wobbe Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Gratis frakt måtte være for godt til å være sant!! Jeg har storhandlet fra dustin den siste tiden. Men nå forsvinner hovedgrunnen til at jeg har valgt dere! MED gratis frakt, så monnet det faktisk litt. Den lille rabatten alene blir ikke et salgsargument på de aller aller fleste varer. Det som avgjør hvor jeg handler da blir som før, om butikken har alle varer på lager (for å spare frakt), service osv. Har lovpriset og anbefalt dustin til mange, fordi dere HADDE et supert tilbud til oss. Men jeg ser jo nå at det bare var en PR-Jippo. Skuffende! Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Syntes ikke det er galt å spare 3.3% samt å få god kundeservice jeg. Er ikke mange steder som kan matche servicen. Servicen kan jeg dessverre si lite om, det får vi se den dagen man trenger hjelp med en retur eller annet. De har hatt rask respons nå som de er relativt "nye" i Norge, blir nok værre etterhvert. Ett godt eksempel på det samme er Amentio. Ja, jeg "forsvarer" dustinhome her, Ja, man begynner jo nesten å lure på om du jobber der. dette blir bare latterlig å klage over at noen "bare" er 3.3% billigere i ett super presset marked. Mitt poeng var at for 3,3% billigere produkt så driter jeg lang marsj i om de heter Dustin, Amentio, Komplett.... Jeg handler der ting er tilgjengelig og selvfølgelig med fri frakt så var Dustin ett alternativ, det er de ikke lenger med eller uten rabatter. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Nei, jeg jobber ikke der. Syntes bare det er helt latterlig å klage over det som blir klaget over. tror ikke du driter en lang marsj i om du handler fra Amentio sammenlignet med dustin eller komplett. Lang leveringstid og dårlig service... Kanskje det ikke spiller noen rolle for deg det? Bare handle billigst mulig? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 At det blir for dyrt for dem på småhandler henger sammen med at Dustin ikke sender som brevpost slik komplett gjør. Dustinfolka har kommet med begrunnelser for dette før, so stort sett har gått på ulemper og mulighet for bortkommet post etc. Men, andre butikker klarer det, så det burde ikke være noe problem. Med brevpost ville gratis porto for studenter igjen vært mulig vil jeg tro. Det ville iallefall gjort dem i stand til å konkurrere med komplett og cdon. Uansett, er enig i at studenttulbudet fortsatt er bra, men det endrer ikke det faktum at Dustin per i dag er veldig mye dårligere for studeter enn Dustin per i går. Det er et kjent konsept innen markedsføring og økonomi at tilbud i forskjellige former kan ha den effekten at den gjør kundenes oppfattede verdi av varen/tjenesten mindre, slik at de forventer at varen skal koste tilbudsprisen til vanlig. Er man vant med at det er konstant tilbud på Grandiosa til 25 kr og tilbudet så går over, vil det virke for dyrt fordi man er vant med tilbudsprisen. Samme ting her; studenter har blitt vandt til at det er gratis porto på Dustin, noe som var et veldig bra tilbud. Når tilbudet går vekk, blir plutselig alt relativt mye dyrere enn det var. Kunder som kanskje ville kjøpt selv med fraktpris hvis tilbudet aldri hadde eksistert har justert sin oppfattelse av hva det burde koste såpass mye at de kanskje ikke kjøper produktet etter gratis frakt har blitt fjernet. Poenget er at hvis Dustin aldri hadde introdusert gratis frakt ville folk vært overhappy fordi det er studentrabatt, og Dustin ville vært "butikken med studentrabatt". Nå derimot er dustin "butikken som ikke lenger har gratis frakt". Det tror jeg de kommer til å merke, uansett om tankegangen bak er subjektivt og ikke objektivt. Konsumenter er ikke alltid objektive Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Kjipt at det er slutt på gratis frakt, men skjønner i grunn godt at de taper en del penger på det. Men de kunne kanskje satt grensen til 1000kr istendenfor 2000kr. Endret 3. mars 2010 av arnbju Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Med 100 kroner i frakt og ca 8% fortjeneste per produkt de selger til studenter ville de ha tapt penger på forsendelser til 1000 kroner. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 ...tror ikke du driter en lang marsj i om du handler fra Amentio sammenlignet med dustin ... Tro kan man gjøre i kirka. DustinHome har skutt seg selv i foten og det finnes ikke lenger noen grunn til at de skal være førstevalget ved neste netthandel, studentrabatt eller ikke. Hva du velger får bli din sak. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 ...tror ikke du driter en lang marsj i om du handler fra Amentio sammenlignet med dustin ... Tro kan man gjøre i kirka. DustinHome har skutt seg selv i foten og det finnes ikke lenger noen grunn til at de skal være førstevalget ved neste netthandel, studentrabatt eller ikke. Hva du velger får bli din sak. Såklart, best service med flere hestehoder foran konkurentene, blandt de bedre på pris og raskt svar på mail (spesiellt sammenlignet med webmercbutikkene) er jo ingen grunn til å velge en butikk Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 DustinHome har skutt seg selv i foten og det finnes ikke lenger noen grunn til at de skal være førstevalget ved neste netthandel, studentrabatt eller ikke. Hva du velger får bli din sak. Dustinhome ble kåret av hardware.no som Norges billigste nettbutikk i tillegg til at de har bedre service enn alle de norske nettbutikkene jeg har prøvd. Retur på varer og angrerett gikk silkeglatt og jeg fikk tillegg ett langt bedre tilbud på en annen vare. Jeg fatter og begriper ikke hva de har skutt seg selv i foten med, siden Dustin er et bedre alternativ enn de andre norske nettbutikkene. Jeg har tidligere prøvd Komplett, Amentio, Datakjeden, Netshop, MXdata og Digitalimpuls og Dustin har vært langt bedre enn samtlige på alle områder (frakttiden var en dag kortere fra Dustin i Sverige enn Komplett i Sandefjord). Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Skuffende at gratis frakt forsvant, men det er vel forståelig. Så lenge de ikke sender småting som brevpost er det jo et rent tapsprosjekt. Det er mange som klager over at rabatten er såpass liten. Da har man kun sett på ting som er priset så lavt som mulig. Se på ting som vanligvis er overpriset som kabinettvifter, kabler o.l. Der får man opptil 50 % rabatt på enkelte produkter. De har til og med kunne stille opp mot Dealextreme på enkelte småting. Jeg har handlet for en del tusen fra Dustin, og i tillegg fått mange av mine bekjente til å handle derfra. Det er ikke sikkert at det blir førstevalget lenger, men gratis frakt for handel over 2000kr er likevel meget positivt. Under det har de jo en fast fraktpris på 99kr, som i utgangspunktet er billig. På tunge varer blir frakten ofte mye dyrere. Feks skal du kjøpe høyttalere fra Soundgarden eller Surround.no så må du betale frakt på 700-800 kr. Kjøper du fra Dustin er det gratis! Dustin var et soleklart førstevalg for studenter. Nå har de bare et fortrinn. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Ser ingen problem med at dei setter ein grense på 2000kr, sjølv om eg meiner grensen kunne vore 1000kr vill eg ikkje klage. Eg kommer til og handle oss dustin endå, grunnen er bra service++ og studentrabaten som er på ingen måte ødelagt. Eg fårstår godt tiltaket der at folk handler små ting flere gange uten og sette tingene i ein større ordre får og spare dustin for utrolig mangen fraktkostnader. Fraktiden tar likelang tid som komplett for meg på Vestlandet og 1 dag ekstra pga snøkaos på svenske veger er ingen ting og klage over... PS: Har ikkje fått epost angånde studentrabaten har forandret regler... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Med 100 kroner i frakt og ca 8% fortjeneste per produkt de selger til studenter ville de ha tapt penger på forsendelser til 1000 kroner. Ja og nei. Dustin er i Sverige, og jeg er usikker på hvordan det vi betaler i frakt regnes ut, så jeg snakker nå hypotetisk sett. 100 kr kostnad i frakt som følge av studentilbud vil si at resultatregnskapet blir 100 kr lavere. Skattesatsen i Norge er 28%, dvs at de betaler 28 kr mindre i skatt når de har 100 kr ekstra kostnad (ikke sikker på hva den er i sverige). Gitt at det vi betaler i frakt - 100 kr - er 100% det dustin betaler til posten norge inkl mva (ikke emballasje og andre kostnader), vil samtidig utgående MVA post reduserer tilsvarende. DVS at hvis 25 av 100 kr Dustin betaler til posten norge er mva, vil dustin samtidig skylle den norske stat 25 kr mindre når de skal gjøre opp for seg neste år (de samler opp alt det kundene betaler inn som er MVA, trekker fra det de selv har betalt i MVA, og betaler resten til staten som netto MVA). Hvis dette stemmer sånn ca, taper Dustin ca 50 kr på å sende en pakke gratis- ikke medregnet emballasje, lønn og andre slike kostnade. Isåfall vil 1000 kr være fullt mulig. Dette er som sagt veldig hypotetisk og stemmer garantert ikke helt, men poenget er at ksotnader faktisk kan være relative sett lukrative for bedrifter motfor det man skulle tro. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Dustinhome ble kåret av hardware.no som Norges billigste nettbutikk i tillegg til at de har bedre service enn alle de norske nettbutikkene jeg har prøvd. Retur på varer og angrerett gikk silkeglatt og jeg fikk tillegg ett langt bedre tilbud på en annen vare. Mange andre nettbutikkene ble også kåret til de billigste når de ble etablert og selvsagt er dette, sammen med maks service (til å begynne med), eneste måten å få innpass i ett allerede trangt marked. Som sagt, for meg er det ikke lenger noen grunn til å velge Dustin fremfor andre aktører med eller uten studentrabatter og jeg kjenner meg ikke igjen i all negativitet om deres konkurrenter. Lenke til kommentar
AndrèFronDrei Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Har nå sendt avgårde min første mail angående en garantisak. Er veldig spent på å finne ut hvordan DH er ved ettersalgssupport. Satser på at det gode inntrykket jeg har av dem består etter receiveren min er blitt reparert/byttet. Fått noe svar? Tok nettopp kontakt med de siden min Asus laptop tok kvelden etter ca 2 uker, men fikk beskjed om å ta det med Asus Suport. Sendte svar tilbake og lurte på om jeg kunne ta det med de. Har hatt så mye dårlige erfaringer med div. suporttjenester at jeg ikke engang orker å vurdere det. Er i såfall sinnsykt håpløst at jeg skal betale for en PC som varer i 2 uker, for så å sitte 4-5 uker i en slags suport-post-frakt-reperasjons-helvete som jeg syns slikt er! Noen som har noen tanker/erfaringer rundt dette? Hva slags DOA tid er det på bærbare? Kan jeg til en viss grad bruke angrerett her, produktet fungerer jo ikke lenger og iom. at det er såpass kort tid? Fikk svar kjapt (mail sendt søndag, svar mandag), det flaue var det at support egentlig ikke var nødvendig. Det jeg trodde var et problem med receiveren lot seg enkelt løse ved å trekke ut strømkontakten på TVen... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Treg postgang? Hva snakker du om? Den ene dagen de gjerne mister i oslo PGA posten tar de igjen på å sende varene samme dagen/dagen derpå. Dustin har levert samtlige pakker langt fortere enn amentio, netshop, multicom og pcutstyr noen gang har klart. De er helt på høyde med komplett (Som er langt dyrere). (Å det er ikke er bare mine ord). Syntes ikke det er galt å spare 3.3% samt å få god kundeservice jeg. Er ikke mange steder som kan matche servicen. Ja, jeg "forsvarer" dustinhome her, dette blir bare latterlig å klage over at noen "bare" er 3.3% billigere i ett super presset marked. Det er ikke bare komplett og dustin som sender samme fag, folk har vel forskjellige prioriteringer når de velger nettbutikk, noen vil heller ha varen fort enn 3% billigere, andre prioriterer pris høyere, det er vel ikke så rart? Og treg postgang er en ulempe med dustin, så blir det opp til den enkelte hvor tungt denne ulempen veier. AtW Lenke til kommentar
DustinHome.no Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Hei igjen, Diskusjonen drog i vei ganske realt her. At studenttilbudet er endret, er ene og alene av den grunn at vi taper penger på fraktfrie ordrer under 2000kr, og iblandt på de over 2000kr. Det kan vi ut i fra et bedriftsperspektiv ikke forsvare, hverken for vår egen eller kundens del. Hvis vi skulle fortsatt med tapsordrer, ville det slått negativt ut for alle kunder til slutt, da vi hadde måttet sette opp priser over hele fjøla for å "finansiere" fri frakt til studenter. Det er ikke rett det heller, og det ville bli veldig urettferdig. At vi burde gått nøyere gjennom dette før det ble iverksatt er jeg helt enig i, og der tar vi sterk selvkritikk. Vi var nok litt for ivrige til å gi studenter et unikt tilbud, og ville matche det vi har i Sverige. At det ikke holdt vil jeg på vegne av Dustin beklage. Fraktkostnaden hos oss er 79,20kr + 25% mva på pakker, 99 kr ink moms. Av dette går store deler av beløpet til Posten og PNL for transporten, samt at ekspedisjonskostnaden er innregnet. (Grovt sett regner vi 10kr i kostnad for å pakke og klargjøre en forsendelse). Det er hva jeg vet under det de fleste konkurrenter tar, og ganske rimelig for de fleste pakkene. (Småting som kunne gått i brevpost ser jeg, og den titter vi på). Samme 99kr gjelder også om man kjøper 40kg PC-komponenter som sendes i 3-4 ulike kolli, hvilket er veldig rimelig. Totalt sett tjener vi kansje 1-3kr på frakten, av 99 kr. Det gir en margin på mellom 1% og 3%, som er forsvarlig. Vi blir ikke rike på frakten, og det er heller ikke vårt mål. Som Pro_Odeh nevner et par innlegg opp, så har man fortsatt rabatt på mange produkter, spesiellt på de produkter der Dustinhome har høye marginer. På de produkter der marginene er lave, kan vi ikke gå ned så mye, ofte ikke i det hele. Man kunne kansje gått fra 6,5% margin til 6% margin på en PC til 6000, men da hadde det kommet reaksjoner på at vi var gniene og ga så lite studentrabatt. Derfor er vi på Ordre/Kundeservice ærlige, og sier at på de produkter der marginene er lave, kan vi ikke gi ytterligere rabatt. Et tips til studenter: Søk for eksempel på Deltaco, Microconnect, Multibrackets, CountourHD. Der er rabattene ofte gode. Videre vil jeg selv påstå at vi har en veldig god service hos oss, og er veldig greie å ha med å gjøre. Akkurat nå forsterker vi laget, for å klargjøre en videre satsning uten at det skal gå utover kvalitet, svarstider og smidighet. Jeg og mine kolleger fokuserer 100% på kundeopplevelsen, og det håper jeg viser utad. Avslutningsvis: Studenttilbud har vi fremdeles. Kjøper man noe til over 2000, samler opp deler til et større innkjøp eller lignende, så har man fremdeles fri frakt. Det tror jeg ikke finnes hos så mange andre nettbutikker. Jeg vil også passe på å ta en dose selvkritikk for at vi ikke fikk ut informasjonen en tid før endringen ble gjennomført. Det var en kommunikasjonssvikt hos oss, og rest assured at det ikke kommer til å gå upåaktet hen fra min side. (Dere som kunder har tydelig vist at det ikke gikk upåaktet henn, og da får jeg gjøre min del i ettertid) Jeg håper dette har oppklart litt, og at vi snart kan gå videre fra diskusjonen. Jeg har full forståelse for frustrasjonen som har oppstått, men vi kan dessverre ikke drive et firma og tape penger på ordrene vi sender ut. Det kommer til å gå utover vår kvalitet, og som tidligere nevnt prisbildet jevnt over. Jeg ønsker dere alle en flott dag, og takker for mange konstruktive innlegg her på Diskusjon.no Med Vennlig hilsen Henrik Breivik Endret 3. mars 2010 av DustinHome.no Lenke til kommentar
Teac Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Veldig bra innlegg. Jeg skjønner godt at det ikke er enkelt å sende ting gratis under 2000,-. Har flere ganger lurt på hvor dekningsbidraget blir av. Veldig fint at dere har så god kontakt med kundene Lenke til kommentar
lain Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 bra innlegg ja, fortjener skryt, om ikke annet for at de faktisk lager posten og forklarer hvorfor ting blir gjort som de blir. Viser også evne til å ta selvkritikk angående for dårlig informasjon i forkant av forandringer, som kan tyde bra for fremtidige tilfeller av samme type. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Bra innlegg ja. Deltacoting har det blitt en del av her i gården før, svensk selskap så går ut fra det har noe med saken å gjøre. Men jeg må spørre Henrik, når dere regnet dere frem til 2000 kr- regnet dere da med spart skatt? Siden det står for 1/4 av fraktkostnaden oog dere ikke regnet det med kan det være noe å hente der. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Må få si at jeg er imponert over ærligheten, servicegraden og tilstedeværelsen til Dustinhome. Man føler jo nesten som om at man kjenner de som jobber der så mye som de er aktiv på forumet, samt forklarer hvorfor ting er som de er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå