Gå til innhold

Kommentartråd til "WheelMan bygger Hulk1 2000 - filserver med djevelhorn!"


Skal godsakene vannkjøles?  

78 stemmer

  1. 1. Ja / nei

    • Ja!
      54
    • Nei..
      8
    • Usikker
      3
    • Vannkjøling? I en server? WFT?!
      13
  2. 2. Hvis 1. / 3. / 4. - hva skal vannkjøles? (Flervalg)

    • CPU
      72
    • GPU
      52
    • NB
      45
    • SB
      36
    • RAM
      39
    • HDD
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Slik jeg ser det støter en på to problemer, avhengig av hvordan man gjør det:

 

En kan enten kjøre alt av OS og programmer fra RAM, noe som er fint mulig.

Problemet ligger da om en jobber med feks. større videofiler, og dette leses fra HDD/SSD.

Da vil ikke en RAMdisk hjelpe nevneverdig. Så her må du sjekke opp hva programmet gjør når den jobber med filer. Legger det hele filen i RAM eller mellomlagrer den på HDD/SSD?

Jeg frykter at siden det er snakk om såpass store filer er det nok HDD/SSD

 

 

Et annet alternativ er å kjøre alt i minne. Som igjen betyr at filen du jobber med lagres i minne når en jobber med den. Noe som igjen vil gi svært gode hastigheter.

Permanent lagring løses da vet at innhold i minnet skrives til en vanlig HDD/SSD når en skrur maskinen av. Det en kan støte på problemer her er:

Det vil kreve _mye_ minne, siden en også skal ha en viss lagringsplass også.

Om de 24Gb du har satt opp er nok da spørs. Jeg tviler på at det er nok.

Skal en kjøre en slik løsning, og enda ha nok ram satt av til hurtigminne for maskinen ville jeg nok ha satset på 48Gb+

 

En annen ting er hva en gjør ved strømbrudd. For siden alt er i minne vil en naturlig nok miste alt av arbeid, selv det som er lagret (siden det lagrede arbeidet befinner seg i ram) . Dette kan løses ved å feks kjøpe en UPS med USB-tilkobling som får maskinen til å skru seg av på rett måte, og samtidig sørger for å kopiere alt av innhold i RAM over på HDD/SSD.

 

Hvis programmet jobber med filene fra HDD/SSD og en ikke vil ut med noen tusen kroner ekstra for 48Gb ram må en spørre seg selv om det er verdt det overhodet. En vil uansett ikke få så alt for mye bedre ytelse i programmer, siden disken vil være flaskehalsen.

En vil selvfølgelig få kjapp oppstart, og programmene vil starte kjapt, men er det egentlig vits når det å jobbe i programmene vil være like raskt/tregt som før?

 

Her må en finne ut hva programmene du bruker gjør med filene de jobber med.

Og hvor store filene du kommer til å jobber med er.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, ihvertfall i forhold til digital bildebehandling relatert til rendering av store panoramabilder, vil 48GB være et minimum om målet er å eliminere HDD/SSD helt i arbeidsfasen. Grensen for hvor store filene må være før lese/skrive-ytelsen til disk blir den fremtredende flaskehalsen og ikke CPU er selvsagt avhengig av programvaren, hvilke oppgaver som utføres og mengden RAM i systemet, men jeg vil spekulere i at man nærmer seg grensen ved 10-15GB i aktiv datamengde på et 64-bits system med 8GB RAM og 64-bits Photoshop CS4 ved bruk av Photomerge.

 

For at steget opp til å legge hele scratch disk i RAM skal være verdt det må man kanskje opp i 20GB aktiv datamengde eller mer, og da sier det seg selv at 24GB ikke vil være tilstrekkelig da selve applikasjonen, operativsystemet i seg selv og allokert minne til Windows pagefile også spiser flere GB.

 

Noe man derimot ikke har tenkt på her er jo hvor stor lese/skrive ytelse man trenger før man blir CPU-begrenset. Å legge hele Photoshop scratch disk i RAM vil selvsagt gjøre at man blir CPU-begrenset, men jeg er nesten overbevist om at man vil nærme seg dette med en eller flere raske SSDer også. Jeg ser det derfor som en mye bedre løsning å gå for to svært raske SSDer i raid fremfor å doble minnemengden fra 24GB til 48GB, når vi snakker ytelse i forbindelse med rendering av store panoramabilder i 64-bits Photoshop CS4. Andre programmer opererer med ulike minnehåndtering og andre algoritmer i forhold til "stiching" av bilder og har selvsagt også andre grenser i forhold til når man blir CPU-begrenset. Konklusjonen må uansett bli at man bør gjøre detaljerte tester for å finne dette forholdet før man eventuelt blåser bort mye penger på å skulle legge scratch i RAM.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Slik jeg ville gjort det er å kjøre OS i ramdisk, photoshop på ssder og opprette en sekundær ramdisk som swapspace til Photoshop.
Hvorfor ikke heller kjøre de to SSDene i raid0 og legge scratchdisk der, og heller kjøre både OS og applikasjonen i minnet? Endret av fargoth
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132
Da var jeg 7200kr fattigere (HK og CPU på vei)

 

Tar vel to uker før det er her, da :(

 

2 mnd forsinka..... Det er ingenting som er så forsinka uten at det ikkje er bestillt vel? Ja, jeg er skeptisk av natur :D

 

Enten har han løyet til oss her, og har i virkeligheten ikke bestilt, eller så driver noen tollere og voldtar maskinvaren.

 

Jeg finner begge scenario like sannsynlig..

Lenke til kommentar
For å fjerne litt tvil:

post-122083-1258316646_thumb.jpg

 

Hvis pakka er stoppet i tollen, så burde det jo gå ann å sjekke opp i det? De fleste sender jo pakker med pakkesporing.
Problemet er at den er sporløst forsvunnet. Jeg har sporing på den, ja, men fint lite informasjon der.

 

QUOTE(WheelMan @ 17/09-2009 : 20:55)

Da var jeg 7200kr fattigere (HK og CPU på vei)

 

Betalt 21.09.09

 

3 dager forskjell på dato :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...