Gå til innhold

Objektiv som erstatter 18-50mm f2.8

Anbefalte innlegg

Har et sigma 18-50mm f2.8 som har fått seg et kakk (ripe i frontglass og mulig fokusproblem). Skal sende det inn for å få et kostnadsoverslag på reperasjon men tenker i utgangspunktet at det hadde vært gøy med noe nytt i stede.

Hvilket objektiv ville vært en god erstatning for dette objektivet?

Fra før har jeg et 70-200mm, og en vidvinkel (10-20/22mm) blir nok kjøpt inn ganske snart.

EDIT: Kamerahuset er et Canon 400D.

-Vegar

Endret av Format71
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvilket kameramerke er det du skal ha objektiv til? hvis det er til canon så vil jeg si at 17-40mm f.4 kan være et godt alternativ, noe dyrere og en blender dårlige lysstyrke, men er noe bedre glass i det. ellers så er jo det objektivet du har veldig godt. har et sånt selv, gjør jobben, veldig pålitelig :) ellers så kan det jo også være aktuelt å se på en 24-70mm fra enten sigma eller canon, hvis det er canon du har.

Lenke til kommentar

Har veldig lyst å være barsk, og har tenkt en del på Sigma sin 30mm etter at en kjenning viste meg den. Ønsker imidlertid denne som et tillegg til en god normalzoom, da jeg innbiller meg at en zoom er litt enklere å jobbe med for både far og mor... :-)

I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg en zoom med ena litt mer tele. Går og bytter veldig mye mellom normalzoom'en og telelinsa, da telelinsa er litt for trang, og normalzoom'en noe kort.

Hvordan er Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS? Ikke så lyssterk som den jeg har nå, men litt mer tele og IS. Eventuelt Sigma 18-125mm F3.8-5.6 DC OS HSM. Eller er ikke dette noe særlig til optikk?

-Vegar

Lenke til kommentar

Har ikke sett noen som har testet den nye Canonen ennå, men det er jo en ganske rimelig normalzoom. Hva med Canons ny 15-85? Heller ikke testet ennå, men litt mindre zoomområde og høyere pris tyder jo på et litt bedre objektiv.

Sigmaen har vel fått middels karakter, noe som er typisk for zoomer med stort zoomområde.

Lenke til kommentar

Den nye 15-85 er nok sikkert veldig bra, men kanskje *litt* dyrere enn hva jeg hadde tenkt meg. Også syns jeg jo den kunne hatt noe bedre blender når den først koster så mye.

Nei - en får vel kanskje se hvor mye det koster å reparere og hvor mye jeg får igjen på forsikringen først.

Takk for tips,

-Vegar

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg fått prisen på reprasjon: 1900,-

Da bytter de frontglasset + noen foringer i zoom-barrel.

Får alt, bortsett fra 100,- i egenandel, dekt av forsikring, så da ble det nok ikke noe nytt objektiv på meg i denne omgang...

...kanskje like greit egentlig... :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...