Gå til innhold

Rundkjøring med brostein


mtvw

Anbefalte innlegg

Det har blitt mye mer vanlig i små rundkjøringer og legge en indrefil kledd i skrå brostein. Har hørt at dette skal være til hjelp for lengre kjøretøy siden de har problemer med å fullføre "svingen" uten. Men jeg har blitt fortalt(fra bekjentskaper i trondheim trafikkstasjon) at personbiler ikke skal benytte seg av denne indrefilen? Er dette tilfelle eller ren løgn? Vil jo kunne oppstå farlige situasjoner pga missforstått plassering(biler som legger seg på innsiden), i og med at dette ikke er vanlig lærdom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at man ikke skal bruke den delen av rundkjøringen om man ikke er nødt til det for å klare svingen. Det er ivertfall det som er meningen pr. instrukser for hvordan rundkjøringer skal lages pr dags dato.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Tanken med denne fila av brustein har vært at store kjøyretøy skal ha litt ekstra å gå på slik at trafikken flytter kjappare gjennom rundkjøyringa.

 

Men det står heller ingen plass at det ikkje er lov å bruke dette som ei ekstra fil. Ofte kan det faktisk være hensiktsmessig om du skal til venstre i rundkjøyringa. I så tilfelle så blir dette å samanlikne med ein bil som skal svinge av til venstre på ein vanlig veg med berre eit kjøyrefelt i kvar retning. Bilen som kjem bak har då lov til å kjøyre forbi på høgre side om det er plass til det sjølv om det ikkje er laga eit eige forbikjøyringsfelt der.

 

Biler som legg seg på innsiden har vikeplikt frå høgre når dei skal ut igjen, så om du foretrekker å ligge ytterst og ikkje kjøyre på brusteinen så kan du gjere det utan å måtte tenke nevneverdig mykje meir på dei som eventuellt kjem og legger seg innerst.

Lenke til kommentar

Det er verdt å merke at vikepliktskiltet inn i rundkjøringen gjelder uansett, så man kan ikke bare slenge seg inn i ytterdelen når noen er på vei ut fra innerst. Slike rundkjøringer er aldri så store at det er aktuelt å legge seg inn på siden av noen som ligger innerst uansett fordi man vet på forhånd da at man kommer til å bryte vikeplikten gitt ved vikepliktskiltet man passerer. Det igjen gjør at det å bruke innerdelen av rundkjøringen er totalt unødvendig siden ingen kan legge seg inn på siden uansett. Det er aldri to felt inn i slike rundkjøringer, så det vil aldri være aktuelt at to biler kjører inn samtidig på samme innkjøring og dermed ender opp med at vikeplikt bestemmes av feltskifteregel.

Lenke til kommentar

Det er jo relativt, før var brustein litt opphøynet, nå er den ikke det.

Kommet en rundkjøring hos meg med slik, den skal man kjøre oppå om man skal rundt. dvs den er ikke en mm opphøynet.

Farlig når de blander sånn.

 

Før var det iallefall en skrå kant på steinene så man ikke var i tvil.

Lenke til kommentar

Vi snakker vel nå om de uten opphøying. De med opphøying er det da ikke noen tvil. Uansett er det slik at alle nye rundkjøringer skal bygges med ett felt og innerdel med brostein (ikke opphøyd). Siden de er med ett felt skal det bare kjøres på den asfalterte delen.

Lenke til kommentar

Har nå sett ut av vinduet i 20 min, alle som skulle rett frem eller til venstre kjørte på brusteinen.

ALLE,og på en hovedveg som er sterkt trafikkert.

 

Siden dette er tillfelle ville jeg ha kjørt på brusteinen, heller bryte loven enn å krasje hver dag.

Lenke til kommentar

Det finnes flere typer, hvor noen kan ha to felt. Der runkjøringen binder sammen veier med to felt er det pr dags dato anbefalt at alle komponenter i forbindelse med rundkjøringen og selve rundkjøringen har ett felt i kjøreretning:

Rundkjøringer på 2-feltsveger bør kun ha ett kjørefelt på tilfarten, i sirkulasjonsarealet

og på utfartene, men ved kapasitetsproblemer kan to felt vurderes i tilfartene. På

2-feltsveger bør den ytre diameteren være minst 30 meter, og på stam- og hovedveger

bør den være minst 35 meter.

 

post-19072-1253260896_thumb.jpg

Det som her kalles "overkjørbart areal" er da den brosteinbiten som ikke er ment å kjøre på.

 

Der det er to felt i rundkjøringen, altså ved èn eller flere firefeltsveier inn på innkjøringen er det vanligvis ikke overkjørbart areal:

Rundkjøringer på 4-feltsveger bør ha en ytre diameter på minst 40 meter. Utenom

stamveger kan man bruke en mindre diameter hvis det er plassmangel, men kravene til

avbøyning må være tilfredsstilt.

 

Rundkjøringer på 4-feltsveger bør bygges med to felt i tilfartene, i sirkulasjonsarealet og i utfartene. Sentraløya trenger vanligvis ikke å ha overkjørbart areal.

 

I rundkjøringer mellom 4-feltsveg og 2-feltsveg kan en med fordel utvide tilfart og utfart på 2-feltsvegen fra ett til to felt. Unntaket er hvis disse armene er lokale veger med liten trafkk.

 

For de som vil lese på dette står dette i en av håndbøkene til Statens Vegvesen, direkte link: http://www.vegvesen.no/binary?id=47889

Lenke til kommentar

På det bildet ditt er det typisk liten runde med stein, der kjører man ikke.

Den hos meg er steinen så stor som et eget felt og ikke forhøyet.

 

Her er grå brostein.

Jeg kjører som rød, men skal man kjøre som blå? Det gjør ingen, blå kjører slik når de skal rett frem.

post-64596-1253261808_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

De fleste rundkjøringer jeg har sett som er bygd opp slik er brosteinbiten ca. 2 meter. Man klarer akkurat å putte en bil på det feltet, slik at det er enkelte som bruker det som et innerfelt, men det er alt for smalt til at det er effektivt. Det er også mange mindre rundkjøringer uten brosteinbit hvor asfalten er slik at det akkurat går å presse to biler i bredden, og dermed er det noen som kjører som om det er to felt der (ikke å anbefale).

 

Det er store lokale variasjoner etter min erfaring for hvordan man kjører på bestemte steder, så om det er vanlig at man kjører to biler i bredden, så vil det etterhvert bli slik at alle gjør det av de som kjører der ofte.

Lenke til kommentar

Bare for å avklare litt, så er det snakk om 2m brostein! War sin skildring (bilde) passer utmerket.

Er akkurat slike situasjoner som kan oppstå. Jeg forhørte meg yttligere med min bekjent i trondheim trafikkstasjon. Eneste gode svaret jeg fikk, var at man i terorien IKKE skal benytte seg av det "indre feltet", men det er ikke lovpålagt, men det er likevel et faktum (for å sitere) "alle som skulle rett frem eller til venstre kjørte på brusteinen". Er vel slik at man enten følger røkkla eller møter konsekvensene?

Lenke til kommentar

De som kjører på brosteinen for å kjøre rett frem er vel de som uansett kutter venstrefelt i rundkjøringer med to felt. Det er _forbudt_ å bruke venstre felt til å kjøre rett frem i en vanlig rundkjøring når det er to felt med mindre det er skiltet at det skal benyttes venstre felt.

 

Dersom man kjører inn på siden av noen i en tofeltsrundkjøring slik at man kommer i konflikt med noen som er på vei ut fra venstre felt, så bryter man skiltet vikeplikt, og dermed er det en situasjon som ikke skal oppstå.

 

Å komme inn samtidig på høyre side av noen som også skal til venstre i en slik rundkjøring det ikke er to felt INN er i teorien umulig, fordi en da har plassert seg feil (ref plassering lengst til venstre ved venstresving). Dersom man havner på høyre side av noen som skal rett frem, har man også plassert seg feil (plassering midt i kjørefelt dersom ikke noe tilsier noe). Havner man til venstre for noen når man skal rett frem har man plassert seg totalfeil.

 

Jeg ser derfor ingen måter det kan oppnå konflikter i slike rundkjøringer dersom man følger prinsippet med at rundkjøringen har ett felt.

Lenke til kommentar

Dette har jeg også lurt på ofte, selv så bruker jeg brosteinen i de tilefellene jeg egentlig må for at jeg faktisk skal holde meg til kjørereglene for rundkjøringer.

 

Kommer man fra retning Oslo og skal til Ikea i Trondheim kommer man rett etter E6 til en rundkjøring der man skal svinge til venstre.

 

Når man skal svinge til venstre skal man legge seg i venstre felt, problemet er at den delen som ikke er brostein på i den rundkjøringer IKKE er bred nok til at man kan dele den opp i 2 felt dermed må man inkludere brosteinsfeltet om man skal kjøre på rett måte.

Lenke til kommentar
Jeg ser derfor ingen måter det kan oppnå konflikter i slike rundkjøringer dersom man følger prinsippet med at rundkjøringen har ett felt.

 

Akkurat det som er det store problemet. Er av det intrykket at alle tror det er to felt, evt driter i om det er to eller ikke.

Lenke til kommentar

Det er ikke forbudt å kjøre på det området som er brosteinbelagt (ser for meg at akkurat den brosteinbeleggingen er der for å gjøre det mindre attraktivt å kjøre der), men du kjører fortsatt i samme kjørefelt, så det vil gjelde samme regler som ellers. Man kjører f.eks ikke forbi noen på høyre side i samme kjørefelt selv om det er plass til det av en eller annen grunn. Man kjører heller ikke inn på siden av noen forbi et vikepliktskilt dersom man vet at vedkommende må kjøre ut og dermed kommer på kollisjonskurs (dermed bryter du vikeplikt). Jeg ser derfor egentlig ikke problemet med at noen kjører innerst og noen kjører ytterst siden det i teorien aldri skal oppstå en konfiktsituasjon av det (og dersom det gjør det, så er det i 100% av tilfellene den som enten plasserte seg feil på innkjøring, eller den som kjørte inn sist sin feil).

 

Trearmede rundkjøringer er dessuten litt spesiell der det er tilfelle. Dersom det er to felt inn i rundkjøringen skal man alltid bruke venstre felt dersom man skal lengre enn èn avkjøring. Man skal også plassere seg helt til venstre om man ikke skal rett til høyre. I slike rundkjøringer skal det ikke oppstå konflikter av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...