Sputnik13 Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Jeg har et Soho ipkamera 561. Dette kameraet er koblet direkte til min router. Jeg får kun bilde ut på web/internett hvis jeg bruker programmet webcamxp ( link http://www.webcamxp.com/screenshots.aspx) og aktiviserer den interne web serveren i dette programmet. Soho ip kameraet har jo en egen webserver innebygd, og hvordan skal jeg kunne bruke denne uten at jeg må ha programmet webcamxp kjørende hele tiden. Jeg er jo da avhengig av at min pc må stå på hele tiden med dette programmet kjørende. Jeg har åpnet for portene jeg bruker i min router, med henvisning til den ip adressen kameraet har, feks hvis kameraet har ip adr 123.456.7.89 så satte jeg inn i routeren 123.456.7.89 til port 80 eller 8080. Jeg har også fått min internettleverandør til å åpne for disse portene. Jeg har en internettleverandør som leverer bredbånd via radio. Jeg har en liten antenne på veggen og i denne er det en router. Her åpnet leverandøren for portene. Kan det bli noe tull med mitt oppsett når jeg selv har en router og i antennen er det også en router? Takker på forhånd for svar Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Hvis du har to routere, så må du åpne porter i begge to. I den første må du åpne porten mot ipadressen som routeren gir ut til neste router. I den andre routeren åpner du porten mot kameraets IP. Du kan f.eks laste ned utorrent og sette opp forwarding av port for det programmet mot din PC. Utorrent har en sjekk som tester om porten er åpen. Da vil du finne ut om du gjør forwardingen korrekt i praksis. Få noen utenom eget lan til å teste om de får forbindelse med din internettadresse. Det er ikke alltid mulig fra eget lan. Lenke til kommentar
Sputnik13 Skrevet 17. september 2009 Forfatter Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Hei takk for svar la7dfa.com. Du skriver "I den første må du åpne porten mot ipadressen som routeren gir ut til neste router". Hvordan finner jeg denne ipadressen. Er det med ipconfig -all? Jeg har åpnet i min router for porten som kameraet bruker og fått internettleverandøren til å åpne samme port. Jeg har også testet med noen utenfor mitt lan på min internettadresse ( min ip). Da fikk de opp bildet fra kameraet, men da bruker jeg programmet webcamxp som har en intern webserver. Er det riktig at jeg i egen router skal åpne for port med kameraets ipadresse? Endret 17. september 2009 av Sputnik13 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Ipadressen finner du ved å logge inn på routeren din og se på adressen på WAN (internettporten). Ja, du skal åpne kameraets ipadresse på LAN i din router. Husk at hvis du bruker port 8080 så må du enten bruke http:\\ipadresse:8080 eller forwarde port 80 eksternt til 8080 internt i router. Når du fikk det til å funke i webcamxp, så burde det egentlig være grei skuring så lenge du forwarder til kameraets ip og velger riktig port. Får du kontakt med kamera og kan se bilder via LAN? Lenke til kommentar
Sputnik13 Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Ja jeg får bilde fra kamera via LAN. Hva mener du med "forwarde port 80 eksternt til 8080 internt i router" Ja jeg er klar over :8080 på slutten. Men er det ikke slik å forstå at jeg skal kunne bruke dette kameraet (ip kamera) uten webcamxp, når dette er koblet rett på router. Da skulle jeg ikke trenge å ha pcen på hele tiden eller...? Endret 18. september 2009 av Sputnik13 Lenke til kommentar
Sputnik13 Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Har løst dette. Det var en brannmur som skapte trøbbel. For andre som har dette kameraet , SOHO IP 561, så er oppsettet slik: Først må du finne ut hvilken IP du har selv, f.eks. her http://www.whatismyip.com/ Så må du logge deg inn på ditt kamera. Under oppsettet der for Network må du Enable Second HTTP Port og skrive portnr 8080 (eller en annen port du vil bruke) Under IP Address Mode, Default Gateway skriver du inn IP adressen til din ruter. Save og gå ut. Så må du logge deg på din Ruter. Under Port forwarding må du legge til kameraets ip og port. Hvordan du setter dette inn i routeren kan være forskjellig ut i fra hvilken router du har. Få også din internettleverandør til å åpne den porten du bruker. For å teste dette må du få noen utenfor ditt LAN til å sette inn din IP adresse som du fant ved hjelp av http://www.whatismyip.com/ , feks 123.4.56.789 ( og så tilføyer du :8080 på slutten som er portnummeret du bruker), i nettleseren (123.4.56.789:8080). Hvis alt er OK så vil de få bilde fra kameraet ditt. Takk til Inge for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå