Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ny HW-butikk i Norge: Dustin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg visste at fri frakt kom til å bli misbrukt. Det samme skjedde med Netshop med fri frakt på kjøring til hentebuene, så de måtte legge på en pris for å hindre missbruk.

Derimot er jeg ikke så begeistret for at high-end produkter som Dell U2711 blir satt ned fra 7000,- til 6000,- i stundentrabatt.

Dette produktet er for det første ikke det typiske stundetbudsjett produktet, samt at det viser at prisen jeg fikk ikke var så god tross alt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tja, hvorfor skulle det ikke være ett studentprodukt? Det er mange studenter som jobber hardt ved siden av studiene og har god økonomi. (Selvfølgelig faller litt av studentrabatten bort pga men det men sånn er det). Mange som fks studerer Media eller informatikk osv som faktisk trenger store og gode skjermer.

Lenke til kommentar

Der hvor man trenger dyrt og avansert utstyr i studier er det som regel sørget for på studieplassene i deres lokaler. Jeg har alltid jobbet hardt ved siden av studier og har aldri sett at det kan gi "god økonomi".

Så jeg står ved at jeg ikke alltid forstår denne studentrabatten ift. at produktene ikke gjenspeiler studentøkonomi.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Studenter kan vel også spare til større innkjøp? Når jeg studerte jobbet jeg ikek så ekstremt mye, men sparte allikevel opp til ferier som kostet mer enn 6k, eller en kontorstol som kostet omtrent 6k. De rabatterer vel alt med over en viss profittmargin såvidt jeg skjønner, jeg ser ikke akkurat det store problemet med dette.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt det er noe som helst stort problem, men for meg er det underlig å ha studentrabatt på topp produktene ;). Enkelt og greit.

Hvor god råd man har som student er en helt annen diskusjon og man vet at få studenter faktisk klarer seg helt på egenhånd. Men den diskusjonen tar vi ikke her.

Når topp produktene legges ut med studentrabatt kan det fort sende feil signaler til alle andre enn stundentene i kundemassen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Synes ikke eksemplet er så godt, hvor mange studenter kjøper en BMW 7? Jeg vil tro tallet er vesentlig lavere enn antallet studneter som har kjøpt dell sin skjerm ihvertfall. Og videre, det er vel ikek snakk om gi tilbud på dyre produkter framfor billige? Det er jo bare at de istedet for å gå igjennom en lang vurdering av hva som er studentprodutker faktsik gir rabatt på alt?

AtW

Lenke til kommentar

Dustin gir rabatter på samtlige varer til studenter. Enkelt og greit. Mener de sa at de skulle tjene 7-8% på alle varer de selger. Sikkert noen vanlig produkter de tjener enda mindre på (i7 920 fks). Skjønner ikke helt problemet her. Tenk om studenten har hatt bursdag og har fått masse penger av sine foreldre. Kan da gjerne prioritere å bruke de på en topp skjerm som varer i mange år? (La oss si 4 år, da vil det ikke koste studenten mer enn ca 4,10,- per dag i sparing i 4 år. Bilen du tar som ett eksempel blir da langt dyrere, ser at de selges nye for 1 mill (billigste versjonen) over en 10 års periode vil bilen koste 274 kroner per dag og det er uten forsikringer, bensin og vedlikehold ) Dårlig eksempel av deg, dog ser jeg poenget ditt :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt det er noe som helst stort problem, men for meg er det underlig å ha studentrabatt på topp produktene ;). Enkelt og greit.

Hvor god råd man har som student er en helt annen diskusjon og man vet at få studenter faktisk klarer seg helt på egenhånd. Men den diskusjonen tar vi ikke her.

Når topp produktene legges ut med studentrabatt kan det fort sende feil signaler til alle andre enn stundentene i kundemassen.

Jeg har nettopp skaffet en 42" LG led-skjerm, klarte helt fint å prioritere penger til det selv om den koster 9000kr, og en ny receiver til 4500kr, og jeg kun lever på stipendet.

Kanskje litt mindre fordomsfull mot studentene, og bare akseptere at det er opp til hver enkelt hva de bruker penger på?

Ang penger så har jeg ca brukt 1/3del av stipendet for studieåret 09/10

Lenke til kommentar
Det er jo bare at de istedet for å gå igjennom en lang vurdering av hva som er studentprodutker faktsik gir rabatt på alt?
Det var vel dette inntrykket jeg ikke fikk, men om det er slik så er det jo noe helt annet. Da blir dustinhome.no type studrab.no.

Flimzes:

Hvordan du får det til å bli fordommer aner jeg ikke, det må du stå for selv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det er jo bare at de istedet for å gå igjennom en lang vurdering av hva som er studentprodutker faktsik gir rabatt på alt?
Det var vel dette inntrykket jeg ikke fikk, men om det er slik så er det jo noe helt annet. Da blir dustinhome.no type studrab.no.

Flimzes:

Hvordan du får det til å bli fordommer aner jeg ikke, det må du stå for selv.

Du sier at det er unødvendig på studentrabatt på de dyre tingene, siden studentene ikke har råd til det uansett, jeg sier at du tar feil ;)

Hva den enkelte student trenger er vel dessuten opp til den enkelte student. Som en av de jeg studerer med retter seg inn på 3d-design, og da er det greit med en bra skjerm, det finnes haugevis av bra skjermer på universitetet (Dell 2007fp med s-ips panel er ganske populær), men den er litt liten, og han bor et par timer unna universitetet, så han har ikke mulighet til å være på universitetet hele dagen. Da er det greit å ha noe bra hjemme også.

Jeg sier bare at du kanskje ikke skal være så rask på å bedømme hva andre trenger/ikke trenger, og hva andre har råd til/ikke råd til.

Lenke til kommentar

Hva man "føler man trenger hjemme" og hva man bør bruke skattebetalernes stipendpenger på er vel to forskjellige ting. Men den diskusjonen hører ikke hjemme her. Om det er slik man bruker de burde kanskje em større anndel av dem bli gjort om til studielån igjen.

Har det blitt for godt å være student? :hmm:

Det virker som det er mye tøffere økonomisk å være etablert ;) Uansett den retningen av diskusjonen stod ikke jeg for, men dere insisterer på den hele tiden.

Mitt poeng, som jeg også nevnte, er at jeg ble litt småirritert over man faktisk kan sette ned Dell U2711 til 6000,-. Det er mange her som har betalt 7500,- for den for bare litt siden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mitt poeng, som jeg også nevnte, er at jeg ble litt småirritert over man faktisk kan sette ned Dell U2711 til 6000,-. Det er mange her som har betalt 7500,- for den for bare litt siden.

Men du har ingen problemer med at dell tar like mye for 24" som Dustinhome tar for 27"? Studenter får studentrabatter, slik har det vel vært i "all evighet", og kommer til å være i lang tid fremover. Om du selv har vært student har du sikkert nytt godt av det også. Hvorfor kan du ikke unne de med langt mindre penger enn deg selv litt glede også?

Skal du først begynne å klage på forskjeller kan du vel se hva ting koster i usa og sammenligne med her, la meg utdype: halv pris eller lavere på stort sett alt av forsterkere, skjermer m.m.

Eller kanskje de norske bilavgiftene, jeg kan kjøpe en bil i tyskland, og ta den hit til sverige for 1800kr, om jeg skulle tatt den til norge hadde det kostet 130 000kr, og det er for en 17 år gammel bil.

Av alle ting å henge seg opp i, så sier du at ting er for billig for studentene "uten inntekt"?

EDIT: For å spesifisere, hva er vitsen med å rage over at noen får 20% tilbud på en skjerm?

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Dell er svindyre og det vet vi. Man får omtrent alltid 30% rabatt ved å ta en telefon.

Søker du videre vil du sikkert finne butikker som er ennå dyrere enn Dell igjen. Disse gidder man jo ikke handle hos.

Ellers kan man ikke sammenligne seg med land som har en annen økonomi.

Av alle ting jeg henger meg opp i er det absurd at studenter "uten inntekt" har råd til bil og dyrt datautstyr. Ellers er du flink til å "si at jeg sier ting jeg ikke har sagt".

EDIT: For å spesifisere, hva er vitsen med å rage over at noen får 20% tilbud på en skjerm?
Ingen har raget over det. Det jeg reagerte på er at de hadde så stort slingringsmonn på en skjerm de allerede hadde gitt inntrykk av å sette ned i pris inntil benet, som gjorde at folk med mye strammere økonomi enn stundenter (tydeligvis) hev seg på og kjøpte. Så 1 uke etterpå får de se den til ennå 20% lavere pris.

Først kom den inn til 10.000+ før den etter noen dager ble satt ned til rundt 8000,- og deretter "utrolige" 7500,-.

Folk hev seg på og deretter sank den til 7000,- hvor de fleste trodde at nå kan den ikke bli billigere og siste rest hev seg på. Men jaggu kommer en studentrabatt ned til 6000,- også.

For meg blir det på kanten til misvisende markedsføring. Jeg trodde også at DustinHome hadde studentrabatt på utvalgte produkter, men jeg husker nå som ATW sier at de forklarte at de hadde variable rabatter på alle produkter.

Det jeg reagerer på er dog at de har hatt så god margin på skjermen etter flere harde kampanjepriser.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dell er svindyre og det vet vi. Man får omtrent alltid 30% rabatt ved å ta en telefon.

Søker du videre vil du sikkert finne butikker som er ennå dyrere enn Dell igjen. Disse gidder man jo ikke handle hos.

Ellers kan man ikke sammenligne seg med land som har en annen økonomi.

Av alle ting jeg henger meg opp i er det absurd at studenter "uten inntekt" har råd til bil og dyrt datautstyr.

Noen studenter fester hver helg, og spiser ute hver dag, andre spiser brødskiver og salat tre ganger om dagen, og får dermed råd til andre goder i stedenfor.

Det er ingenting som forhindrer dem i å jobbe, eller kanskje de har jobbet tidligere, kanskje de har foreldre som betaler.

Du syns ikke man skal sammenligne seg med andre land? Hvorfor ikke, det eneste som skiller norge og usa i denne sammenheng er inntektsnivå, som er akkuratt det samme som skiller deg og studenter.

Staten vil ha et utdannet folk, som kan dra landet fremover, dermed vil de også "belønne" folk som velger å ta en utdannelse. Er dette rart? Syns du 35 000 kroner i året er for mye penger å gi bort til studentene? Burde de ikke få lov til å få 55 000 kroner i lån i året i tillegg?

Lenke til kommentar

Hva man "føler man trenger hjemme" og hva man bør bruke skattebetalernes stipendpenger på er vel to forskjellige ting. Men den diskusjonen hører ikke hjemme her. Om det er slik man bruker de burde kanskje em større anndel av dem bli gjort om til studielån igjen.

Har det blitt for godt å være student? :hmm:

Det virker som det er mye tøffere økonomisk å være etablert ;) Uansett den retningen av diskusjonen stod ikke jeg for, men dere insisterer på den hele tiden.

Mener du virkelig studenter skal få dårlig samvittighet på å bruke penger på noe annet en kun livsnødvendige ting fordi de får 3000 kroner i måenden i stipend? Stipendet dekker ikke engang husleie og mat. Og har du vært student? Det er langt ifra like tøft å være etablert (økonomisk), du kan selvsagt velge å gjøre det "tøft" med å ha en mye høyere levestandard, men jeg har feks mange ganger romligere økonomi nå enn når jeg studerte.

Det er allitd litt lettere irriterende å vite at man kunne ha fått en bedre deal, men jeg føler ikek akkurat det er argument nok for å fjerne studentrabatten.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...