Simen1 Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Lurer på hvordan "Pentax’ ISO-prioritert eksponering" fungerer? Blender-prioritet: Du velger blender - kameraet velger resten Lukker-prioritet: Du velger lukkertid - kameraet velger resten ISO-prioritet: Du velger ISO - kameraet velger resten Jeg vet ikke hva som er forskjell på P-modus og ISO-prioritet. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) I P-modus kan vel kameraet endre ISO som det mener er fornuftig? I ISO-modus er følsomheten låst - som et godt gammelt filmbasert kamera i P-modus.. 8) Edit - tror jeg da i hvert fall? M Endret 18. september 2009 av mysjkin Lenke til kommentar
manmachine Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Usj, jeg liker ikke HDR-bilder overhodet.. Kameraene ser merkelige ut også Det i midten ser ut som en storm trooper. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Ser ut som Pentax satser veldig. 4.7 FPS og ISO 12800 er ikke vanlig blant nybegynnermodellene. Er det forresten noen som kan bekrefte/avkrefte om den viser aktivtfokuspunkt i søkeren? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 I P-modus kan vel kameraet endre ISO som det mener er fornuftig? I ISO-modus er følsomheten låst - som et godt gammelt filmbasert kamera i P-modus.. 8) Edit - tror jeg da i hvert fall? M Hvis auto-iso er av i P, hva er da forskjellen? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 I P-modus kan vel kameraet endre ISO som det mener er fornuftig? I ISO-modus er følsomheten låst - som et godt gammelt filmbasert kamera i P-modus.. 8) Edit - tror jeg da i hvert fall? M Hvis auto-iso er av i P, hva er da forskjellen? Du misforstår nok her. I P-modus (og alle andre modi, untatt M og Sv) kan du aktivere auto-ISO. Det spesielle er Sv-modus. Der styrer du ISO direkte, mens automatikken velger blender og lukker for deg. Så Sv blir nærmest det stikk motsatte av auto-ISO. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Hvis man skrur av auto-iso i P (som jeg skrev), så vil jo kameraet på samme måte kompensere med lukkertider og blenderåpning som i dette nye programmet.. Det må jo være hvis man ikke har egen iso-knapp at dette er nyttig. Har litt problemer med å se poenget med dette programmet. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Poenget med det - tja, dersom man kan skru av auto-iso i P (det er en mulighet som har gått meg hus forbi), så er vel poenget mest at Pentax skal kunne si "vi har et program som ingen andre har"? evt se på Sv som et hurtigvalg for P med avskrudd autoiso - og kanskje med litt lettere tilgang til iso-justeringen? (Sa det i en annen tråd, at med mange år med film-fotografering føltes det nesten litt perverst å kunne justere ISO uten å bruke det svært bevisst som et middel for å presse filmen en eller annen vei, men man må jo alltid ha oversikt over hvilken reell iso som var på filmen i kamerahuset) 8) M. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg