Gå til innhold

Har tenkt til og bli trailersjåfør.. Hva bør jeg gjøre?


Anbefalte innlegg

Yo! :)

 

Går per idag VK2 Kjøretøy, og hadde planlagt og bli bilmekaniker.. Men har innsett at dette ikke er yrket for meg, da jeg rett og slett er DRITT lei av og skru på andres biler allerede.

 

Har nå fattet interesse for trailersjåfør-yrket, naturlig nok da faren min har vært trailersjåfør, og nå har lederstilling i ett logistikk-firma.

 

Jeg vet nå helt klart at det er det jeg vil bli, men vet også såpass at man må være 20 for og kjøre opp (som koster 40-60 tusen?)

 

Frem til da, har jeg tenkt til og bare fortsette utdannelsen min, som egentlig vil være bortkastet, men på en annen måte ikke, for da har jeg noe og falle tilbake til om jeg skulle slutte som sjåfør!

 

Men ett problem, er da hvordan jeg skal få råd til klasse 2, som lærling i reservedelsfaget? (yrkesretningen jeg holder på med nå)

 

Er derfor usikker på hva jeg bør gjøre! Er interesert i og starte som trailersjåfør snarest mulig, men må ha noe og gjøre frem til da. Hva vil folket anbefale meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet om den linjen der, hadde det som 2 valg av flere grunner..

1) Man trenger ikke utdannelse for og få jobb, dog det kan kanskje gjøre det lettere.

2) Utdanningsprogrammet er i en annen by, og gidder ikke flytte :p

 

Takker for svar! Noen flere som har noen råd angående sertifikatet? Hvordan pleier yrkessjåfører og finansiere dette?

Lenke til kommentar

Det yavel sier her er det jeg kommer til og gjøre :)

 

Var hos rådgiveren idag, og fikk vite at man ikke får lappen dekt ved og gå Transport og logistikk.

Han sa også at det er ingen vits og gå linjen heller, hvis man skal bli yrkessjåfør, da den linjen fokuserer på logistikk delen, og ikke har noe med yrkessjåføryrket og gjøre.

 

Jeg kommer derfor til og gå ut i lære i reservedelsfaget, og jobbe og spare frem til jeg er 20(21?) og kan kjøre opp! :)

Lenke til kommentar
"Har tenkt til og bli trailersjåfør.. Hva bør jeg gjøre?"

-Tenke deg om en gang til.

He-he.

 

Du vil ikke flytte sier du? Men trailersjåfører er jo ute på veien mesteparten av året uansett. Du kjører ikke fra Coop til Prix i hjembygda da heller.

LITT forskjell på og flytte når man er 16, blakk, og uten jobb og 21 da.. Men mulig det er bare jeg som syntes det? :)

Lenke til kommentar

1: bare GLØM alle svara som er kommet over, de er ut-daterte etter at det nye yrkessjåførdirektive tredde i kraft 10/9 2009. DU MÅ HA UTDANNELSE FOR Å BLI TRAILERSJÅFØR!

 

2: Slik går du fram: FØRST trenger du sertfikat på bil. Deretter tar du lastebilsertfikatet med en gang (som det er 18 års aldersgrense på), å det koster 30.000 kr under normale forhold. Deretter tar du henger-sertfikatet, som også koster 30.000 kr for normale folk), å da har du rett til å kjøre vogntog, MEN du får ikke lov å arbeide som yrkessjåfør. For å arbeide som yrkessjåfør, så må du på enda et kurs på 280 timer = hver dag i 2 månder, hvor det er 90 % teori å litt praksis. Slike kurs er ennå ikke blitt arrangert i norge, å det er lite trolig at de noen gang kommer. Et slikt kurs ville da kostet et sted mellom 30 og 50.000 kr.

 

3: alternativt for 280-timers kurset, kan du ta en redusert utgave av kurset som er på 140 timer, å er det kurset de fleste (om ikke alle) kjøreskolene kommer til å tilby i framtida (sikkert noen som har begynt med det alt). For de som er over 21 år vil ikke det ha no å si, men for deg som er UNDER 21 år (regner med at du er det), vil du KUN ha lov å kjøre godstransport med liten lastebil ( C1 og C1E) fram til du er 21 år.

 

Definisjonen på å "arbeide" med lastebil, er at du får betalt for å kjøre den. Der finnes det mange finurlige måter å argumentere å bortforklare på, så i hovedsak vil det si lastebiler som er underlagt kjøre-og-hviletids bestemmelsene, og alle dem som trenger løyve, som igjen vil si omtrent alt som finnes av lastebiler. Unntaket er hvis du feks er lydmann i et band, har mye lyd-utstyr, å trenger en lastebil for å transportere det fra et sted til et annet. Da er du ansatt som lydmann, men bruker lastebilen i mindre grad for å kunne utføre jobben, å er dermed fritatt fra yrkessjåførdirektivet siden du er ansatt som lydmann og ikke sjåfør. Om du derimot var leid inn som sjåfør UTEN å værra lydmann, så ville du vært underlagt yrkessjåførdirektivet da hovedoppgaven din plutselig var å kjøre. I tillegg kan du selvsagt kjøre personbil, bo-bil osv som er registrert som lastebil uten å ha yrkessjåførkurset. Yrkessjåførkurset avsluttes med teori-eksamen på biltilsynet, som er akkurat samma opplegget som ei vanlig teoriprøve.

 

Skal du i tillegg ta buss-sertfikat og jobbe med det, må du først betale 6-10.000 kr for sertfikatet, også et "utvidelseskurs" på 70 timer (begrenset utgave på 35 timer med begrensninger for personer under 23 år), å et slikt 35-timers kurs kåster ca 15.000 kr. 70-timers kurset finnes ikke, på lik linje med 280-timers kurset (noe som er helt høl i huet siden det er et offentlig krav, å helt nødvendig for mange unge som ønsker å bli yrkessjåfører).

 

En fin vei å få sertfikat på, er som nevnt over, å ta det i militæret. Det eneste dem setter krav til, er plettfri vandel og at du har klasse B fra før. Men husk å søke riktig. Havner du feil sted, risikerer du å ikke få noe i det heltatt.

 

I tillegg kan jeg jo presisere at Et lastebilsertfikat og yrkessjåførbevis er null verdt hvis du ikke har noe mer. Truck-bevis, kran-bevis, ADR-bevis, maskin-bevis osv er ting man er NØDT til å skaffe seg ei lita samling av om du skal få deg noen jobb. En lastebilsjåfør som ikke kan kjøre truck er i de fleste tilfeller null verdt. Sjøl har jeg i løpet av de siste 3 åra fått ALLE førerkortklassene og de aller fleste kompetansebevisa, og skulle jeg tatt alt jeg har i dag via private kurs å kjøreskoler, ville det kåsta meg 235.000 kr. Men nå var jeg så heldig at jeg slapp yrkessjåførkurset på 280 timer og dermed sparte 2 månder og 50.000 kr, samtidig som jeg brukte førstegangstjenesten min godt og tok sertfikat og kompetansebevis for 110.000 kr via forsvarets VO-tilbud (VoksenOpplæring...noen brukre kveldene på å ligga i køya å lengte hjem, mens andre går på kurs. Dissa kursa er underforstått da HELT gratis, å gir verdifulle sivile kompetanser. Kranbevis kåster feks fort 30.000 kr, å da er det absolutt verdt å bruke noe av død-tiden du ellers ville sitti på kasserna, på slike ting)

Lenke til kommentar

1: bare GLØM alle svara som er kommet over, de er ut-daterte etter at det nye yrkessjåførdirektive tredde i kraft 10/9 2009. DU MÅ HA UTDANNELSE FOR Å BLI TRAILERSJÅFØR!

 

2: Slik går du fram: FØRST trenger du sertfikat på bil. Deretter tar du lastebilsertfikatet med en gang (som det er 18 års aldersgrense på), å det koster 30.000 kr under normale forhold. Deretter tar du henger-sertfikatet, som også koster 30.000 kr for normale folk), å da har du rett til å kjøre vogntog, MEN du får ikke lov å arbeide som yrkessjåfør. For å arbeide som yrkessjåfør, så må du på enda et kurs på 280 timer = hver dag i 2 månder, hvor det er 90 % teori å litt praksis. Slike kurs er ennå ikke blitt arrangert i norge, å det er lite trolig at de noen gang kommer. Et slikt kurs ville da kostet et sted mellom 30 og 50.000 kr.

 

3: alternativt for 280-timers kurset, kan du ta en redusert utgave av kurset som er på 140 timer, å er det kurset de fleste (om ikke alle) kjøreskolene kommer til å tilby i framtida (sikkert noen som har begynt med det alt). For de som er over 21 år vil ikke det ha no å si, men for deg som er UNDER 21 år (regner med at du er det), vil du KUN ha lov å kjøre godstransport med liten lastebil ( C1 og C1E) fram til du er 21 år.

 

Definisjonen på å "arbeide" med lastebil, er at du får betalt for å kjøre den. Der finnes det mange finurlige måter å argumentere å bortforklare på, så i hovedsak vil det si lastebiler som er underlagt kjøre-og-hviletids bestemmelsene, og alle dem som trenger løyve, som igjen vil si omtrent alt som finnes av lastebiler. Unntaket er hvis du feks er lydmann i et band, har mye lyd-utstyr, å trenger en lastebil for å transportere det fra et sted til et annet. Da er du ansatt som lydmann, men bruker lastebilen i mindre grad for å kunne utføre jobben, å er dermed fritatt fra yrkessjåførdirektivet siden du er ansatt som lydmann og ikke sjåfør. Om du derimot var leid inn som sjåfør UTEN å værra lydmann, så ville du vært underlagt yrkessjåførdirektivet da hovedoppgaven din plutselig var å kjøre. I tillegg kan du selvsagt kjøre personbil, bo-bil osv som er registrert som lastebil uten å ha yrkessjåførkurset. Yrkessjåførkurset avsluttes med teori-eksamen på biltilsynet, som er akkurat samma opplegget som ei vanlig teoriprøve.

 

Skal du i tillegg ta buss-sertfikat og jobbe med det, må du først betale 6-10.000 kr for sertfikatet, også et "utvidelseskurs" på 70 timer (begrenset utgave på 35 timer med begrensninger for personer under 23 år), å et slikt 35-timers kurs kåster ca 15.000 kr. 70-timers kurset finnes ikke, på lik linje med 280-timers kurset (noe som er helt høl i huet siden det er et offentlig krav, å helt nødvendig for mange unge som ønsker å bli yrkessjåfører).

 

En fin vei å få sertfikat på, er som nevnt over, å ta det i militæret. Det eneste dem setter krav til, er plettfri vandel og at du har klasse B fra før. Men husk å søke riktig. Havner du feil sted, risikerer du å ikke få noe i det heltatt.

 

I tillegg kan jeg jo presisere at Et lastebilsertfikat og yrkessjåførbevis er null verdt hvis du ikke har noe mer. Truck-bevis, kran-bevis, ADR-bevis, maskin-bevis osv er ting man er NØDT til å skaffe seg ei lita samling av om du skal få deg noen jobb. En lastebilsjåfør som ikke kan kjøre truck er i de fleste tilfeller null verdt. Sjøl har jeg i løpet av de siste 3 åra fått ALLE førerkortklassene og de aller fleste kompetansebevisa, og skulle jeg tatt alt jeg har i dag via private kurs å kjøreskoler, ville det kåsta meg 235.000 kr. Men nå var jeg så heldig at jeg slapp yrkessjåførkurset på 280 timer og dermed sparte 2 månder og 50.000 kr, samtidig som jeg brukte førstegangstjenesten min godt og tok sertfikat og kompetansebevis for 110.000 kr via forsvarets VO-tilbud (VoksenOpplæring...noen brukre kveldene på å ligga i køya å lengte hjem, mens andre går på kurs. Dissa kursa er underforstått da HELT gratis, å gir verdifulle sivile kompetanser. Kranbevis kåster feks fort 30.000 kr, å da er det absolutt verdt å bruke noe av død-tiden du ellers ville sitti på kasserna, på slike ting)

hva er kilden din på at alt som står over er feil og at det du sier er riktig?

 

Burde ikke TS fått dette opplyst av rådgiveren på skolen når han var innom der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...