Yngevege Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Nå har det seg slik at jeg har flyttet inn i en utrolig godt møblert leilighet[1], hvilket er vel og bra i seg selv.. Mitt problem er dog den nye, fancy indusjonstopp. Hjemme hos mine foreldre hadde vi en kjeramisk topp, der jeg mestret både å steke egg og poteter. Nå, derimot, brenner de seg alltid fast i bunnen av panna, slik at de ikke ikke får den skorpa de burde, dessuten hender det også at maten moses fordi den må flyttes rundt på så ofte... Er det noen som har noen gode tips angående indusjonstopp? (...og så kan vel problemene også komme av jernpanna, kanskje?) [1]: Hvilket gjør slik at jeg føler meg enda mer priviligert da jeg leste tråden om billig studentmat.... Endret 17. september 2009 av Yngevege 1 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Brenner maten seg så er det fordi du har på for høy effekt. Jeg er enig det kreves litt tilvenning å gå fra det ene til det andre, men du må huske at stort sett blir en induksjonsplatetopp mye raskere varm enn en keramisk topp. Det er selvsagt lettere å ikke brenne eggene fast i en teflonpanne, men smører du godt skulle ikke dette være noe annerledes. (Og en liten rettelse, ovn er der man setter maten inni, platetopp er det du snakker om her.) Lenke til kommentar
Yngevege Skrevet 17. september 2009 Forfatter Del Skrevet 17. september 2009 Ja, det er naturligvis en induksjonstopp jeg sikter til. Jeg skal prøve med noen hakk lavere effekt for å se hvordan det går neste gang.. Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Induksjon er best. Når jeg skal steke noe så blir plata varm fra jeg sette på til jeg får tatt ut smøret fra kjøleskapet. Lenke til kommentar
Yngevege Skrevet 17. september 2009 Forfatter Del Skrevet 17. september 2009 Forresten.. Jeg skulle steke poteter for noen dager siden.. Da hadde jeg lav effekt, men potetene ville fortsatt ikke få sin gode brune skorpe, men ville heller brenne seg fast i bunnen, til tross for at jeg hadde kilosvis med olje i panna.. Induksjonstopp er frustrerende :/ Lenke til kommentar
Thomas_st Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Må være panna det er noe galt med Har induksjonstopp og Nowo titanpanne, funker som f. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Trur eg ville spandert på meg ei betre panne ja. Jernpanner er noko dritt etter min meining. Treng ikkje betale så mykje for ei god teflon eller titanpanne. Eg kjøpte ei for 300 på Rema 1000 på impuls, den har eg aldri klart å brenne noko fast i. Lenke til kommentar
covah Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Personlig mener jeg jernpanner egner seg best til ting som trenger høy varme, feks. biff. Poteter og egg passer bedre på en non-stick panne av et eller annet slag. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Jernpanner er gode om du smører godt og sørger for at ting ikke får sette seg fast slik at de brenner seg. Bruker typisk de til biffer, mens mindre kjøttstykker (kjøttdeig) og sopp ol går i teflonpannen. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Induksjon er best. Når jeg skal steke noe så blir plata varm fra jeg sette på til jeg får tatt ut smøret fra kjøleskapet. En liten presisering: Platene blir ikke varme, det er det som er greia med induksjonstopp. Platetoppen varmer opp kokekaret via et hurtigvekslende magnetfelt, det er ingen varmeoverføring fra platetoppen til kokekaret. Platetoppen kan bli litt varm etterhvert, men det er fordi den blir varmet opp av stekepanna. Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Ja det va det jeg mente da vettu. ot: Hvis du har lyst kan du stryke ting med en indukusjonstopp og ei stekepanne. Det funker. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 ot: Hvis du har lyst kan du stryke ting med en indukusjonstopp og ei stekepanne. Det funker. induksjonsplatetopp + gammel jernpanne + smokingskjorte = suksess? Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Kansje ikke de fineste skjortene ol. men sokker, kluter og den slags har jeg strøket med stor suksess. Det er viktig å ha en panne som er helt ren under. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Stryke sokker? (beklager, måtte gå litt off topic her) Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 På komfyren skal ein lage mat, stryking tas med strykejern. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Jaja, skader jo ikke å vite, hadde aldri kommet på det, kommer nok aldri til å bruke det, men er jo et artig tips:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå