Gå til innhold

Objektiv til innebruk

Anbefalte innlegg

Jeg har et Nikon D70 kamera med kit-objektiv 18-70mm. Ønsker meg nå i første rekke et objektiv med fastoptikk og god lysstyrke til å ta bilder med innendørs uten blitz. Har skjønnt av diverse tråder her inne at mange foretrekker fastoptikk. Bør jeg velge f/1.4 eller vil jeg som amatør klare meg lenge med f/1.8? Også var det brennvidden da. Ser at 50mm f/1.8 er et populært objektiv. Det er vel et normalobjektiv som kanskje ikke gir god nok (vid-)vinkel inne? Hvis en f.eks skal ta bilde av en gruppe mennesker (selskap). Er 35mm å foretrekke da?

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et Nikon D70 kamera med kit-objektiv 18-70mm. Ønsker meg nå i første rekke et objektiv med fastoptikk og god lysstyrke til å ta bilder med innendørs uten blitz. Har skjønnt av diverse tråder her inne at mange foretrekker fastoptikk. Bør jeg velge f/1.4 eller vil jeg som amatør klare meg lenge med f/1.8? Også var det brennvidden da. Ser at 50mm f/1.8 er et populært objektiv. Det er vel et normalobjektiv som kanskje ikke gir god nok (vid-)vinkel inne? Hvis en f.eks skal ta bilde av en gruppe mennesker (selskap). Er 35mm å foretrekke da?

Noen gode råd?

Eg har lang erfaring innan dette, så du bør høyre på meg. f/1.8 burde nok helde lenge for deg, men om det er naudsynt å vera perfeksjonist kan du evt køyra på med f/1.4. Dersom du skal ta bilete av ei gruppe menneske vil eg foreslå 70 mm, då dette kan bli endå meir effektivt enn 35mm. Men det er ikkje eit dårleg alternativ, sjølvsagt. Min gode mann, dette er mine forslag, men sjølvsagt er det opp til deg.

Gregers ut.

Lenke til kommentar
Eg har lang erfaring innan dette, så du bør høyre på meg. f/1.8 burde nok helde lenge for deg, men om det er naudsynt å vera perfeksjonist kan du evt køyra på med f/1.4. Dersom du skal ta bilete av ei gruppe menneske vil eg foreslå 70 mm, då dette kan bli endå meir effektivt enn 35mm. Men det er ikkje eit dårleg alternativ, sjølvsagt. Min gode mann, dette er mine forslag, men sjølvsagt er det opp til deg.

Gregers ut.

hæ? 70mm til innendørsbruk? Kanskje fint i store lokaler, men til vanlige bilder i stua e.l. kommer du nok lenger med en 30-35mm (hvis du ikke har vanvittig stor stue da). Prøv med kit-objektivet på forskjellige brennvidder og se hva du tror blir passende. personlig ville jeg gått for f1.4, men du klarer deg sikkert fint med f1.8.

Lenke til kommentar

Noe sier meg at Gregers er ute og troller litt... :roll:

Min erfaring er at f/2 og iso 400 stort sett gjør jobben innendørs - det var i det minste standardoppskriften min da jeg brukte kombinasjonen D70 og Sigma 30/1.4.

f/1.4 er helt klart kjekt å ha, og jeg ville aldri byttet Sigma 30/1.4 mot Nikon 35/1.8, men man klarer seg lenge, lenge med 35/1.8.

Lenke til kommentar

Nikon 35 F1.8 er gunstig, og burde holde.

Sigma 30 F1.4, er kanskje bedre, men ogsä större

200g kontra 430g

70 x 52,5mm kontra 76,6 x 59mm

Annet tips. Sigma 28mm F1.8

Litt billigere enn 30mm F1.4

Plus kvasi Makro funksjon.

Plus kan brukes pä fullformat, om du bytter en gang i fremtiden.

Nikon 35mm og Sigma 30mm er kun for Nikon DX format.

Lenke til kommentar

50mm blir litt trangt på DX-format, det er mer en kort tele som Arnold sa. Sigma 30/1,4 eller Nikkor 35/1,8 er mer anvendelige for vanlig innendørsbruk.

Et par eksempler tatt på omtrent samme avstand: 30mm f/1,4 og 50mm f/1,4

Pojkemadoren er bare ute etter å trolle, og du bør definitivt ikke høre på ham. 70mm er ubrukelig til gruppebilder i alt som er mindre enn en idrettshall (ikke at du faktisk får en lyssterk 70mm til F-fatningen nå om dagen, det nærmeste du kommer er 50 og 85mm).

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Min erfaring er at f/2 og iso 400 stort sett gjør jobben innendørs - det var i det minste standardoppskriften min da jeg brukte kombinasjonen D70 og Sigma 30/1.4.

- Nå er jeg knapt noen ekspert og har ikke så voldsomt med erfaring, men dette virket som et snodig råd. Innendørs varierer jo belysningen så mye at ISO-verdiene i hvert fall for meg har vært fra 200 til 3200 med omtrent samme f-verdi og samme lukkertid.

f/1.4 er helt klart kjekt å ha, og jeg ville aldri byttet Sigma 30/1.4 mot Nikon 35/1.8, men man klarer seg lenge, lenge med 35/1.8.

- Sigmaen er jo nesten dobbelt så dyr, så vi får vel anta at den er litt bedre også. Den er vel også litt lengre og tyngre.

Lenke til kommentar

Når det gjelder som TS nevner "en gruppe menesker" så vil jeg si at det vil være en god blits som er tingen.

rundt f/2 og ISO400 føler jeg også gjør jobben innendørs ved relativ statiske objekter, men grupper og/eller ved mye bevegelse så kreves det mer.

Utfordringen med f.eks f/2 og en gruppe mennesker, er at du ofte vil slite med for smal DOF.

Lenke til kommentar
- Nå er jeg knapt noen ekspert og har ikke så voldsomt med erfaring, men dette virket som et snodig råd. Innendørs varierer jo belysningen så mye at ISO-verdiene i hvert fall for meg har vært fra 200 til 3200 med omtrent samme f-verdi og samme lukkertid.

Det var ikke noe råd, det var en erfaring. Poenget er at man i greit opplyste innendørssettinger ikke trenger f/1.4. f/2 når ganske langt også med relativt moderat iso (som man gjerne vil holde seg til med D70). Det er ikke dermed sagt at man ikke kan ha nytte av f/1.4 (eller iso 3200, men det ser veldig utrivelig ut på en D70) (ja, jeg vet at D70 ikke går til 3200)

Pussig nok må også jeg justere eksponeringsverdiene avhengig av omstendighetene. Det er selvsagt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Nikon 35mm f/1,8 er en fin sak. Skarp, lett og forholdsvis rimelig. Trangere objektiv innendørs blir ikke noe særlig.

Sigma 30mm f/1,4 får også mye skryt. Jeg vet ikke hva forskjellen på disse to objektivene er bildemessig og i praktisk bruk.

edit:

Jeg opplever faktisk 35mmf/1,8 fra Nikon som forbausende skarp vidåpen.

Endret av TOH65
Lenke til kommentar

Bruker selv 50mm og det passer flott for meg innendørs (utenom for gruppebilder da), men vil nok anbefale 30mm f/1.4 selv til folk flest. f/1.4 siden jeg har enda til gode å være i et godt opplyst norsk hjem :p

Men, hvorfor vil du ikke ha blits? Bounce blits i taket (evnt vegger) fungerer jo supert, det er ikke slik at man MÅ sende blitsen rett i trynet på folk, les litt mer om det, kanskje du forandrer mening =)

Lenke til kommentar

Uten å ha lest alle innlegg så er det uten tvil en ekstra fordel med vidvinkel (35mm) som er lyssterk til innebruk, spesielt med tanke på anbefalt maks lukkertid for håndholdt fotografering. 35mm f/1.8 bør du kunne få akseptabelt resultat ned mot 1/40-1/30 sekund, 50mm krever 1/50 og 200mm uten stabilisator blir fort 1/200 sekund. Disse maks lukkertidene vil naturligvis variere fra person til person (og dagsform), men er i utgangspunktet en god indikator.

Lenke til kommentar
Uten å ha lest alle innlegg så er det uten tvil en ekstra fordel med vidvinkel (35mm) som er lyssterk til innebruk

Siden vi snakker om DX, er vel ikke 35mm vidvinkel. Blir ikke til og med dette litt trangt innendørs?

Det er på kanten; 35mm på Canon (som har 1.6x crop) er akkurat for trangt; der er 28mm å foretrekke. På Nikon så er det mulig at det holder. Det er ikke mye om å gjøre ...

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...