Gå til innhold

Ønsker spesifikk bokanbefaling

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest alt av Erlend Loe i det siste, da jeg ikke har vært i nærheten å ha lest liknende tekster i bokform tidligere, føler jeg for å lese noe tilsvarende. Ikke nok med det, men jeg har funnet ut at det blir utrolig lett for meg å legge bort en bok om boken enten:

- Baserer seg på overnaturlige ting eller guder (denne kan strekkes, men ingen religion helst)

- Er en krimbok eller dreier seg om et mysterium som skal løses

- Knytter seg veldig opp til en historisk hendelse (krig og denslags)

- Kommer med referanser i hytt og pine

- Har et stort persongalleri

- Forutsetter at leseren er kvinne eller ung

Nå lurer jeg på om noen kan anbefale en slik bok for meg, da alt jeg har blitt anbefalt av venner og kjente som regel kommer under disse punktene (med unntak av No Country for Old Men og One Flew Over the Cuckoo's Nest som jeg også har lest nylig). Selv om disse bøkene er ganske langt i fra Erlend Loe, tar jeg også imot lignende bokanbefalinger med stor takk.

Endret av ennj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke HELT om dette treffer det du søker etter, men kan ihvertfall anbefale Tom Egelands bok serie om albino arkeologen Bjørn Beltø.

Ut av de han har utgitt likte jeg best Paktens voktere, og den seneste Lucifers Evangelium. Men siden du sier helst ikke religion er vel disse kanskje veldig utelukket. Men ang Paktens voktere, så tar den for seg mye viking historie, og anbefales.

Lenke til kommentar

Tom Egeland? Tja...

- Baserer seg på overnaturlige ting eller guder (denne kan strekkes, men ingen religion helst)

(det er 100% om religion...)

(religionsmysterium, faktisk...)

(ikke direkte, men har mye historisk i seg.)

(når man løser et mysterium må man jo sjekke kilder...)

(ikke det største, men hva menes med stort?)

Med andre ord er det kanskje ikke helt det trådstarter tenker på. :p

Lenke til kommentar
Tom Egeland? Tja...

(det er 100% om religion...)

(religionsmysterium, faktisk...)

(ikke direkte, men har mye historisk i seg.)

(når man løser et mysterium må man jo sjekke kilder...)

(ikke det største, men hva menes med stort?)

Med andre ord er det kanskje ikke helt det trådstarter tenker på. :p

Det var ihvertfall et forslag, i kontrast til det du svarte ;)

Lenke til kommentar
hva menes med stort?

I grunn er dette mest fordi jeg foretrekker få og dype karakteristikker, heller enn mange, løse og overflatiske som er mindre relevant for fortellingen. Så her er det vanskelig å sette noen grense.

Endret av ennj
Lenke til kommentar

Kan nevne noen eksempler som passer dine kriterier som også er blant mine favorittbøker:

Papillon, av Henri Charrière

Opptegnelser fra ett kjelledyp, av Fjodor Dostojevskij

Pelsjegerliv blant Nord-Canadas indianere, av Helge Ingstad

Hvite Niggere, av Ingvar Ambjørnsen

Har ikke lest mye Erlend Loe, men tviler på disse bøkene er i samme stil. Men dog gode bøker i variert stil:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom du liker Erlend Loe, kommer du nok også til å like Axel Jensen. Sjekk ut hans bok Epp, som handler om et fremtidssamfunn der hovedpersonen med samme navn som boken fører rapport over livet sitt. Han er spesielt opptatt av å koke egg til perfeksjon, som han sier, tapetbevissthet og naboen Lem. Som Loes bøker, er dette eksistensialisme ispedd samfunnskritikk og humor.

Fra vaskeseddelen:

Jeg gikk rett til egget. Det lå klart til koking. Jeg sier ikke at et egg lå klart til koking, jeg sier at egget lå klart til koking, for jeg koker aldri mer enn ett egg til frokost, så for meg er dette ene egget rett og slett egget og intet annet enn egget.

Han har også skrevet Lul og Det står skrivd i stjernene i samme gate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...