Gå til innhold

Kommentartråd til "WheelMan bygger Hulk1 2000 - filserver med djevelhorn!"


Skal godsakene vannkjøles?  

78 stemmer

  1. 1. Ja / nei

    • Ja!
      54
    • Nei..
      8
    • Usikker
      3
    • Vannkjøling? I en server? WFT?!
      13
  2. 2. Hvis 1. / 3. / 4. - hva skal vannkjøles? (Flervalg)

    • CPU
      72
    • GPU
      52
    • NB
      45
    • SB
      36
    • RAM
      39
    • HDD
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser bra ut.

Hvordan er det å kjøre OS fra RAM? Skal du kjøre Linux? Hvordan kjører man i så fall Windows fra RAM?

 

Vis du sliter litt med økonomien er ihvertfall SB, RAM, MOSFET og HDD-kjøling absolutt helt unødvendig.

 

Kan man stille spenningen til prosessorene på det hovedkortet? Du kunne sikkert presset den ned 0,1v uten problemer og fortsatt hatt en like stabil server.

Lenke til kommentar
Med data som betyr noe skal du vel ikke klokke, trenger du da vann?
Fordeler mtp støy :)

Ja, også ser det jo bra ut :wee:

 

Dette blir et råskinn av et prosjekt! :dribble:

Får håpe det ikke strander sånn som siste prosjektet da. ;)

Siste prosjekt har på ingen måte strandet, bare satt på pause. Er blitt litt tradisjon tror jeg, jeg bygger ny PC til hvert TG - i 08 kom jeg med en tri-sli maskin (som forøvrig strandet og døde på TG), i 09 med Eventyret mitt, og 10 med.. den her :wee:

 

Ser bra ut.

Hvordan er det å kjøre OS fra RAM? Skal du kjøre Linux? Hvordan kjører man i så fall Windows fra RAM?

Ty :)

Hmm.. Ikke jeg som har styr på det, har overlatt den biten til en mer kompetent fyr.

Vis du sliter litt med økonomien er ihvertfall SB, RAM, MOSFET og HDD-kjøling absolutt helt unødvendig.
Har nå det meste nødvendige liggende fra før av, så det er ikkeno problem.
Kan man stille spenningen til prosessorene på det hovedkortet? Du kunne sikkert presset den ned 0,1v uten problemer og fortsatt hatt en like stabil server.
Man kan stille +/- 0,1v etter hva jeg har forstått, skal kikke nærmere på det.

 

EDIT: Svarte Todda også.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Jeg er litt spent på hvilke størrelser du jobber med når du trenger slik maskinvare for å utføre photomerge. Panoramaet du linket til er jo "bare" 20Kx7K piksler, så jeg regner med det er en ned-skalert utgave?

 

64-bit utgaven av Photoshop kan ikke aksessere mer enn totalt 8GB ram, 4GB brukes direkte og 4GB brukes som cashe for scratch disk. Resten av scratch disk må allokeres til disk. Med mindre du har funnet en måte å legge scratchdisk i minnet (ved hjelp av ramdisk eller liknende) vil du måtte belage deg på at diskene vil bli ditt svakeste ledd.

 

Du nevner at du vil kjøre hele OSet i minnet. Betyr det at du har funnet en måte å legge Windows page file til RAM? Her er jeg litt interessert i å vite hvordan du har gått frem for å få dette til?

 

Skulle du ha fått til en løsning hvor Windows Page file og scratch disken fra Phtoshop kan legges til RAM vil du kunne ha enorm utbytte av å doble den planlagte minnemengden fra 24GB minne til 48GB minne. Da vil du i praksis kunne eliminere å bruke harddisk som buffer, og systemets flaskehals i forhold til rendering av store panoramaer vil ligge i CPU.

 

Om du ikke får det til vil et RAID0-oppsett ene og alene til scrath disk være smart, eventuelt noen spreke SSD-er. Jeg vil anta med stor sannsynlighet at årsaken til at du brukte flere timer på å rendre panoramaet ovenfor var nettopp på grunn av lesing/skriving til disk i forbindelse med Scratch.

Lenke til kommentar
Jeg er litt spent på hvilke størrelser du jobber med når du trenger slik maskinvare for å utføre photomerge. Panoramaet du linket til er jo "bare" 20Kx7K piksler, så jeg regner med det er en ned-skalert utgave?
Det er en del netskalert, ja. Tatt med mitt eget kamera kun for å teste funksjonen og prøve meg litt frem.

 

64-bit utgaven av Photoshop kan ikke aksessere mer enn totalt 8GB ram, 4GB brukes direkte og 4GB brukes som cashe for scratch disk. Resten av scratch disk må allokeres til disk. Med mindre du har funnet en måte å legge scratchdisk i minnet (ved hjelp av ramdisk eller liknende) vil du måtte belage deg på at diskene vil bli ditt svakeste ledd.
Nå er ikke photoshop programmet jeg kommer til å bruke, nettop på grunn av begrensningen du nevner her.

 

Du nevner at du vil kjøre hele OSet i minnet. Betyr det at du har funnet en måte å legge Windows page file til RAM? Her er jeg litt interessert i å vite hvordan du har gått frem for å få dette til?
I begynnelsen skal Diskless Angel testes ut, vi får se hvordan det går.

 

Om du ikke får det til vil et RAID0-oppsett ene og alene til scrath disk være smart, eventuelt noen spreke SSD-er. Jeg vil anta med stor sannsynlighet at årsaken til at du brukte flere timer på å rendre panoramaet ovenfor var nettopp på grunn av lesing/skriving til disk i forbindelse med Scratch.
Spreke SSDer er backupplan dersom noe skulle gå galt :p

Det bildet er førvrig heller ikke rendret i Photoshop.

Lenke til kommentar

Om du bruker software som kan utnytte mer enn 4GB minne vil du vel uansett kunne nytte godt av 48GB minne fremfor 24GB. Siden du nå først skal bygge noe med litt futt i regner jeg med du har tenkt å rendere panoramabilder som gjerne spiser flere titalls GB i løpet av prosessen? Når OS også skal ha sitt blir det ikke så forferdelig mye igjen til buffer med 24GB.

 

Jeg holder fortsatt ved det å slippe å buffre til disk når minnet blir fullt da det vil gjøre det mye enklere å jobbe med så enorme bilder. Om du i tillegg har planer om å benytte flere eksponeringer for å skape HDR-panoramaer eller bare slippe utbrente partier som følge av lavt dynamisk omfang vil minnebehovet øke tilsvarende. Jeg jobber selv med gedigne bilder fra tid til annen, både panoramaer men også svært høyoppløste råfiler fra scanner i ekstremt høy bitdybde. Å kunne jobbe med slike prosjekter utelukkende i RAM har vert en drøm grafikere såvel som hobbyentusiaster har verdt nødt til å ta til takke med i flere tiår.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Jeg er litt spent på hvilke størrelser du jobber med når du trenger slik maskinvare for å utføre photomerge. Panoramaet du linket til er jo "bare" 20Kx7K piksler, så jeg regner med det er en ned-skalert utgave?

 

64-bit utgaven av Photoshop kan ikke aksessere mer enn totalt 8GB ram, 4GB brukes direkte og 4GB brukes som cashe for scratch disk. Resten av scratch disk må allokeres til disk. Med mindre du har funnet en måte å legge scratchdisk i minnet (ved hjelp av ramdisk eller liknende) vil du måtte belage deg på at diskene vil bli ditt svakeste ledd.

 

Du nevner at du vil kjøre hele OSet i minnet. Betyr det at du har funnet en måte å legge Windows page file til RAM? Her er jeg litt interessert i å vite hvordan du har gått frem for å få dette til?

 

Skulle du ha fått til en løsning hvor Windows Page file og scratch disken fra Phtoshop kan legges til RAM vil du kunne ha enorm utbytte av å doble den planlagte minnemengden fra 24GB minne til 48GB minne. Da vil du i praksis kunne eliminere å bruke harddisk som buffer, og systemets flaskehals i forhold til rendering av store panoramaer vil ligge i CPU.

 

Om du ikke får det til vil et RAID0-oppsett ene og alene til scrath disk være smart, eventuelt noen spreke SSD-er. Jeg vil anta med stor sannsynlighet at årsaken til at du brukte flere timer på å rendre panoramaet ovenfor var nettopp på grunn av lesing/skriving til disk i forbindelse med Scratch.

 

Trodde det var en oppgradering i CS4 at man kunne utnytte mere enn 8gb ram eller.no ?

 

Høyere ytelse for svært store bilder (bare Windows)

Bruk ekstra RAM for å kunne arbeide raskere med svært store bilder. (Krever 64-biters datamaskin med 64-biters versjon av Microsoft Windows Vista®.)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...