Gå til innhold

Minstelønn - positivt eller negativt?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+513
Er det behov for minstelønn i Norge? Jeg ser ingen grunn til å innføre ordninger uten grunn.

Som sikkerhet slik at ingen kan bli underbetalt.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I Norge med skattetrykk og 300 vanlige avgifter er det helt umulig å overleve på 20 kroner timen. Vi hadde blitt uteliggere og kriminelle og sannsynligvis hadde man begynnt med RAN.

Hva har dette med avgifter å gjøre. Jeg er for en minstelønn. Kan du svare på det jeg skrev til deg om din likhetstanke?

Min likhetstanke er noe annerldes enn kommunismen sin og kan forbedres helt til den blir perfekt. Da kan man kalle det for økonomisk kollektiv kanskje. Norge er ikke så altfor mange mil unna.

Alle får råd til det de ønsker, forutsett at det vanskeligste arbeidet blir lettere med feks roboter.

Jeg bryr meg lite om du støtter kommunisme. Jeg forholder meg til det du sier. Du ønsker å gjøre alle folk like, jeg der på individet. Det skal være lov til å være forskjellig og folk skal også behandles forskjeller. La meg dra en anologi. Har du barn? Hvis ja, vet du nok at barn trenger forskjellig behandling. Behandler du alle barn prikk likt er det dømt til katastrofe. Du kan ikke behandle alle mennesker likt!

I tilegg går du inn for at det eneste som skal påvirke lønnen er anntall arbeidstimer. La meg dra et eksempel i daglilivet. To personer jobber i et forsikringselskap. Han ene gidder egentlg å sjekke opp sakene sine og får selskapet til å tape masse penger. Han andre gjør en veldig god jobb. Synes du at de skal tjene det samme? Det som du glemmer er hvor viktig det er å belønne innsats. Hvis noen tar en drittjobb skal de bli belønnet. Velger noen å ta en jobb som er etterspurt skal det bli belønnet. Jobber noen hardt på skolen skal det bli belønnet. Gjør man en god jobb for bedriften skal det bli belønnet og hvis man risikerer mye for å skape mye velstand for andre skal det bli belønnes. Det er viktig og rettferdig å belønne de som får samfunnet våres til å gå rundt. Derfor skal vi ha inntektforskjeller, fordi folk gjør en forskjellig innsats. Verdsetter du ikke innsats?

Robotsnakket ditt kan du holde til en annen gang. I dag kan ikke roboter ta over for menneskene. Altså, innsats er viktig i dagens samfunn.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
I Norge med skattetrykk og 300 vanlige avgifter er det helt umulig å overleve på 20 kroner timen. Vi hadde blitt uteliggere og kriminelle og sannsynligvis hadde man begynnt med RAN.

Hva har dette med avgifter å gjøre. Jeg er for en minstelønn. Kan du svare på det jeg skrev til deg om din likhetstanke?

Min likhetstanke er noe annerldes enn kommunismen sin og kan forbedres helt til den blir perfekt. Da kan man kalle det for økonomisk kollektiv kanskje. Norge er ikke så altfor mange mil unna.

Alle får råd til det de ønsker, forutsett at det vanskeligste arbeidet blir lettere med feks roboter.

Jeg bryr meg lite om du støtter kommunisme. Jeg forholder meg til det du sier. Du ønsker å gjøre alle folk like, jeg der på individet. Det skal være lov til å være forskjellig og folk skal også behandles forskjeller. La meg dra en anologi. Har du barn? Hvis ja, vet du nok at barn trenger forskjellig behandling. Behandler du alle barn prikk likt er det dømt til katastrofe. Du kan ikke behandle alle mennesker likt!

I tilegg går du inn for at det eneste som skal påvirke lønnen er anntall arbeidstimer. La meg dra et eksempel i daglilivet. To personer jobber i et forsikringselskap. Han ene gidder egentlg å sjekke opp sakene sine og får selskapet til å tape masse penger. Han andre gjør en veldig god jobb. Synes du at de skal tjene det samme? Det som du glemmer er hvor viktig det er å belønne innsats. Hvis noen tar en drittjobb skal de bli belønnet. Velger noen å ta en jobb som er etterspurt skal det bli belønnet. Jobber noen hardt på skolen skal det bli belønnet. Gjør man en god jobb for bedriften skal det bli belønnet og hvis man risikerer mye for å skape mye velstand for andre skal det bli belønnes. Det er viktig og rettferdig å belønne de som får samfunnet våres til å gå rundt. Derfor skal vi ha inntektforskjeller, fordi folk gjør en forskjellig innsats. Verdsetter du ikke innsats?

Folk som jobber med drittjobber i Norge i dag blir faktisk dårligere lønnet i forhold til enklere men kjedeligere yrker.

En som sitter stille som sekretær med papirer tjener omtrent det dobbelte av feks en renholder. uten renholdere kan man ikke holde skoler åpne lenger enn 3 dager. De er veldig viktig for helsa.

Ulikt sekretærer så ødelegger faktisk renholdere mye av helsa si på jobben for å gi andre bedre miljø.

Edit: Systemet mitt går fullstendig på det økonomiske, tenker veldig mye på slike problemstillinger.

Man kan feks istedenfor å lønne etter innsats kan man gi små bonuser for høy arbeidsinnsats.

Det verste som kan skje et land har rene Amerikanske eller rene Kommunistiske tilstander. Det ene på likhetforkjell det andre på ikkefungerende økonomi.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Er det behov for minstelønn i Norge? Jeg ser ingen grunn til å innføre ordninger uten grunn.

Ikke jeg heller, men å innføre minstelønn i Norge er det store grunner til. Hørt om sosial dumping som er ett MEGET stort problem i Norge?

Minstelønn vil langt i fra løse dette problemet med er ett viktig skritt i riktig retning!

Lenke til kommentar
Kaller det steinalder logikk (siden antikken) å gi folk lønn etter arbeid istedenfor arbeidstimer. Skal samfunnet fungere likt for alle må det være så likt som mulig.

Hva legger du i "likt for alle"? For meg virker det som det er en kommunistisk likhetstanke som ligger bak. Og det er, som kjent, svært kontroversielt om det er ønskelig at samfunnet skal fungere "likt for alle" i den forstand. Det er en selvfølgelig platthet at hvis alt skal være likt for alle, så må alt være likt for alle. Hva du legger i dette "likt" er det interessante. Kanskje er det ikke et slikt samfunn vi (de fleste av oss, i alle fall) ønsker.

I Dag fungerer Norge faktisk ganske nært dette prinsippet om likhet. Men det er ikke perfekt ennå.

Vårt Sosialistiske system er en blanding av Kapitalismen og Kommunismen. Det fungerer svært godt. Alle store Norske partier respekterer dette systemet ganske mye selv om de lover litt ekstra.

Du svarte ikke på spørsmålet: hva legger du i dette likhetsprinsippet? Og kanskje viktigere, hvorfor er du for det? Hvilke gode grunner er det til å jobbe for at alt skal bli likt for alle, hva du nå enn legger i det?

Feks: Det er ganske sannsynlig at ganske avanserte utenomjordiske (Hvis de finnes) bruker dette systemet eller ett kollektivsystem (slik som maurene)
Det blir for søkt å diskutere hypotetiske utenomjordiske veseners politikk. La oss holde beina på jorda.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
Kaller det steinalder logikk (siden antikken) å gi folk lønn etter arbeid istedenfor arbeidstimer. Skal samfunnet fungere likt for alle må det være så likt som mulig.

Hva legger du i "likt for alle"? For meg virker det som det er en kommunistisk likhetstanke som ligger bak. Og det er, som kjent, svært kontroversielt om det er ønskelig at samfunnet skal fungere "likt for alle" i den forstand. Det er en selvfølgelig platthet at hvis alt skal være likt for alle, så må alt være likt for alle. Hva du legger i dette "likt" er det interessante. Kanskje er det ikke et slikt samfunn vi (de fleste av oss, i alle fall) ønsker.

I Dag fungerer Norge faktisk ganske nært dette prinsippet om likhet. Men det er ikke perfekt ennå.

Vårt Sosialistiske system er en blanding av Kapitalismen og Kommunismen. Det fungerer svært godt. Alle store Norske partier respekterer dette systemet ganske mye selv om de lover litt ekstra.

Du svarte ikke på spørsmålet: hva legger du i dette likhetsprinsippet? Og kanskje viktigere, hvorfor er du for det? Hvilke gode grunner er det til å jobbe for at alt skal bli likt for alle, hva du nå enn legger i det?

Feks: Det er ganske sannsynlig at ganske avanserte utenomjordiske (Hvis de finnes) bruker dette systemet eller ett kollektivsystem (slik som maurene)
Det blir for søkt å diskutere hypotetiske utenomjordiske veseners politikk. La oss holde beina på jorda.

1. Maurene (Naturen) har helt rett, alle trenger ikke like alle men de som jobber kan jobbe for å gjøre noe med Miljøet rundt seg og bli mer sosialisert med kolleger.

Økonomisk Kollektiv, jobb med tanken om at man gjør noe bra for seg selv og andre. (+ familie)

2. Beklager tok det som ett eksempel bare - Er ganske filosofisk.

Folk burde unne seg mer på fritiden, det hjelper godt på arbeidsmoralen. Få små bonuser får høy arbeidsinnsats. (Feks 200-500 kroner) Det vil gjøre at mange, særlig her i landet vil yte veldig mye mer enn vanlig.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Det første som skjer når politikerne bestemmer at ingen skal tjene mindre enn 100 kr i timen, er at ingen som er verdt mindre enn 100 kr timen, vil ha arbeid

Et lite minimum å forvente av trådstarter er kanskje at han har satt seg inn i den økonomiske situasjonen i Norge.

Tror du virkelig det er noe arbeid i Norge som har en reell verdi på så lite som f.eks. 20 kroner timen?

Selvsagt ikke.

En minstelønnsordning kunne ha vært en rask måte å rette opp enkeltes rovdrift av utenlandsk arbeidskraft, men det ville selvsagt ikke ha stoppet de enorme mengdene svart arbeid som foregår.

Lenke til kommentar
Folk som jobber med drittjobber i Norge i dag blir faktisk dårligere lønnet i forhold til enklere men kjedeligere yrker.

En som sitter stille som sekretær med papirer tjener omtrent det dobbelte av feks en renholder. uten renholdere kan man ikke holde skoler åpne lenger enn 3 dager. De er veldig viktig for helsa.

Ulikt sekretærer så ødelegger faktisk renholdere mye av helsa si på jobben for å gi andre bedre miljø.

Edit: Systemet mitt går fullstendig på det økonomiske, tenker veldig mye på slike problemstillinger.

Tull, hvis vi holder alt annet konstant vil vi se at drittjobber gir mye høyere lønn. Norge mangler lønnstatistikker, men jeg kan vise til USA. http://money.howstuffworks.com/10-high-pay...dirty-job10.htm

Du gjør feilen at du ikke holder faktorer konstant. La meg vise litt sammenligninger fra USA. Vi vil holde konstant for utdannelse og spesielle evner.

Lett lavutdannet jobb: 17000 dollar (f.eks. butikkansatt)

Søppeltømmer: 43000 dollar

flyttbare toalettømmer: 50000 dollar

Kloakinsektør: 60000 dollar

Rengjøring etter drap/selvmord: 75000 dollar

Her ser du en klar korrelasjon mellom hvor ekkel jobben er og hva slags lønn de får. Her er inntektforskjellig riktig og viktig. La oss sammenligne for høyutdannete jobber.

Lege: 150000 dollar

Gastroenterologist: 350000 dollar

Altså, på hvert utdanningsnivå er det en korrelasjon mellom hvor dritt jobben er. Altså, i USA belønner de folk som tar drittjobber. Grunnen til at sekretær tjener 31000 dollar er fordi har høyere utdannelse en f.eks. en butikkansatt. Da bør man også få bedre lønn. Grunnen til at vaksehjelper tjener ca 20000 dollar er fordi de krever ingen utdannelse, ingen evner, men de får litt mer fordi de gjør en litt kjedelig og lite attraktiv jobb. De krever faktisk mindre evner enn butikkansatte.

Du ønsker ikke å belønne innsats i skolesystemet! Du ønsker ikke å belønne innsats innenfor bedriftene! Du ønsker ikke å belønne de som tar risiko for deg og heller ikke de som tar jobber samfunnet trenger. Jeg synes det er riktig å belønne disse jobbene. I tilegg ønsket du ikke å belønne folk som tar drittjobber, f.eks. de som rengjører etter drap, men du tar et tilbaketog nå. Jeg ønsker å belønne de som skaper verdier i samfunnet, fordi uten dem hadde ikke samfunnet gått rundt.

Man kan feks istedenfor å lønne etter innsats kan man gi små bonuser for høy arbeidsinnsats.

Det verste som kan skje et land har rene Amerikanske eller rene Kommunistiske tilstander. Det ene på likhetforkjell det andre på ikkefungerende økonomi.

Hva er forskjellen? Virker som om du går retrett for øyeblikket ved at nå kan de få bonuser men ikke mer lønn.

Tanken din om at alle skal være like er motbydlig. USA sitt samfunn er fantastisk sammenlignet med det systemet du ønsker, hvor du ikke skal belønne innsats og skal gjøre alle tilnærmet prikk like. Jeg ville heller vært en fattig person i Chile (da er du fattig) enn å leve i ditt samfunn hvor min innsats er meningsløs og jeg må være prikk lik alle andre eller så faller jeg ut av samfunnet ditt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Tull, hvis vi holder alt annet konstant vil vi se at drittjobber gir mye høyere lønn. Norge mangler lønnstatistikker, men jeg kan vise til USA. http://money.howstuffworks.com/10-high-pay...dirty-job10.htm

Du gjør feilen at du ikke holder faktorer konstant. La meg vise litt sammenligninger fra USA. Vi vil holde konstant for utdannelse, spesielle evner.

Lett lavutdannet jobb: 17000 dollar (f.eks. butikkansatt)

Søppeltømmer: 43000 dollar

flyttbare toalettømmer: 50000 dollar

Kloakinsektør: 60000 dollar

Rengjøring etter drap/selvmord: 75000 dollar

Her ser du en klar korrelasjon mellom hvor ekkel jobben er og hva slags lønn de får. Her er inntektforskjellig riktig og viktig. La oss sammenligne for høyutdannete jobber.

Lege: 150000 dollar

Gastroenterologist: 350000 dollar

Altså, på hvert utdanningsnivå er det en korrelasjon mellom hvor dritt jobben er. Altså, i USA belønner de folk som tar drittjobber. Grunnen til at sekretær tjener 31000 dollar er fordi har høyere utdannelse en f.eks. en butikkansatt. Da bør man også få bedre lønn. Grunnen til at vaksehjelper tjener ca 20000 dollar er fordi de krever ingen utdannelse, ingen evner, men de får litt mer fordi de gjør en litt kjedelig og lite attraktiv jobb. De krever faktisk mindre evner enn butikkansatte.

Du ønsker ikke å belønne innsats i skolesystemet! Du ønsker ikke å belønne innsats innenfor bedriftene! Du ønsker ikke å belønne de som tar risiko for deg og heller ikke de som tar jobber samfunnet trenger. Jeg synes det er riktig å belønne disse jobbene. I tilegg ønsket du ikke å belønne folk som tar drittjobber, f.eks. de som rengjører etter drap, men du tar et tilbaketog nå. Jeg ønsker å belønne de som skaper verdier i samfunnet, fordi uten dem hadde ikke samfunnet gått rundt.

Det Amerikanske systemet feiler.

Norge er kåret til beste land å bo i. mye pga det flotte systemet vårt.

Men det er faktiske få personer i Norge som tjener over 150.000 kroner på å vaske ned en skole eller en annen byggning.

PS! Det er ikke engang tilegg for å vaske dasser.

De fleste som feks har vært i militæret eller vasker hjeme vet hvor dritt dette er.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Det Amerikanske systemet feiler.

Norge er kåret til beste land å bo i. mye pga det flotte systemet vårt.

Men det er faktiske få personer i Norge som tjener over 150.000 kroner på å vaske ned en skole eller en annen byggning.

PS! Det er ikke engang tilegg for å vaske dasser.

De fleste som feks har vært i militæret eller vasker hjeme vet hvor dritt dette er.

Det amerikanske systemet feiler ikke. Det er verdens rikeste ikke-oljebasert land. Det vitner ikke om et samfunn som feiler. Ikke at de ikke har problemer, men det har også Sverige og spesielt dine forbilder som Cuba og østblokklandene.

Norge er ikke verdens beste land å bo. HDI har puttet Norge på topp, men det er en veldig dårlig kåring fordi den måler f.eks. kvalitet på utdanning ved å se på hvor mange som går på universitetet og den tar ikke med mange viktige faktorer som krimnalitet, lykke, infrastruktur, etc. Altså, jeg har sett lite bevis for at Norge er verdens beste land å bo i. For det andre er ikke Norge i nærheten av samfunnet du ønsker deg. Det du ønsker deg finner du i Cuba og i østblokklandene og det har vært en katastrofe.

Jeg foreslår at du ikke snakker om statistikk du ikke kan noe om. Omtrent ingen i Norge tjener 150K, de tjener mer. Vi må huske på at lønnen til drittjobbene i Norge er lave fordi vi henter utenlandsk arbeidskraft til å gjøre dem og det er en utnyttelse av utenlansk arbeidskraft. I tilegg må vi huske på at slike jobber krever få evner, ingen utdannelse og er egentlig ikke så ille. Altså, lønnen deres bør ikke være veldig høy.

Uansett, jeg vil si at du viser ingenting med å finne en eller annen jobb der man tjener for lite eller for mye etter hva de fortjener. Det er forsatt sånn at vi bør belønne insats, utdannelse, og om de tar vansklige/drittjobber. Du ønsker ikke dette. Hvorfor vil du ikke belønne innsats?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Tull og tøys, jeg kjenner faktisk noen som jobber i renholds yrket.

hvordan hver innbygger har det så er Norge verdens beste land å bo i.

USA er ikke verdens beste land å bo i for gjennomsnittet. kanskje for bill gates og co men ikke de fleste andre. Halvparten bor i slum eller nær/i fattigdom.

Samfunnet jeg ønsker meg er slettes ikke lik kommunismen eller hva den fører til.

Samfunnet jeg ønsker meg ville fylle 300 sider i en stor bok.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...PPP)_per_capita

Prøv å snik deg unna denne, Camlon.

Norge er verdensledende både da det gjelder økonomisk frihet (kjøpekraft) og da det gjelder økonomisk trygghet (velferdsstaten).

Dere høyreekstremister kan prøve dere så mye dere kan, men dere kan ikke vri dere unna fakta.

Er så enig selv om jeg stemmte mot høyre i år. (jeg vipper mellom FrP og Arbeiderpartiet) Kommer ann på hvem som vil gjøre det best for folk per capita seff. Helst vil jeg at man skal gjøre seg uanvhengig av å bruke olje til velferd. men da må man legge opp infratrukturen til dette. effektivitet. nå eller langsiktig.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Tull og tøys, jeg kjenner faktisk noen som jobber renholds yrket.

USA er ikke verdens beste land å bo i for gjennomsnittet. kanskje for bill gates og co men ikke de fleste andre.

Renholdere tjener ca 260K i gjennomsnitt. http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/priva...ticle645888.ece Altså, du snakker bulshit.

For det andre totalt ignorerte du resten av posten min hvor jeg skrev at det var fullstendig irrelevant om noen grupper har feil inntekt. Poenget er at det er viktig å belønne innsats. Det er viktig å belønne utdanning? Det er viktig å belønne de som tar drittjobber. Du vil ikke dette? Hvorfor vil du ikke belønne innsats?

Har du en gang bodd i USA: Jeg bodde i en fattig/middels rik familie i USA og jeg hadde det fint, faktisk bedre enn i Norge. De fleste i USA har det fint, men det er for store forskjeller og en del står uten vitale rettigheter som f.eks. helsehjelp. Du kommer også ikke fra at USA er verdens rikeste ikke-oljebasert land. Hvordan kan du da si at det amerikanske systemet feiler?

Jeg har ikke USA som forbilde, fordi jeg ønsker forskjeller men ikke så store forskjeller. Dine modeller passe bedre sammen med østblokklandene og Cuba og det er ihvertfall land som feiler. Det er tydlig at din modell feiler, og en stor del av årsaken er at du ikke belønenr de som viser en innsats. Hvis man ikke blir belønnet for å vise en innsats vil også folk ikke vise noen innsats.

Samfunnet jeg ønsker meg er slettes ikke lik kommunismen eller hva den fører til.

Samfunnet jeg ønsker meg ville fylle 300 sider i en stor bok.

Du ønsker å fjerne alle inntektforskjellene. Det er å være kommunist eller ihvertfall en kraftig sosialist. At du en gang tenker på å stemme FRP viser at du ikke har peiling på politikk i det hele tatt. Min anbefaling til deg, rødt!

Norge er verdensledende både da det gjelder økonomisk frihet (kjøpekraft) og da det gjelder økonomisk trygghet (velferdsstaten).

Dere høyreekstremister kan prøve dere så mye dere kan, men dere kan ikke vri dere unna fakta

Snike meg unna. Det er den jeg baserer tallene på din gjøk!

Fordi du tydligvis mangler et eller annet mellom ørene skal jeg vise deg tallene fra listen.

1 Qatar 85,868 (oljebasert og miniputtstat)

2 Luxembourg 82,306 (miniputtstat)

3 Norway 53,451(oljebasert)

4 Singapore 51,142 (miniputtsat, kan diskuteres)

5 Brunei 50,117 (miniputstat og oljebasert)

6 United States (rikeste ikke-oljebaserte land)

Altså, du feiler!

Jeg er ikke ute etter å kritisere Norge. Jeg bare svarte på kommentaren om at Norge var verdens beste land og at USA feiler. Det er feil!

Jeg liker ikke ultraraikale stalinister heller sånn som deg. Jeg foreslår at du bruker slike uttrykk som høyreekstremister til folk som faktisk er høyreekstrimister.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
Tull og tøys, jeg kjenner faktisk noen som jobber renholds yrket.

USA er ikke verdens beste land å bo i for gjennomsnittet. kanskje for bill gates og co men ikke de fleste andre.

Renholdere tjener ca 260K i gjennomsnitt. http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/priva...ticle645888.ece Altså, du snakker bulshit.

For det andre totalt ignorerte du resten av posten min hvor jeg skrev at det var fullstendig irrelevant om noen grupper har feil inntekt. Poenget er at det er viktig å belønne innsats. Det er viktig å belønne utdanning? Det er viktig å belønne de som tar drittjobber. Du vil ikke dette? Hvorfor vil du ikke belønne innsats?

Har du en gang bodd i USA: Jeg bodde i en fattig/middels rik familie i USA og jeg hadde det fint, faktisk bedre enn i Norge. De fleste i USA har det fint, men det er for store forskjeller og en del står uten vitale rettigheter som f.eks. helsehjelp. Du kommer også ikke fra at USA er verdens rikeste ikke-oljebasert land. Hvordan kan du da si at det amerikanske systemet feiler?

Jeg har ikke USA som forbilde, fordi jeg ønsker forskjeller men ikke så store forskjeller. Dine modeller passe bedre sammen med østblokklandene og Cuba og det er ihvertfall land som feiler. Det er tydlig at din modell feiler, og en stor del av årsaken er at du ikke belønenr de som viser en innsats. Hvis man ikke blir belønnet for å vise en innsats vil også folk ikke vise noen innsats.

du har bare tatt for deg gjennomsnittet, ikke alle.

Skaff deg en IQ Test.

Så om gjennomsnittet tjener bra så tjener alle bra? det henger ikke på greip.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Denne oversikten har jeg sett på for lenge siden, og gir p.g.a. mange særnorske faktorer et feil bilde norsk kjøpekraft. (Og videre skattetrykk o.l.)

Dere høyreekstremister kan prøve dere så mye dere kan, men dere kan ikke vri dere unna fakta.

Slike statistikker og oversikter kan ikke brukes på Norge p.g.a. Arbeiderpartipolitikk og oljeinntekter. Fakta er ikke alltid fakta, og statistikk er aldri fakta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Problemet er å få alt i en liten pluss i overskuddet slik at vi blir totalt Uavhengige av oljen. Venstreblokk og Høyreblokk politikk MÅ komme i sammspill.

Oljen kan brukes til å styrke det som styrkes trengs i infrastruktur. For da kan nok det bli overskudd uten oljen i fremmtiden.

Bedrifters evne til å skatte lider av en dårlig infrastruktur. forsinkelser osv. Staten kan tjene på å ha alt i stand. blir mer lønnsomt med nye bedrifter osv.

Det resulterer i flere skatteinntekter uten å heve skattene.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
du har bare tatt for deg gjennomsnittet, ikke alle.

Skaff deg en IQ Test.

Så om gjennomsnittet tjener bra så tjener alle bra? det henger ikke på greip.

Snortus, skal jeg lære deg en markedmekanisme. Når lønnen til et yrke er på 250K. Da vil folk tilby jobber med lønn på 250K som de vaskehjelpene du kjenner kan ta. Hvis man da tar en jobb som gir deg 150K er man en idiot og fortjener ikke noe mer.

Jeg mener at reel kunnskap om økonomien er viktigst. At du kommer med IQ argumentet sier heller noe om deg selv.

Problemet er å få alt i en liten pluss i overskuddet slik at vi blir totalt Uavhengige av oljen. Venstreblokk og Høyreblokk politikk MÅ komme i sammspill.

Oljen kan brukes til å styrke det som styrkes trengs i infrastruktur. For da kan nok det bli overskudd uten oljen i fremmtiden.

Bedrifters evne til å skatte lider av en dårlig infrastruktur. forsinkelser osv. Staten kan tjene på å ha alt i stand. blir mer lønnsomt med nye bedrifter osv.

Det resulterer i flere skatteinntekter uten å heve skattene.

Her er det tydlig du ikke vet hva du snakker om. Å få overskudd i handelsbalansen (det er det heter) betyr ikke at man blir uavhengig av oljen. Hvorfor må venstresiden og høyresiden samspille. Vi ønsker to forskjellige samfunn!

I tilegg er det tydlig at du ikke kjenner markedet veldig godt. Å bruke masse penger på infrastruktur vil ikke gjøre jobbene supereffektive. Ja, det hjelper noe å kunne kjøre fortere mellom Oslo og Bergen, men gir langt mindre skatteinntekter enn det koster å bygge og vedlikeholde veiene. I tilegg er det masse infrastruktur som ikke hjelper bedriftene nevneverdig, som bedre helselokaler. Altså, du vil ikke få masse mer skatteinntekter av å bruke masse penger på infrastruktur. I tilegg å bruke masse oljepenger på infrastruktur vil øke vedlikeholdskostnadene. Altså, du blir mer avhengig av olje og bruker opp oljefondet fortere.

I tilegg ville jeg foretrukket at du svarte på det jeg skrev. Jeg siterer det jeg ikke har fått noe svar på

Jeg vil også vite hvorfor du ønsker at alle skal være like og behandles likt. Er vi ikke forskjellige mennesker med forskjellige behov? Er det ikke fint at alt ikke er prikk likt og man kan passe inn uansett hva slags person du er?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Ikke jeg heller, men å innføre minstelønn i Norge er det store grunner til. Hørt om sosial dumping som er ett MEGET stort problem i Norge?

Minstelønn vil langt i fra løse dette problemet med er ett viktig skritt i riktig retning!

Denne "sosiale dumpingen" er vel ikke et særlig stort problem for dem som faktisk blir "dumpet", nemlig innvandrere fra EØS, ettersom de ikke ville kommet hit for å jobbe om ikke lønna var god nok.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Denne "sosiale dumpingen" er vel et særlig stort problem for dem som faktisk blir "dumpet", nemlig innvandrere fra EØS, ettersom de ikke ville kommet hit for å jobbe om ikke lønna var god nok.

INGEN av disse ofrene vet jo hva som skjer når de kommer hit, våkn opp litt da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...