Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med å få venner?

Gjest J17

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er ei jente på 17 som nettopp begynte på en helt ny vgs. Var mange grunner til at jeg valgte å starte helt fra scratch, men hovedårsakene var at jeg ville være mer selvstendig og kommer meg litt bort fra et miljø jeg ikke lenger trivdes inn og turte å være meg selv i. Går i en 1. klasse, byttet over fra helse/sosial til allmenn.

Nå har jeg gått på skolen i den nye klassen i nesten 1 måned, men kjenner at jeg sliter skikkelig sosialt. Jeg er ikke noe særlig flink til å ta sosialt initiativ, og når jeg først gjør det, føler jeg at jeg ikke får noe respons.

Jeg var på en måte klar over at jeg måtte prøve å ta litt initiativ når jeg begynte i en helt ny klasse, men tenkte at siden de fleste andre også var helt nye og ferske, kom jeg ikke til å få så store problemer om jeg bare la litt innsats til. Men den gang ei.

Jeg fikk liksom aldri noe særlig god kontakt med noen, bortsett fra to stk. Men etterhvert begynte jeg å føle at jeg var litt 3. hjul på vogna, og da de ble sammen begynte jeg å føle at det ble for patetisk og dumt å skulle trave etter dem.

Så nå er jeg like langt. For min del er det ikke krise å ikke være den sosiale løven i klassen, men kjenner at det rett og slett gjør vondt å sette seg ned i et klasserom hvor det er plass til 26 elever, og jeg er konstant den av de 25 i klassen som enten sitter helt alene eller får noen å sitte med sist.

Nå skal vi også begynne å ha endel prosjekter og slikt, og jeg kjenner jeg gruer meg allerede til å måtte finne meg en gruppe. Synes det er ganske pinlig å sitte der, 17 år gammel og se på at læreren forslår at jeg kan jo sette meg på den gruppen.

Jeg klarer å snakke med folk og dra i gang en samtale med dem, men det er ikke helt det samme som å få skikkelige venner. Nå er det i tillegg begynt å feste seg "grupperinger" blant folk, og alle andre har liksom funnet seg folk de begynner å trives med, mens jeg ikke har helt klart å bryte gjennom.

Det har gått så langt at jeg begynner å få angst for å gå på skolen. Jeg har tidligere hatt problemer med angst, og har ikke lyst til å havne der igjen.

Noen tips?

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Jente 17 : )

Hvordan er det du føler deg innvedig når du tar kontakt med andre mennesker ?, føler du deg ukomfortabel, usikker og redd for hvordan andre kommer til og bedømme deg ?. vis dette er tilfelle må du forandre tankemønstre ditt, du må rett og slett snu de negative følesene til posetive tanker, dette kan høres lettere sakt en gjort men det er faktisk veldig enkelt, det finnes mange fantastiske teknikker for og forandre tankemønstret. Vist du føler deg miserabel innvendig får du ikke vist den herlige interesange sjarmerende personen som du innerst inne er; og du får da heller ingen respons fra andre mennesker rundt deg.

Vist du ønsker og trenger noen og prate med, kan du lage deg en bruker og sende meg en PM

Herakles

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...