette. Under 2 meter eller/og kant opp til brusteinen = ikke kjør på 4 meter brostein i samme høyde og kun en fil med asfalt rundt dette igjen = kjør på Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 For å ta rundkjøringen ved IKEA konkret: Innerfeltet er for vogntog og semitrailere som ikke har mulighet til å ta svingen uten å kutte over øyen. At noen legger seg innerst er ikke ditt problem, så du får stå på fløyten og gestikulere vilt om du havner i konflikt med en av disse som oppretter egne felt fordi det er mulig å kjøre innersving.. Da er det utrolig rart at det skal være 2 felt inn i rundkjøringen hvis det kun er ett felt i rundkjøringen. Er det trearmet eller firearmet? Lenke til kommentar
Bagh Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 For å ta rundkjøringen ved IKEA konkret: Innerfeltet er for vogntog og semitrailere som ikke har mulighet til å ta svingen uten å kutte over øyen. At noen legger seg innerst er ikke ditt problem, så du får stå på fløyten og gestikulere vilt om du havner i konflikt med en av disse som oppretter egne felt fordi det er mulig å kjøre innersving.. Da er det utrolig rart at det skal være 2 felt inn i rundkjøringen hvis det kun er ett felt i rundkjøringen. For å ta rundkjøringen ved IKEA konkret: Innerfeltet er for vogntog og semitrailere som ikke har mulighet til å ta svingen uten å kutte over øyen. At noen legger seg innerst er ikke ditt problem, så du får stå på fløyten og gestikulere vilt om du havner i konflikt med en av disse som oppretter egne felt fordi det er mulig å kjøre innersving.. Da er det utrolig rart at det skal være 2 felt inn i rundkjøringen hvis det kun er ett felt i rundkjøringen. Er det trearmet eller firearmet? Det er ikke 2 felt inn i den rundkjøringen ved IKEA. Den er firearmet. Den ser forøvrig slik ut, så vi slipper mer spekulering på det. Den kan se noe romslig ut, med det er pga. et stort felt med brostein rundt øya. Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Det er ikke 2 felt inn i den rundkjøringen ved IKEA.Den er firearmet. Nå misforstår du meg litt.... Når du kommer fra retning Oslo og skal til Ikea og kommeer inn i rundkjøringen er veien inn i rundkjøringen laget for at man skal kunne velge om man skal legge sg til høyre eller venstre inn i rundkjøringen. Når den er laget på den måten går jeg da også ut i fra at det må være 2 felt i selve rundkjøringen og at brosteinene er ment å brukes. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Ok, men da kan jeg avkrefte at de er ment å brukes for personbiler. Grunnen til at folk tror det er 2 felt, er nok at det er satt av rundt 5 meter i innkjøringsarmen for at større kjøretøy skal klare å komme inn og gjennom uten å kjøre utenfor asfalten. forsøk på link edit: link fungerer fint her. Som du ser av bildet er det ikke markert 2 felt inn i rundkjøring. Endret 21. september 2009 av Sovehest Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Det er helt klart merket av ett felt der. Hvite heltrukkede linjer på begge sider, og ingen ellers markering. Å kjøre rett frem inn på brosteinbiten der blir som å forvente at man skal kjøre rett i grøfta i et T-kryss når man kommer nedenfra fordi det blir "rett frem". Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Som du ser av bildet er det ikke markert 2 felt inn i rundkjøring. Hmmm, ser det nå ja.... er vel bare at det er ett godt og bredt felt med god plass. I en så trafikkert rundkjøring er det ganske rart at det faktisk ikke er flere felt. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Det er standard på nye rundkjøringer at det skal være ett felt dersom den ikke terminerer en firefeltsvei. Grunenn er at dagens rundkjøringer er bygd 100% for trafikksikkerhet, og det viser seg vel at trafikksikkerhetsmessig er ett felt bedre enn to felt. Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Det er standard på nye rundkjøringer at det skal være ett felt dersom den ikke terminerer en firefeltsvei. Grunenn er at dagens rundkjøringer er bygd 100% for trafikksikkerhet, og det viser seg vel at trafikksikkerhetsmessig er ett felt bedre enn to felt. Vel... når har vel aldri rundkjøringer vært kilde for alvorlige ulykker, litt småbulking må man tåle Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 .. derfor de bygges. Det blir flere småbulker, men mindre større skader. Skader beregnes etter samfunnskostnad hvor f.eks en småbulkkollisjon koster ~30k, mens en dødsulykke koster ~30mill. Om man får 10 ~30k-ulykker koster det mer enn f.eks 5 ~30k. Ett felt gir nok færre småbulkinger enn to felt gir. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 En felt kontra to gir vel x antall mindre konfliktpunkt i rundkjøringen. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Rundkjøringen ved Ikea kan være lett å forstå som en 2-felts rundkjøring ettersom det hver gang jeg har væert der har vært flere osm har kjørt på brosteinen, og det er plass inn i rundkjøringen til to felt. Lenke til kommentar
War Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Synnes staten skal komme med klare regler, male en hvit /gul heldekkende stripe rundt brosteinen. Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Synnes staten skal komme med klare regler, male en hvit /gul heldekkende stripe rundt brosteinen. Helt enig men man har som oftest ikke dårlig tid i de sakene som kun går ut over forsikringsselskapene og ikke staten selv. For ett par dager siden studerte jeg rundkjøringen ved Ikea, til tross for at meste parten tolker det rett, altså som en ettfelts rundkjøring er det INGEN tvil om at maaaange biler tolker det feil (som jeg frem til nå) og kjører på brosteinen. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 De kunne kanskje laget rundkjøringen med de normale ikke-avvisende kansteinene man vanligvis bruker i overkjørbart areal. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Når jeg kjørte i IKEA-rundkjøringen med kjørelærer sa han at jeg ikke skulle kjøre på broleggingen, det var for større kjøretøy. Ellers er nok denne rundkjøringen antagelig en tabbe fra veivesenets side, det er så mange som er usikker på hvordan man kjører i akkurat denne rundkjøringen. Endret 26. september 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå