Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skaffe seg organkort.

Heimdalen

Anbefalte innlegg

Hei, brukte søkefunsgjonen på dette, men fant ingenting.

ossen skaffer man seg et organkort? :)

må man til fastlege eller sykehuset?.

Takk for svar! :)

EDIT: er "kresen", vil at organene ikke skal brukes til forskning, er det mulig å bestemme dette på et vis? :hmm:

Endret av -Mannemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg skjønner dette så er det viktige at du har en referanse til pårørende og det må være disse pårørende som er informert og bestemmer hva som kan gjøres.

Således ville jeg nesten tro at du kan skrive lappen selv, men det er selvsagt lettere å forholde seg til en standardlapp slik at man vet hva man skal se etter.

Videre er det de pårørende som instruerer hva som kan og ikke kan gjøres. Dersom dine pårørende finner ut at de ikke vil respektere ditt ønske om å donere organene tror jeg det er slik det blir.

Lenke til kommentar
Videre er det de pårørende som instruerer hva som kan og ikke kan gjøres. Dersom dine pårørende finner ut at de ikke vil respektere ditt ønske om å donere organene tror jeg det er slik det blir.

Det er jeg faktisk litt usikker på.

Hvis det er slik at mine pårørende ikke vil oppfylle mitt siste ønske etter at jeg er død, synes jeg i så fall det er fryktelig dårlig gjort. Men det kan være slik at de pårørende må samtykke, muligens av sikkerhetsmessige årsaker.

Lenke til kommentar
Hehe, dårlig gjort. Etter å ha mistet en nær og kjør vil man ofte ikke at leger skal skjære i vedkommende, samme hvilke ønsker han/hun hadde.

Det er ekstremt egoistisk, da. Jeg synes ikke man skal noe mer makt over en person selv om vedkommende er død. Hvis du er klar over hva avdøde ønsket å gjøre med kroppen sin, synes jeg man skal være bra slem for å trosse dette ønsket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...