minigrill Skrevet 17. september 2009 Rapporter Del Skrevet 17. september 2009 (endret) -slettet- Endret 17. september 2009 av minigrill Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 17. september 2009 Rapporter Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Vil det være det 'ultimate' motbeviset og all religion vil falle sammen og verden vil bli total-forandret. Eller vil religiøse mest sannsynlig finne en unnskyldning eller et 'skjult'-svar på dette i sin nedskrevne religion? Hva tror dere? Diskutér Både òg. Inntil det skjer, har jo teologer uansett god tid til å snekre bortforklaringer. Men som med evolusjonen vil det være slik at jo mer vag religionen er, jo lettere blir det å tolerere avvik. Deisme er fortsatt null problem, liberale kristne driter jo i det meste så lenge Jesus likevel elsker alle, andre igjen har fått en ny misjonsmark. Men fundamentalister får det vanskeligere, og mens evolusjonen kan være vanskelig å observere (i alle fall om du blånekter i utgangspunktet) så skal det godt gjøres å blånekte at en alien stirrer deg inn i hvitøyet. Jeg tror også at dette vil være en hendelse som trigger folk som har vært vippen. Man kan selvsagt kaste vrak på det meste av hellige skrifter uten det får noen følger for spørsmålet om Guds eksistens, men det er begrenset hvor lenge folk selv vil tro på det. Alt i alt tror jeg det vil gi en positiv effekt. Endret 17. september 2009 av Strappado Lenke til kommentar
Honey Badger Skrevet 17. september 2009 Rapporter Del Skrevet 17. september 2009 Det finnes nok etter all sannsynlighet liv på en annen planet fra et rent viteskapelig ståsted. Og jeg er helt enig. Derimot er jeg i veldig stor tvil om det finnes "intelligent" liv på en annen planet. Prosjekter som SETI-prosjektet som søker etter radiosignaler i verdensrommet fra noe ikke-menneskelig mener jeg er dødfødt - bare tenk på alle de sinnsvake tilfeldighetene som må ha oppstått for at du sitter her i dag og leser dette på en dataskjerm. Det er jo helt sykt. Dersom det mot all formodning skulle eksistere intelligent liv på en annen planet er det høyst usannsynlig at de skulle ha kommet frem til nøyaktig de samme vitenskapelige oppdagelsene som oss (for eksempel radiosignaler). Dersom vi skulle finne liv på en annen planet ser jeg for meg primitive celler og en form for planter - organismer uten en avansert hjerne. Men bare det er jo helt fantastisk når man tenker over det. I dag finnes det mange troende som på en eller annen måte "forener" sin tro med vitenskapen, og jeg er sikker på at liv i rommet ikke vil utgjøre noen særlig forskjell. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 17. september 2009 Rapporter Del Skrevet 17. september 2009 det ultimate motbevis? som om ikke det har kommet 1000 ganger allerede. som RWS sier, de kommer alltids til å finne en eller annen fancy måte å rasjonalisere det hele ovenfor seg selv. Lenke til kommentar
Honey Badger Skrevet 17. september 2009 Rapporter Del Skrevet 17. september 2009 det ultimate motbevis? som om ikke det har kommet 1000 ganger allerede. som RWS sier, de kommer alltids til å finne en eller annen fancy måte å rasjonalisere det hele ovenfor seg selv. Jepp. Religion har virkelig bestått tidens test og fortæring. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 17. september 2009 Rapporter Del Skrevet 17. september 2009 Det som er litt artig å tenke på er universets vanvittige størrelse. Liv som er mer avansert eller mer primitivt kan ha eksistert, eksisterer nå eller vil eksistere i fremtiden, eller alle på en gang basert på den ufattelige mengden planeter som finnes. En relativt stor mengde planeter vil befinne seg innenfor gunstige baner rundt stjerner tilsvarende den vår planet ligger i. Dersom forholdene ligger til rette for det med tanke på planetens oppbyggning og masse annet rart burde det være mulig at liv starter. Sjangsen for at liv oppstår er stor. Vi vet at det har skjedd en gang Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 17. september 2009 Rapporter Del Skrevet 17. september 2009 Har ikke lest bibelen... Men sier skaplse fortellingen att gud kunn skapte liv på jorden? Kan det ikke være mulig at han skapte liv på andre planeter i samme slengen som han skapte stjernene? Når gud fortalte oss hvordan han skapte oss så gadd han ikke å fortelle oss om alle de andre stedenne han skapte også siden det var kunn det stedet han skapte for oss som var av interesse for oss da. Ho kan vel også ha skapt flere universer også til å leke med uten at hun har sett noen grunn til at vi skal få vite om det. Står det i bibelen att Gud har fortalt oss allt hva den har gjort? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 18. september 2009 Rapporter Del Skrevet 18. september 2009 Et artig lite tanke ekspriment: Tenk at den meteoren som smacket inn i jorden for 65 millioner år siden hadde kommet litt før, si 75 millioner år siden... Da hadde vi hatt 10 millioner år mer på oss i utvikling, (for det var dinoene som hemmet oss) og hvor hadde vi vært da mon tro? Ting hadde sett anderledes ut og forutsetningene hadde ikke vært de samme, men jeg syntes allikevel at det er litt kult å tenke på.... Og hvem vet, kanskje det er en planet som har de 10 millionene av år mer i utvikling? Kanskje.... Spennende er det ihvertfall til mer en lærer... Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 18. september 2009 Rapporter Del Skrevet 18. september 2009 Derimot er jeg i veldig stor tvil om det finnes "intelligent" liv på en annen planet. Med den sinnssvake mengden planeter som finnes, så er det en større sjanse for at det finnes intelligent liv enn at det ikke fines. Forskningen har ikke en gang skrapt i overflaten. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 18. september 2009 Rapporter Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Nå har vi allerede funnet amino syrer på meteorer da, noe som faktisk understøtter (igjen) at livet på jorden kan ha begynt med hjelp av et meteor nedslag, noe det faktisk var en del av den gangen Et artig lite tanke ekspriment: Tenk at den meteoren som smacket inn i jorden for 65 millioner år siden hadde kommet litt før, si 75 millioner år siden... Da hadde vi hatt 10 millioner år mer på oss i utvikling, (for det var dinoene som hemmet oss) og hvor hadde vi vært da mon tro? Ting hadde sett anderledes ut og forutsetningene hadde ikke vært de samme, men jeg syntes allikevel at det er litt kult å tenke på.... Og hvem vet, kanskje det er en planet som har de 10 millionene av år mer i utvikling? Kanskje.... Spennende er det ihvertfall til mer en lærer... Kanskje... noe for deg 1. Meteorite worship in the ancient Greek and Roman worlds 2. Why is a meteor worshipped at Mecca? What's it's significance? Endret 18. september 2009 av IHS Lenke til kommentar
RWS Skrevet 18. september 2009 Rapporter Del Skrevet 18. september 2009 Den meteoren det er snakk om var det ingen mennesker som så er jeg redd... Den landet lenge før vi ramlet ned fra trærne og begynte å lære oss å gå på to ben... Med mindre du husker dine forfedres tanker da de klatret rundt i trærne som små muse lignende skapninger da... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 18. september 2009 Rapporter Del Skrevet 18. september 2009 små muse lignende skapninger ? For en absurd historie, RWS Våre forfedre er Adam og Eva Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. september 2009 Rapporter Del Skrevet 18. september 2009 (endret) små muse lignende skapninger ? For en absurd historie, RWS Våre forfedre er Adam og Eva Merkelig... RWS tenker nok på utviklingen vår om du skrur klokka enda lenger tilbake. Haha, tror du vi stammer fra jøder? Allan Wilson's naming Mitochondrial Eve[23] after Eve of the Genesis creation account has led to some misunderstandings among the general public. A common misconception is that Mitochondrial Eve was the only living human female of her time. Indeed, not only were many women alive at the same time as Mitochondrial Eve but many of them have living descendants through their sons. While the mtDNA of these women is gone, their Nuclear genes are present in today's population.[41] Endret 18. september 2009 av Abigor Lenke til kommentar
IHS Skrevet 18. september 2009 Rapporter Del Skrevet 18. september 2009 (endret) små muse lignende skapninger ? For en absurd historie, RWS Våre forfedre er Adam og Eva Haha, tror du vi stammer fra jøder? Alle vet at nordmenn stammer fra Ask og Embla! Det folket oppstod for 3200 år siden. Adam og Eva eksisterte lenge før det. Endret 18. september 2009 av IHS Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. september 2009 Rapporter Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Jeg reagerte på valget av navn. Du skrur klokken tilbake 150,000 til 250,000 år. RWS skrudde klokken tilbake 65'000'000 år tilbake. Endret 18. september 2009 av Abigor Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. september 2009 Rapporter Del Skrevet 18. september 2009 Meteorhypotesen som RWS siktet til kalles exogenesis, og en kan lese litt om det på Wikipedia selvsagt Jeg synes dog idéen er idiotisk, da den forklarer svært lite. En har bare erstattet 'gud' med 'meteor'. Det finnes ingen grunnlag for å hevde at liv kom fra verdensrommet, det er mer en tanke enn en hypotese. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 18. september 2009 Rapporter Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Meteorhypotesen som RWS siktet til kalles exogenesis, og en kan lese litt om det på Wikipedia selvsagt Jeg synes dog idéen er idiotisk, da den forklarer svært lite. En har bare erstattet 'gud' med 'meteor'. Det finnes ingen grunnlag for å hevde at liv kom fra verdensrommet, det er mer en tanke enn en hypotese. Livet kom ut av jorden ikke ned fra himmelrommet (nedenfra ikke ovenfra) (geogenesis ikke exogenesis) Det samme gjelder for alle andre planeter med liv. Endret 18. september 2009 av IHS Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 18. september 2009 Rapporter Del Skrevet 18. september 2009 Livet kom ut av jorden ikke ned fra himmelrommet (nedenfra ikke ovenfra)(geogenesis ikke exogenesis) Det samme gjelder for alle andre planeter med liv. Du virker veldig skråsikker her som sier at alle planeter som har liv på seg ble skapt med liv på seg, og utelukker totalt for at den kan ha kommet ifra en meteor eller liknende. Men igjen, nå vet du jo også at bibelen er sann og du vet at vi stammer ifra Adam og Eva. Nei, vi andre har nok ikke mye vi skulle ha sagt - det kommer jo tross alt ifra bibelen. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. september 2009 Rapporter Del Skrevet 18. september 2009 Meteorhypotesen som RWS siktet til kalles exogenesis, og en kan lese litt om det på Wikipedia selvsagt Jeg synes dog idéen er idiotisk, da den forklarer svært lite. En har bare erstattet 'gud' med 'meteor'. Det finnes ingen grunnlag for å hevde at liv kom fra verdensrommet, det er mer en tanke enn en hypotese. Livet kom ut av jorden ikke ned fra himmelrommet (nedenfra ikke ovenfra) (geogenesis ikke exogenesis) Det samme gjelder for alle andre planeter med liv. Antagelig dukket livet opp i havet, da sjøen fortsatt var ganske oksygenfattig, men jernholdig. Organisk liv ER organisk kjemi fra start til slutt (men organisk kjemi er ikke nødvendig liv selvsagt) og alle elementene som kreves for å danne liv kan fint ha vært til stede på jorden for 4 milliarder år siden. Andre planeter kan en regne med at ihvertfall kan støtte samme mekanismen som er brukt her, uten at det automatisk blir malen for alt annet liv i universet. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 18. september 2009 Rapporter Del Skrevet 18. september 2009 Livet kom ut av jorden ikke ned fra himmelrommet (nedenfra ikke ovenfra)(geogenesis ikke exogenesis) Det samme gjelder for alle andre planeter med liv. Du virker veldig skråsikker her som sier at alle planeter som har liv på seg ble skapt med liv på seg, og utelukker totalt for at den kan ha kommet ifra en meteor eller liknende. Men igjen, nå vet du jo også at bibelen er sann og du vet at vi stammer ifra Adam og Eva. Nei, vi andre har nok ikke mye vi skulle ha sagt - det kommer jo tross alt ifra bibelen. Ja det er en gammeltestamentlig oppfatning at livet ble til av jord. GT > Herren Gud formet mannen av jord fra marken og blåste livspust inn i hans nese, så mannen ble til en levende skapning. GT > Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen Adam og Eva er bevist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå