Theo343 Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Elkjøp praktiserer heller ikke 30 dager åpent kjøp på alle varer. Har hørt om flere mobiler, MP3 spillere, PVR ol. som ikke har fått returnert produktet. Samt at i andre butikker har de ofte klausulen at varen ikke skal være tatt i bruk eller emballasjen brutt for denne "esktraservicen". Endret 15. mai 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 jeg synes det er litt på kanten at de bruker utrykk som "30dgr returrett". 30 dagers returrett er jo et utrykk som blant annet Elkjøp har markedsført mye, og som dermed får meg til å tro at Dustins returrett ville fungere på samme måte. Det er ikkje på kanten. Ein må kunne bruke vanlege ord for å marknadsføre ei teneste utan eit krav om at ordninga fungerar som tilsvarande ordningar hjå konkurrentar. Om det skal vere slik kjem me bare til å sitje igjen med det som er lovpålagt. Eit produkt må ikkje ha same pris i to butikkar sjølv om det er akkurat det same produktet. Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Elkjøp praktiserer heller ikke 30 dager åpent kjøp på alle varer. Har hørt om flere mobiler, MP3 spillere, PVR ol. som ikke har fått returnert produktet. Samt at i andre butikker har de ofte klausulen at varen ikke skal være tatt i bruk eller emballasjen brutt for denne "esktraservicen". De har vel ikke åpent kjøp på ting som krever abonement. Og heller ikke på mobiltelefoner. MP3 spillere trodde jeg det gjalt men det kan godt hende jeg tar feil. Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 "Returretten gjelder ikke mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og spill+film som har brutt embalasje. Husk å ta med kvittering." Dette er informasjon som er veldig lett tilgjengelig Lenke til kommentar
tc Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Elkjøp praktiserer heller ikke 30 dager åpent kjøp på alle varer. Har hørt om flere mobiler, MP3 spillere, PVR ol. som ikke har fått returnert produktet. Samt at i andre butikker har de ofte klausulen at varen ikke skal være tatt i bruk eller emballasjen brutt for denne "esktraservicen". Har full forståelse for at Elkjøp ikke har 30 dagers returrett på produkter solgt med abonnement og lyd/bildeprodukter med åpnet emballasje. Men har aldri hatt noe problem med å bytte vanlig elektronikk: mp3spillere, harddisker, bluray-spillere og så videre. Har alltid vært fornøyd med Elkjøps returrett, og det er derfor jeg ofte handler der, spesielt på dyre ting. Dustin derimot, har ikke 30-dagers returrett på produkter som er åpnet i det hele tatt. Lenke til kommentar
tc Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 jeg synes det er litt på kanten at de bruker utrykk som "30dgr returrett". 30 dagers returrett er jo et utrykk som blant annet Elkjøp har markedsført mye, og som dermed får meg til å tro at Dustins returrett ville fungere på samme måte. Det er ikkje på kanten. Ein må kunne bruke vanlege ord for å marknadsføre ei teneste utan eit krav om at ordninga fungerar som tilsvarande ordningar hjå konkurrentar. Om det skal vere slik kjem me bare til å sitje igjen med det som er lovpålagt. Eit produkt må ikkje ha same pris i to butikkar sjølv om det er akkurat det same produktet. Har ikke sagt at det er ulovlig. Men det er sleipt. Når en ny aktør som Dustin begynner å markedsføre "30dgr returrett", så burde de tatt hensyn til at en annen og stor aktør allerede har drevet mye markedsføring med dette utrykket. Da er det lett å se at det kan føre til en forventning hos kunden om at Dustins returrett er tilsvarende. Dette gjør det veldig lett for kunden å bli lurt, slik jeg ble. Det at de annonserer med en ekstra ordning ut over den lovpålagte ordningen gir også en forventning om at dette gir forbrukeren en ekstra og bedre angrerett. Men det er det jo ikke. Skal man handle fra Dustin så MÅ man prøve produktet innen 14 dager. Har man ikke prøvd produktet innen 14 dager så har man bare to valg: Åpne produktet og behold det uansett hvor dårlig det er, eller returner produktet uten å få prøvd det. Ikke så veldig mye bedre enn den lovpålagte angrefristen vel? Denne returretten er nok bare nyttig for de som vet de ikke skal ha varen, men er så trege at de trenger hele 30 dager på å komme seg til posten :-) Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Det er vel heller enkelte som har for høye forventinger. Det fremgår helt tydelig at det gjelder uåpnede varer hos Dustin. Du henter vel informasjon fra prisjakt også, når du sier "30dgr returett". Ikke ta alt på slike nettsider 110% veiledende. Åpent kjøpSelv etter at angreretten i følge e-handelsloven har utløpt kan du angre et kjøp. Dustin home AS aksepterer retur mot fullstendig tilbakebetaling av kjøpesummen i 30 dager etter faktureringsdato. For å ha rett til åpent kjøp skal forsendelsen være uåpnet, varen skal verken være brukt eller ødelagt. Åpent kjøp gjelder bare privatpersoner, ikke bedriftskunder. For bedriftskunder gjelder returrett på uåpnet forsendelse i 10 dager fra faktureringsdato. - Mortis 2 Lenke til kommentar
tc Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Er ikke noe galt med å ha høye forventninger :-) Men, det var det som stod på prisjakt som lurte meg. På Dustins side står det gjemt langt under kjøpsbetingelsene (har handlet hos Dustin før uten å ane noe om at de hadde noen form for 30 dagers returrett). Som sagt, så hadde jeg litt dårlig tid før jeg skulle på ferie og trakk et lettelsens sukk (trodde jeg) når jeg så at de hadde 30 dagers på prisjakt.no. Slik var det jo ikke da. De burde forandre teksten på prisjakt til "3d dgr returrett for uåpnede pakker" eller noe sånt, slik at ikke flere går i samme fellen. Det var heldigvis bare ett billig kort, men det blir jo likevel irriterende. Uansett, så synes jeg at det er dårlig kundebehandling av Dustin at de ikke vil ta kortet tilbake når jeg ikke engang fikk det til å virke skikkelig. Hadde de hatt bedre produktinfo, kunne jeg kanskje unngått dette bomkjøpet. Føles litt kjipt at de synes det er så ille å tape noen tiere på å ta kortet tilbake og selge det som b-vare. Er ganske så lite sammenlignet med de flere tusen jeg har brukt hos Dustin. Tror heller jeg velger noen andre på neste store ordre. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Nå er også eSATA noe annet enn SATA, det er beregnet for eksterne harddisker, med eSATA tilkobling. Utifra produktbeskrivelsen du har lagt inn her; "Adds Two eSATA ports to a PC Cardbus Card enabled laptop" så gjør den akkuratt hva den skal. Det er heller du som ikke har undersøkt nok før du bestilte varen. - Mortis Lenke til kommentar
tc Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 (endret) eSATA er akkurat det samme som SATA, bare en annen form på pluggen. Man kan fint bruke en eSATA-SATA kabel. Kontrolleren merker ikke forskjell. Uansett så løste jeg problemet med å kjøpe et eSATA PCI kort som jeg satt i en (veldig) gammel stasjonær pc jeg hadde. Koblet till med eSATA og programmet fant disken med en gang. Altså var det det kortet jeg kjøpte som var problemet. En liten advarsel om at det kun virket i Windows hadde vært alt jeg hadde trengt for å unngå et bomkjøp, og to uker med irritasjon for å få det til å virke. Er heller ikke så lett å finne informasjon om slike kort på nettet, er ganske utdatert teknologi da. (Edit: Skrev feil at eSATA har 5 V. strøm, men det var visst eSATAp.) Endret 16. mai 2011 av tc Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Har ikke sagt at det er ulovlig. Men det er sleipt. Når en ny aktør som Dustin begynner å markedsføre "30dgr returrett", så burde de tatt hensyn til at en annen og stor aktør allerede har drevet mye markedsføring med dette utrykket. Eg påsto ikkje at det var ulovleg, eg påsto at det var både lovleg og heilt greit. Det er nettopp dette som ville satt ein effektiv stoppar for all ekstraservice. Returrett er ikkje noko merkenavn Elkjøp har rett på, det er heller ikkje Elkjøp som har skrive definisjonen i ordboka. Det er eit ord samansett av to allminnelege ord, som Dustin har all rett til å bruke. Elkjøp har vilkår på returretten sin, Dustin har vilkår på returretten sin. Ser du Elkjøps returvilkår ramsa opp på Prisjakt? Prisjakt har òg eit skjema for å rapportere feil i informasjon, du kan jo bruke det. Lenke til kommentar
tc Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Prisjakt har òg eit skjema for å rapportere feil i informasjon, du kan jo bruke det. Det var jo en god idé :-) Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 eSATA er akkurat det samme som SATA, bare en annen form på pluggen. Man kan fint bruke en eSATA-SATA kabel. Kontrolleren merker ikke forskjell. Uansett så løste jeg problemet med å kjøpe et eSATA PCI kort som jeg satt i en (veldig) gammel stasjonær pc jeg hadde. Koblet till med eSATA og programmet fant disken med en gang. Altså var det det kortet jeg kjøpte som var problemet. En liten advarsel om at det kun virket i Windows hadde vært alt jeg hadde trengt for å unngå et bomkjøp, og to uker med irritasjon for å få det til å virke. Er heller ikke så lett å finne informasjon om slike kort på nettet, er ganske utdatert teknologi da. (Edit: Skrev feil at eSATA har 5 V. strøm, men det var visst eSATAp.) Tror ikke det finnes noen laptoper som kan boote via pcmcia, det hadde tatt deg et par minutter å sjekke opp selv. Ikke minst så tok det deg neppe over 2 uker å finne ut dette. Siden dustinhome ikke aktivt kjører reklame for dette noe sted på sine hjemmesider, og det bare er gjemt godt under kjøpsvillkårene så er det latterlig å lage en så stor sak om det - når du først finner det så burde du i det minste lese villkårene, siden de står på samme sted. Å hente informasjon om butikken fra alle andre steder er generelt sett ikke en god ide. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 (endret) Mortis: Enig med deg. Denne 30 dagers saken er en luksus hvor butikken selv dikterer vilkårene og da får man være oppegående nok til å sjekke vilkårene. Endret 16. mai 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Om det står "Adds Two eSATA ports to a PC Cardbus Card enabled laptop", og dette kun fungerer i WIndows, er jo dette klart mangelfull informasjon som har påvirket din beslutning om å kjøpe prduktet. Mao kan du prøv deg med en reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven. Ut i fra beskrivelsen vil du jo på magisk vis få to eSataporter ut av en pcmcia-port. Egentlig helt greit at de nekter deg å nekte den utvidede returretten, men om du tok kontakt og frklarte at det var dårlig informasjon som var årsaken, ville jeg litt overrasket om de nektet deg å returnere det. Greit nok at vi her mener man burde vite at sata-kontrollere trenger drivere, men forbrukerrådet og FTU har en tendens til å mene at brukeren ikke må skjønne noe mer enn det som står. Mao måtte det ha stått Støttet OS: Windows, eller under tvil "drivere for Windows medfølger" før du burde skjønt at drivere for andre OS ikke fulgte med. For Ola Dunk er det så enkelt som at man får to esata porter ut av et pcpmcia-spor med det produktet. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Ola dunk prøver neppe å boote via esata, det pcmcia kortet fungerer utmerket både i windows og linux. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Dustin har en enorm svartid! Sendte mail kl 23:58, og fikk svar 00:03! - Mortis 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Der er de helt upåklagelige . Savner dog førpriser på kampanjer og tilbud. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Savner "ny varer i sortimentet" del på siden. Dette er komplett utmerket på. Der legges det ut nye produkter hver dag, slik at man får en pekepinne på pris for nye produkter som er på vei inn på lager. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Savner "ny varer i sortimentet" del på siden. Dette er komplett utmerket på. Der legges det ut nye produkter hver dag, slik at man får en pekepinne på pris for nye produkter som er på vei inn på lager. Er vel bare å søke på "nyhet" så dukker alt opp. På samme måte jeg pleier å søke "Kampanje" så får jeg opp alle tilbud. EDIT: Ser ut som jeg tok feil, det funker ikke. Da må jeg si meg enig med ditt forslag Teac. Der er de helt upåklagelige . Savner dog førpriser på kampanjer og tilbud. Står Ord.pris om du klikker på selve produktet for å se på den. Endret 20. mai 2011 av AvidGamer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå