Gå til innhold

Har tenkt til og bli trailersjåfør.. Hva bør jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

1: bare GLØM alle svara som er kommet over, de er ut-daterte etter at det nye yrkessjåførdirektive tredde i kraft 10/9 2009. DU MÅ HA UTDANNELSE FOR Å BLI TRAILERSJÅFØR!

2: Slik går du fram: FØRST trenger du sertfikat på bil. Deretter tar du lastebilsertfikatet med en gang (som det er 18 års aldersgrense på), å det koster 30.000 kr under normale forhold. Deretter tar du henger-sertfikatet, som også koster 30.000 kr for normale folk), å da har du rett til å kjøre vogntog, MEN du får ikke lov å arbeide som yrkessjåfør. For å arbeide som yrkessjåfør, så må du på enda et kurs på 280 timer = hver dag i 2 månder, hvor det er 90 % teori å litt praksis. Slike kurs er ennå ikke blitt arrangert i norge, å det er lite trolig at de noen gang kommer. Et slikt kurs ville da kostet et sted mellom 30 og 50.000 kr.

3: alternativt for 280-timers kurset, kan du ta en redusert utgave av kurset som er på 140 timer, å er det kurset de fleste (om ikke alle) kjøreskolene kommer til å tilby i framtida (sikkert noen som har begynt med det alt). For de som er over 21 år vil ikke det ha no å si, men for deg som er UNDER 21 år (regner med at du er det), vil du KUN ha lov å kjøre godstransport med liten lastebil ( C1 og C1E) fram til du er 21 år.

Definisjonen på å "arbeide" med lastebil, er at du får betalt for å kjøre den. Der finnes det mange finurlige måter å argumentere å bortforklare på, så i hovedsak vil det si lastebiler som er underlagt kjøre-og-hviletids bestemmelsene, og alle dem som trenger løyve, som igjen vil si omtrent alt som finnes av lastebiler. Unntaket er hvis du feks er lydmann i et band, har mye lyd-utstyr, å trenger en lastebil for å transportere det fra et sted til et annet. Da er du ansatt som lydmann, men bruker lastebilen i mindre grad for å kunne utføre jobben, å er dermed fritatt fra yrkessjåførdirektivet siden du er ansatt som lydmann og ikke sjåfør. Om du derimot var leid inn som sjåfør UTEN å værra lydmann, så ville du vært underlagt yrkessjåførdirektivet da hovedoppgaven din plutselig var å kjøre. I tillegg kan du selvsagt kjøre personbil, bo-bil osv som er registrert som lastebil uten å ha yrkessjåførkurset. Yrkessjåførkurset avsluttes med teori-eksamen på biltilsynet, som er akkurat samma opplegget som ei vanlig teoriprøve.

Skal du i tillegg ta buss-sertfikat og jobbe med det, må du først betale 6-10.000 kr for sertfikatet, også et "utvidelseskurs" på 70 timer (begrenset utgave på 35 timer med begrensninger for personer under 23 år), å et slikt 35-timers kurs kåster ca 15.000 kr. 70-timers kurset finnes ikke, på lik linje med 280-timers kurset (noe som er helt høl i huet siden det er et offentlig krav, å helt nødvendig for mange unge som ønsker å bli yrkessjåfører).

En fin vei å få sertfikat på, er som nevnt over, å ta det i militæret. Det eneste dem setter krav til, er plettfri vandel og at du har klasse B fra før. Men husk å søke riktig. Havner du feil sted, risikerer du å ikke få noe i det heltatt.

I tillegg kan jeg jo presisere at Et lastebilsertfikat og yrkessjåførbevis er null verdt hvis du ikke har noe mer. Truck-bevis, kran-bevis, ADR-bevis, maskin-bevis osv er ting man er NØDT til å skaffe seg ei lita samling av om du skal få deg noen jobb. En lastebilsjåfør som ikke kan kjøre truck er i de fleste tilfeller null verdt. Sjøl har jeg i løpet av de siste 3 åra fått ALLE førerkortklassene og de aller fleste kompetansebevisa, og skulle jeg tatt alt jeg har i dag via private kurs å kjøreskoler, ville det kåsta meg 235.000 kr. Men nå var jeg så heldig at jeg slapp yrkessjåførkurset på 280 timer og dermed sparte 2 månder og 50.000 kr, samtidig som jeg brukte førstegangstjenesten min godt og tok sertfikat og kompetansebevis for 110.000 kr via forsvarets VO-tilbud (VoksenOpplæring...noen brukre kveldene på å ligga i køya å lengte hjem, mens andre går på kurs. Dissa kursa er underforstått da HELT gratis, å gir verdifulle sivile kompetanser. Kranbevis kåster feks fort 30.000 kr, å da er det absolutt verdt å bruke noe av død-tiden du ellers ville sitti på kasserna, på slike ting)

hva er kilden din på at alt som står over er feil og at det du sier er riktig?

Burde ikke TS fått dette opplyst av rådgiveren på skolen når han var innom der?

Hva TS og rådgiver snakka om veit ikke jeg, men kildene for mitt utsagn er i allefall Førerkortforskriftene, yrkessjåførdirektivet og opplæringsplanene for alle førerkort-klassene. Og prisene er henta ut i fra forskjellige kjøreskoler og egene fakturaer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du vet altså med andre ord ikke noe om utdanning i forsvaret, heller har de kuttet ut denne type utdanning?

joda, veit en del om utdanning i forsvaret. Utdanning i forsvaret er et totalt missforstått begrep som sjelden kan settes i sammenheng med noen sivil utdannelse. Skal du feks bli sykepleier i det sivile, må du gå 3 år på høgskolen. Skal du bli sykepleier i det militæret må du på et par ukers kurs, og det kaller forsvaret "utdanningen" sin. Og ja, du har fått en sykepleier-utdannelse, MEN den kan ikke brukes til noe fornuftig i det sivile. Man får ingen studiepoeng knyttet til sykepleier ting, ingen vitnemål, å ingen kompetansebevis. (nå kan det hende sykepleier var et dårlig eksempel, men det er enkelt fortalt sånn det fungerer. Man har riktig nok et unntak når det gjelder lærlinger, men det bygger på at du alt har en utdannelse, også fullfører du den i militæret slik at du får fagbrev.

