Gå til innhold

Å steke mat med induksjonstopp

Yngevege

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at jeg har flyttet inn i en utrolig godt møblert leilighet[1], hvilket er vel og bra i seg selv.. Mitt problem er dog den nye, fancy indusjonstopp. Hjemme hos mine foreldre hadde vi en kjeramisk topp, der jeg mestret både å steke egg og poteter. Nå, derimot, brenner de seg alltid fast i bunnen av panna, slik at de ikke ikke får den skorpa de burde, dessuten hender det også at maten moses fordi den må flyttes rundt på så ofte...

Er det noen som har noen gode tips angående indusjonstopp?

(...og så kan vel problemene også komme av jernpanna, kanskje?)

[1]: Hvilket gjør slik at jeg føler meg enda mer priviligert da jeg leste tråden om billig studentmat....

Endret av Yngevege
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brenner maten seg så er det fordi du har på for høy effekt. Jeg er enig det kreves litt tilvenning å gå fra det ene til det andre, men du må huske at stort sett blir en induksjonsplatetopp mye raskere varm enn en keramisk topp.

Det er selvsagt lettere å ikke brenne eggene fast i en teflonpanne, men smører du godt skulle ikke dette være noe annerledes.

(Og en liten rettelse, ovn er der man setter maten inni, platetopp er det du snakker om her.)

Lenke til kommentar

Forresten.. Jeg skulle steke poteter for noen dager siden.. Da hadde jeg lav effekt, men potetene ville fortsatt ikke få sin gode brune skorpe, men ville heller brenne seg fast i bunnen, til tross for at jeg hadde kilosvis med olje i panna.. Induksjonstopp er frustrerende :/

Lenke til kommentar
Induksjon er best. Når jeg skal steke noe så blir plata varm fra jeg sette på til jeg får tatt ut smøret fra kjøleskapet.

En liten presisering: Platene blir ikke varme, det er det som er greia med induksjonstopp. Platetoppen varmer opp kokekaret via et hurtigvekslende magnetfelt, det er ingen varmeoverføring fra platetoppen til kokekaret. Platetoppen kan bli litt varm etterhvert, men det er fordi den blir varmet opp av stekepanna.  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...