Gå til innhold

Ny HW-butikk i Norge: Dustin

Anbefalte innlegg

Joda fatta hva han sa. Han sier jo: "Ingen butikker kan kreve orginalembalasje uansett om det er dagen etter kjøp. Så lenge varen er forsvarlig pakket inn så går det greit."

Er det jeg snakket om. Ikke om hva leifeinar spør om.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen butikker kan kreve orginalembalasje uansett om det er dagen etter kjøp. Så lenge varen er forsvarlig pakket inn så går det greit.

Jo, de kan det. Står ikke noe i loven at de må akseptere varer som har brytt emblasje.

Åpenkjøp er en service, ikke en lov. Utenom den 14 dagers returett som norge har satt.

Står tydlig på kvitteringen du får fra DustinHome:

Åpen Kjøp: For å har rett til åpen kjøp skal forsendelsen være uåpnet, varen skal verken være brukt eller ødlagt.

Husker å ha lest at de ikke kan kreve original embalasje en plass.

Kan være det bare gladt reklemasjonssaker om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

I reklamasjonssaker er det ikkje krav til original emballasje, men kun forsvarleg pakking. Du kan òg be om forsvarleg emballasje frå selgar dersom du ikkje har dette (som kan vere tilfelle for store TV-ar), og få dette tilsendt kostnadsfritt.

Står ikke noe i loven at de må akseptere varer som har brytt emblasje.

Nei, men kjøpar har rett til å teste produktet. Det er ein av hovudgrunnane til at ein har angrerett ved fjernkjøp, sidan du ikkje får sjå produktet i praksis, slik som i butikk. Korleis du vil teste produktet utan å opne emballasjen er for meg ei gåte, men det har heldigvis ikkje vore noko problem i mine angrerettsaker (uavhengig av kven selgar er).

Er nesten sikker på at angrefrist krever intakt original embalasje, men hadde vært rart om garanti saker krever original embalasje

Ved angrerett skal du sende den komplette vara (inkludert emballasje), og den skal ikkje vere mishandla. Men på t.d. mobiltelefonar der ein ofte har plast over skjermen (eller gjerne heile telefonen), som er nødvendig å ta av for å faktisk kunne få eit inntrykk av produktet i bruk, har ikkje selgar noko å seie om denne type forsegling er broten.

Endret av enixitan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I reklamasjonssaker er det ikkje krav til original emballasje, men kun forsvarleg pakking. Du kan òg be om forsvarleg emballasje frå selgar dersom du ikkje har dette (som kan vere tilfelle for store TV-ar), og få dette tilsendt kostnadsfritt.

Takk, jeg lurte akkurat på dette ifb. med en stor 50" plasma TV jeg har kjøpt hos Elkjøp. Har oppbevart den gedigne esken i 4mnd men har ikke plass til den lenger og da må jeg kvitte meg med den. Det jeg evt. tenker på er hva med salg og er det slik at Elkjøp må sende emballasje om jeg trenger reparasjon?

Og hva hvis man skal selge en 50" plasma som må sendes? Det er jo ikke bare å få pakket den uten orginalemballasje.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

BTW: Jeg har kjøpt TVen min fra Dustin. Det fungerte greit, men Posten/Bring var ikke imponerende. De leverer kun på dagtid, og jeg måtte til slutt låne en henger og hente pakken selv på postkontoret i arbeidstiden... :thumbdown:

Samma gjør posten her, mellom 10 og 14 leverer de pakker. HELT ubrukelig spør du meg! Sist var jeg heldig nok til å få hjelp til å hente TV'en (har ikke bil selv), men når jeg nevnte dette for Dustin så hadde de ordnet opp og fått varen kjørt hjem til meg i det motsatte tilfellet.

Ang retur og original emballasje;

Garanti/reklamasjon krever ikke original emballasje, MEN TV'en må selvsagt være forsvarlig pakket når den sendes inn. Har du kjøpt den i butikk, er det ikke noe krav til pakking eller emballasje. Du må bare få den til butikken uten å ødelegge den.

Angrefrist så er det et krav om at original emballasje returneres og produktet ser ubrukt ut. Dette er for at butikken skal ha mulighet til å selge det videre.

Lenke til kommentar

I følge disse budtjenestene skulle man tro hele Norge var arbeidsløse eller ønsker å bli det da jeg mang en gang har måttet ta fri hele dagen for å vente på dem og at de alikevel ikke møter som avalt "i løpet av dagen". Håpløse greier.

I tillegg til at man gjerne for beskjed om at "varen har blitt forsøkt levert" uten at du har fått beskjed om at den skal leveres den dagen.

Lenke til kommentar

Bestilte ASUS E35M1-I DELUXE fra dustin på fredag ettersom de plutselig fikk inn 9 stk ut av det blå før alle andre nettbutikker i Norge. Jeg sendte mail og hørte om det var tilfellet, og det var det visst. Jeg bestilte kortet + to andre ting. Deriblant en ting som ikke var på lager. Jeg sendte så mail for å høre om de kunne sendt det som var på lager omgående (hovedkort + ram) og heller ettersende tastatur. Det gikk fint. Skulle bare sende en mail med ordrenummer.

I dag har jeg ikke hørt noe etter at jeg sendte ordrenummer og statusen på ordren er fortsatt "ordre", ikke noe melding om sending eller sporingsnummer. Har en liten mistanke om de egentlig aldri har fått inn kortet. Komplett har aldri hatt inne kortet og har flyttet på datoen en 40 ganger. Nå står det 19.apr.2011 (Ubekreftet dato).

Edit.

Ser ut som de har fått inn 9 stk likevel. Skjønner meg ikke på disse innkjøpssystemene :p

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Garanti/reklamasjon krever ikke original emballasje, MEN TV'en må selvsagt være forsvarlig pakket når den sendes inn. Har du kjøpt den i butikk, er det ikke noe krav til pakking eller emballasje. Du må bare få den til butikken uten å ødelegge den.

Ble mye diskusjoner ved spørsmålet mitt her :)

Poenget mitt med embalsje var jo akkurat det med forsvarlighet. å returnere 55" TV er litt vanskelig uten den embalasjen, som da er spesiallagd for å bevare tv i live selv i posten sine hender.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Samma gjør posten her, mellom 10 og 14 leverer de pakker. HELT ubrukelig spør du meg! Sist var jeg heldig nok til å få hjelp til å hente TV'en (har ikke bil selv), men når jeg nevnte dette for Dustin så hadde de ordnet opp og fått varen kjørt hjem til meg i det motsatte tilfellet.

Jepp, samme erfaringen som meg. Det var også slik at de kun kunne si at de ville komme på et tidspunkt mellom 10-14, ikke noe mer presist! Å holde av 4 timer på en hverdag for å sitte hjemme og vente er rett og slett umulig i min jobb. Når så de i tillegg ikke har åpent for utlevering på sentralen utover normal arbeidstid blir det et under for meg hvordan folk med normale liv skal kunne få ut varene sine. For min del løste det seg med en villig sjef, en lånt henger og en forholdsvis rolig dag (heldigvis) på jobben.

Lenke til kommentar

Teac:

Så hva ble det til? Hadde de kortet eller ikke? Selv bestilte jeg fra USA, ble lei av å vente.

Det ble sendt i dag :) De hadde visstnok fått inn 9 stk på fredag. Utrolig nok. Ingen andre nettbutikker (komplett, ps.no, amentio, netshop osv) har fått inn et eneste enda.

Blir likevel ikke overrasket om det dukker et annet kort opp på postkontoret :p Får vente å se, regner med å ha det i hende på fredag, da blir det postet bilder fra bygging i mini-itx tråden

Endret av Teac
Lenke til kommentar

hehe, da ble de 9 stk røsket fort ut av butikken for jeg har fulgt med hver dag siden torsdag :p og bestilte fra USA i går. Tåler å vente en uke nå som jeg har ventet siden nyttår.

Har hatt "bygget" ferdig planlagt i lang tid. Det blir dette hovedkortet med Ace Proton kabinettet og en 12mm høy 120-140mm vifte på "toppen" med støvfilter i perforeringen som går på 7v og skaper nok luft og overtrykk til at støv ellers holder seg ute samt at alt blir kjølig og fint uten støy. Ellers blir det SSD og 4-8GB minne med Win7 og XBMC samt div. annet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har også fulgt med hver dag siden nyttår. Hadde som plan å kjøpe det som kom først ut av Amd kortet og i3 Sandy Bridge 2100T. Skal bygge i et kabinett uten en eneste vifte. Er litt spent på å se hvordan det utarter seg med tanke på varme. Visst ikke så får jeg ha en vifte på lur. Blir samme oppsett som deg med win 7 og Xmbc. Har lagt til 4gb ram, trenger ikke mer til htpc bruk. Ellers så skal jeg flytte over en C300 64GB SSD så fort Crucial M4 blir tilgjengelig

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...