Angående transport-yrket, så begynte hæren å få et system i lastebilene sine da GMC-en kom i løpet av 50-tallet. Da var det så å si fritt fram for hvem som helst å låne en lastebil å ta seg en kjøretur. Det samma gjaldt når M6-en kom i 1965. I 1967 blei førerkort-krava "strengere" noe som gjorde at man plutselig måtte ha oppkjøring på lastebil. De som fikk førerkort i militæret den gangen var de som hadde en grei sersjant som lot dem låne en bil en ettermiddag, kjøre bort på biltilsynet, vise seg fram for sensor, også fikk de kjøre opp. De som ikke hadde en grei sersjant, fikk den "militære transport-utdannelsen", som vil si at de kjørte full lovlig på "blå-lappen". Blå-lappen er forsvarets kompetansebevis på alt av kjøretøy, og dem som har den er fritatt fra sivile trafikkbestemmelser om sertfikat, så lenge de har klasse B. Denne ordningen med blå-lappen gjaldt helt fram til slutten av 90-tallet, og gjelder til dels ennå. Forskjellen er at man nå er nødt til å ha sertfikat på det man kjører selv i forsvaret i tillegg til blå-lappen, som da er en ekstra sikkerhet fra forsvaret sin side.

Så da kan vi bekrefte at alle som har vært i militæret de 10 siste årene, ELLER har hatt en grei sersjant før den tid, har fått sivilt tungbil-førerkort i militæret. Fram til 10/9 2009 har førerkort vært eneste kravet for å kunne arbeide med lastebil, og man kan da si at har man fått lastebillappen i militæret, så har man fått seg en sivil "utdannelse" i tillegg til den militære transport-utdannelsen. Den nye forskjellen i det sivile nå etter 10 september, er jo at man må ha kompetansebevis (280-timers kurset + eksamen) i tillegg til sertfikat for å kjøre, å DET får man ikke i forsvaret. Så man får fortsatt den militære transport-utdannelsen (blålappen) som er null verdt, man får sertfikat, MEN man får ikke yrkessjåførkompetansebeviset, å kan derfor ikke jobbe som yrkessjåfør når man slipper ut. Men detta er selvsagt et kurs man kan ta på egenhånd seinere.

Desuten har forsvaret også en ordning de fleste kjenner til, som heter VoksenOpplæringen (VO). Der kan man på kveldstid ta opp fag fra VGS, man kan ta vekter-lurs, truck-kurs osv litt avhengig av hvor man er. I bardufoss kan du hvis du er heldig, få ta maskinbevis, VHF-sertfikat, buss-sertfikat, lastebil for dem som ikke har det, og en hel haug med dyre bevis. VO-tilbudet varierer VELDIG avhengig av hvor i landet du tjenestegjør. Men i bardufoss hvor CSS (transportavdelingen til hæren) har hatt sitt tilholdssted i mange år og halvparten av soldatene får lastebillappen, så har det vært naturlig å tilby kurs som står i forhold til soldatenes tjeneste å interesse. Svært mange av dem som har tatt sertfikat via militæret igjennom åra, har fortsatt å jobbe som yrkessjåfører, å da er feks truck-bevis SVÆRT nyttig å ha, noe som da gjør at VO-bardufoss prioriterer den type kurs framfor feks strikke-kurs å IMO-kurs som kansje ville vært mer relevant for dem i marinen.

Lenke til kommentar
Ring til diverse transportfirma (evt møt opp med smil og entusiasme) og hør med de. Mange firmaer finansierer lappen mot at du jobber for dem. Litt mindre lønn i starten kanskje, men en grei løsning syntes nå jeg

Trur jeg ikke funker i detta tilfellet. Legg merke til at man i dag MÅ værra 21 år for å kjøre tung lastebil, og i tillegg har det nye yrkessjåfør-kurste gjort utdannelsen 2 månder lenger og vesentlig dyrere. Dvs at man etter fyllte 21 år, må gå 3-4 månder totalt på kjøreskole, og betale over 100.000 kr for den simplesete transport-utdannelsen, å i tillegg kommer adr-bevis, truck-bevis, kran-bevis osv. Og 100.000 kr er en ganske stor sum å betale for en arbeider som KANSJE skal jobbe der, å det tar GANSKE lang tid å tjene inn det igjen mot trekk i lønna, så det tror jeg de færreste går med på. Er desuten ingen som ønsker norske sjåfører i dag. Øst-europeerne er billigere å kurse og billigere i lønn, og de få seriøse som vil ha norske folk, har mer enn nok å ta av da en seriøs arbeidsgiver er å fåretrekke for de aller fleste.

men er jo lov å prøve

Lenke til kommentar

Det er en yrkesjåfør linje på Hønefoss der man i regi av skolen kan ta lappen på buss, de forskjellige klassene lastebil, osv. Jeg kjenner selv en som har gått der, og hun brukte omtrent et halvt år på å få lappen på alt sammen. Det kostet henne knapt noen penger, ettersom det aller meste var tatt igjennom skolen.

Jeg husker ikke hva den heter, men det skal nok ikke være så vanskelig å finne det på google hvis du søker etter en yrkesjåførskole i Hønefoss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...